ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سپتامبر ۲۰۲۰، گرم‌ترین سپتامبر تاریخ از زمان ثبت رکورد

دمای جهان در سپتامبر به طور متوسط ۱,۳ درجه سلسیوس بالاتر از سطح دما در دوران پیشاصنعتی بود. این افزایش درجه حرارت با آستانه ۱,۵ درجه‌ای بروز تأثیرات فاجعه‌بار تغییرات اقلیمی فاصله اندکی دارد.

اثرهای گرمایش جهانی زمین روز‌به‌روز آشکارتر می‌شود. سال جاری یکی از گرم‌ترین سال‌ها از زمان ثبت درجه حرارت است و سپتامبر سال جاری به گرم‌ترین سپتامبر تاریخ از زمان ثبت رکورد بدل شده.

فعالان زیست‌محیطی اسپانیایی پارچه‌نوشته «وضعیت اضطراری اقلیمی» را در دست دارند ــ عکس: AFP

بنا به محاسبات «سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیک»، یک برنامه اقلیمی وابسته به اتحادیه اروپا،‌ دمای جهان در سپتامبر به طور متوسط ۱,۳ درجه سلسیوس بالاتر از سطح دما در دوران پیشاصنعتی بود.

این افزایش درجه حرارت فاصله اندکی با آستانه ۱,۵ درجه‌ای دارد که در توافق پاریس به آن اشاره شده،‌ هرچند این توافق اقلیمی از دولت‌ها خواسته است که افزایش دما را «تا حد خوبی زیر ۲ درجه سلسیوس» نگه دارند.

کارشناسان و فعالان محیط زیست و متخصصان پنل اقلیمی سازمان ملل می‌گویند که افزایش دمایی معادل ۱,۵ درجه تمام تأثیرات ویرانگر تغییرات اقلیمی را به همراه خواهد آورد.

به طور کلی دمای هوا در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ حدود ۱,۱ درجه سانتیگراد بالاتر از متوسط دمای ثبت‌شده در دوره پیشاصنعتی بود و این نشان می‌دهد که تا چه حد جهان در حال نزدیک شدن به حد گرمایش ۱,۵ درجه سانتیگرادی است که به گفته دانشمندان، سبب تأثیرات شگرفی خواهد شد.

به گزارش سازمان ملل  بی‌توجهی دولت‌ها به اقلیم باعث شده است که حتی در صورت عمل تمام کشورها به تعهدات برآمده از توافق اقلیمی پاریس باز هم متوسط درجه حرارت زمین نسبت به دوران پیشاصنعتی بین ۳,۴ تا ۳,۹ سلسیوس افزایش یابد و تأثیرات ویرانگر تغییرات اقلیمی را به همراه آورد.

در سال جاری موج‌های گرمایی در سه ماه ژانویه، مه و سپتامبر نیز بی‌سابقه بود. آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌های آمازون، ایالت‌های غربی ایالات متحده و دیگر نقاط از جمله ایران بخش دیگری از تأثیر گرمایش زمین در سال جاری بود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.