ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موافقت ارمنستان و آذربایجان با آتش‌بس

به گفته وزیر خارجه روسیه، دو طرف درگیر در جنگ ناگورنو قره‌باغ پس از ۱۰ ساعت مذاکره در مسکو با آتش‌بس و آغاز گفت‌و‌گوهای «اساسی» موافقت کردند.

پس از نزدیک به دو هفته درگیری‌های خونبار در ناگورنو قره‌باغ، ارمنستان و آذربایجان با برقراری آتش‌بس و آغاز مذاکرات «اساسی» موافقت کردند. مفاد دقیق این توافق هنوز مشخص نشده است.

گلوله‌باران استپاناکرت پایتخت ناگورنو قره‌باغ، ۹ اکتبر ۲۰۲۰ ــ عکس: ARIS MESSINIS / AFP

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه شنبه ۱۰ اکتبر / ۱۹ مهر با اعلام توافق آتش‌بس بین ایروان و باکو گفت که صلیب سرخ به عنوان میانجی عملیات بشردوستانه نقش‌آفرینی خواهد کرد.

توافق آتش‌بس در نخستین ساعت‌های شنبه و پس از ۱۰ ساعت مذاکره به دست آمد. بر اساس توافق‌ها، آتش‌بس از ساعت ۸ صبح شنبه به وقت گرینویچ اجرایی خواهد شد و عملیات بشردوستانه نیز از همان زمان آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار شبکه خبری «الجزیره» در مسکو، توافق صورت‌گرفته یک «آتش‌بس بشردوستانه» است.

دور جدید تنش‌ها ۲۷ سپتامبر آغاز شد و تا کنون دست‌کم ۳۰۰ تن در جنگ درگرفته کشته شدند.

یک درگیری ۳۰ ساله
مهم‌ترین درگیری بین ارمنستان و آذربایجان مناقشه بر سر ناگورنو قره‌باغ است. این منطقه از غرب با جمهوری ارمنستان، از جنوب با ایران و از شمال و شرق با جمهوری آذربایجان مرز مشترک دارد.
نزاع ناگورنو قره‌باغ در دوران «گلاسنوست» و «پرسترویکا»ی میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی آغاز شد. ارمنی‌های قره‌باغ فوریه ۱۹۸۸ برای پیوستن به جمهوری ارمنستان دست به اعتراض زدند اما مسکو این خواسته را رد کرد و حکمرانی این منطقه را به آذربایجان واگذار کرد.
۱۰ دسامبر ۱۹۹۱ مردم قره‌باغ در یک رفراندوم با استقلال قره‌باغ موافقت کردند هرچند آذری‌های محلی این رفراندوم را بایکوت کرده بودند.
این مناقشه به جنگی خونین بین آذربایجان و ارمنستان انجامید که اوکراین و روسیه را نیز درگیر کرد و مجاهدین افغان را نیز در جبهه آذربایجان وارد خود ساخت. چچنی‌ها نیز سربازانی در هر دو سوی جنگ داشتند. در نهایت جنگ با آتش‌بسی در ۱۲ مه ۱۹۹۴ پس از هزاران کشته و صدها هزار آواره پایان یافت.

به گفته وزیر خارجه روسیه، گروه مینسک در سازمان امنیت و همکاری اروپا میانجی‌گری بین باکو و ایروان را برعهده دارد و «ضوابط مشخص توافق به صورت جداگانه مشخص خواهد شد.»

مقام‌های آذربایجانی و ارمنستانی حاضر در مسکو با خبرنگاران دراین‌باره گفت‌و‌گو نکرده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.