ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی همچنان خواهان اجرای عدالت هستند

۹ ماه پس از ساقط شدن هواپیمای مسافربری اوکراینی، برخی از خانواده‌های قربانیان از عملکرد دولت کانادا و نهادهای بین‌المللی در خصوص این پرونده انتقاد کرده‌اند.

۹ ماه پس از ساقط شدن هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران، برخی از خانواده‌های قربانیان از عملکرد دولت کانادا و نهادهای بین‌المللی در خصوص این پرونده انتقاد کرده‌اند. شاهین مقدم که همسرش شکیبا و فرزندش راستین را در این رویداد از دست داده با انتشار یک رشته توییت در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرده که دولت کانادا و سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی تاکنون هیچ اقدام موثری برای اجرای عدالت انجام نداده‌اند.

لاشه به جای مانده از هواپیمای اوکراینی

مقدم در این رشته توییت نوشته: «دولت کانادا برای اجرای عدالت در حق خانواده قربانیان پی‌اس-۷۵۲ چه کرد؟ دقیقا هیچ.»

او همچنین با انتقاد از رالف گودیل، وزیر سابق ایمنی عمومی کانادا که به‌عنوان مسئول ویژه دولت در پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی منصوب شده، اعلام کرده اقدامات این مقام دولتی تنها باعث شده سپاه پاسداران از مسئولیت اقدام خود طفره رود.

او همچنین درباره نتیجه پیگیری‌های جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا و سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی نوشته: 

«سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی حتی یک کلمه هم حرفی نزده است. آنها فقط در برابر رسانه‌ها خودنمایی کرده‌اند. جاستین ترودو هم کلیه اطلاعات این پرواز را در اختیار دارد‌.»

هواپیمای مسافربری اوکراینی با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸، ساعاتی پس از حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در خاک عراق، شش دقیقه پس از بلند شدن از باند فرودگاه خمینی توسط پدافند موشکی سپاه ساقط شد و همه سرنشینان آن کشته شدند.

دست‌کم ۱۳۹ نفر از مسافران هواپیما ایرانی و ۵۷ نفر از آنها ایرانی-کانادایی بودند. مقامات جمهوری اسلامی پس از سه روز کتمان حقیقت ماجرا، در نهایت روز ۲۱ دی ماه به شلیک موشک پدافندی سپاه پاسداران به سوی این هواپیما به دلیل «خطای انسانی» اعتراف کردند.

شاهین مقدم اما در ادامه رشته توییت خود از احضار «خواهر یکی از قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی در ایران» به مراجع قضایی خبر داده و نوشته که این احضار سبب شده او همسر و فرزند ۱۱ ساله خود را رها کرده و به ترکیه فرار کند.

مقدم از عدم پشتیبانی دولت کانادا از این فرد خبر داده و نوشته دفتر مهاجرت کانادا در ترکیه به این عضو از خانواده قربانیان که قصد داشت به برادرش در کانادا ملحق شود ویزا نداده و از او خواسته به ایران بازگردد.

او نوشته: «این عضو از خانواده‌های قربانبان هم‌اکنون در ترکیه سرگردان شده و امکان بازگشت به ایران را ندارد چرا در آنجا دستگیری و زندان در انتظار اوست.»

در ماه‌های پس از ساقط شدن هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران، خانواده‌ها و بازماندگان این رویداد، از احضار و تهدید توسط نهادهای امنیتی به دلیل ادامه دادخواهی خود خبر داده بودند.

جواد سلیمانی، همسر الناز نبیئی، یکی از جان‌باختگان سقوط هواپیمای اوکراینی روز دوشنبه ۱۱ اسفند ماه با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود به صراحت از تهدید و فشار نهادهای امنیتی بر خود از سوی وزارت اطلاعات خبر داده بود.

شاهین مقدم اما در ادامه رشته توییت خود، خطاب به مقامات دولت کانادا و سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی پرسیده است: «به دنبال کدام عدالت هستید؟ همه مدارک آماده‌اند.»

به‌ دنبال ارسال جعبه سیاه هواپیمای مسافربری اوکراینی از ایران به پاریس، انتشار اطلاعات تازه درباره چگونگی ساقط شدن این هواپیما توسط پدافند موشکی سپاه پاسداران به چالشی جدید برای دولت ایران تبدیل شد. کتی فاکس، مدیر دفتر ملی ایمنی حمل و نقل کانادا روز سه‌شنبه هفتم مرداد/ ۲۸ ژوییه، با انتشار بیانیه‌ای از ایران خواست تا اطلاعات به دست آمده از جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی را منتشر کند.

این در حالی‌ست که پس از رمز‌گشایی موفقیت‌آمیز اطلاعات این جعبه سیاه در فرانسه، عباس موسوی، سخنگوی دولت ایران روز دوشنبه ششم مرداد در پیامی اعلام کرده بود که فرانسه حق ندارد اطلاعات جعبه سیاه این هواپیما را منتشر کند یا به دولت دیگری بدهد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.