ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ریزش ساختمان در خیابان فلاح دست‌کم دو کشته برجای گذاشت

ریزش ساختمان در مجاورت یک

ریزش ساختمان در مجاورت یک زمین گودبرداری شده در خیابان ابوذر-خیابان فلاح در منطقه ۱۷ شهرداری تهران، دست‌کم دو کشته برجای گذاشته است. همچنین عملیات جست‌وجو برای کشف تلفات احتمالی دیگر به دستور مسئول پروژه و در حضور عوامل انتظامی متوقف شده است.

یک ساختمان دو طبقه قدیمی در خیابان فلاح به‌دلیل گودبرداری عمیقی که در مجاورت این منزل مسکونی انجام شده بود، فرو ریخت

به‌نوشته خبرگزاری تسنیم و به‌نقل از جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران، روز شنبه، ۱۹ مهرماه، عملیات آواربرداری و کشف اجساد در محل فروریختن یک ساختمان دو طبقه قدیمی در خیابان ابوذر، خیابان فلاح که در مجاورت محل گودبرداری شده به عمق ۲۰ متر قرار داشت، به‌پایان رسیده و جسد دو نفر از قربانیان این حادثه کشف شده است. این دو کارگر اهل افغانستان و ۱۸ و ۲۴ ساله بوده‌اند.

برپایه اعلام مسئولان آتش نشانی تهران، صبح روز جمعه ۱۸ مهرماه، یک ساختمان دو طبقه قدیمی در خیابان فلاح به‌دلیل گودبرداری عمیقی که در مجاورت این منزل مسکونی انجام شده بود، فرو ریخت.

جلال ملکی اما با اشاره به مدفون شدن چهار نفر زیر آوار این ساختمان قدیمی، گفته: 

«علی‌رغم اینکه تاکید شده بود کسی نباید در داخل این ساختمان باشد اما ظاهرا دقایقی قبل از ریزش، افرادی به داخل ساختمان رفته بودند. به گفته حاضران نگهبانان پروژه به داخل ساختمان رفته بودند.»

او گفته: «حوالی ساعت سه بامداد امروز [شنبه ۱۹ مهر]، آتش‌نشانان در پی جست‌وجو و آواربرداری در محل گودبرداری شده، موفق شدند به دو نفر مرد محبوس در زیر حجم زیادی از آوار که در فاصله کمی از یکدیگر مدفون بودند، دسترسی پیدا کنند.»

به‌گفته ملکی، این افراد با احتیاط کامل به سطح زمین انتقال داده شدند و به تأیید عوامل اورژانس مشخص شد هر دو نفر جان خود را از دست داده‌اند. همچنین عملیات آواربرداری و جست‌وجوی تلفات احتمالی دیگر در این محل اما به اتمام رسیده است:

«مسئول پروژه در حضور عوامل انتظامی اعلام کرد، فرد دیگری در محل حضور نداشته و لیست کارگرانی که در پروژه فعالیت داشتند، کامل است. به‌همین دلیل عملیات به پایان رسید.»

اندازه کوچک قطعات زمین و فاصله عرضی صفر ساختمان‌ها از یکدیگر در بسیاری از نقاط تهران باعث شده گودبرداری‌ها همواره خطر جانی و مالی برای شهروندان به‌دنبال داشته باشد این در حالی‌ست که در سال‌های اخیر با افزایش تراکم و تعداد طبقات و نیاز به تأمین پارکینگ و سایر سطوح خدماتی در ساختمان‌ها، عمق گودبرداری نیز بیشتر شده است.

از سوی دیگر پیمان‌کاران بخش خصوصی در صنعت ساختمان هم برای کم کردن از هزینه‌های مالی خود، در بسیاری از موارد تمهیدات ایمنی کافی برای گودبرداری در نظر نمی‌گیرند.

همچنین علی‌رغم خطرساز بودن این بخش از عملیات ساخت و ساز بنا در ایران، در انواع شاخه‌های بیمه‌ای، همچنان بیمه‌نامه‌ای تحت عنوان «بیمه گودبرداری» وجود ندارد و پیمانکاران نیز با طفره رفتن از قبول «بیمه ثالث ساختمانی»، «بیمه نامه مسئولیت ساختمانی» یا «بیمه مسئولیت پیمانکاران»، امنیت شهروندان و کارگران شاغل در این بخش را در خطر بیشتری قرار می‌دهند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.