ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فقیرتر شدن طبقه متوسط در ایران؛ قدرت خرید مردم به یک چهارم رسیده است

عباس آرگون، نایب رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران از کاهش درآمد سرانه در ایران به‌دلیل فشار اقتصادی بیش از پیش به مردم خبر داد و اعلام کرد در دو سال اخیر قدرت خرید مردم «یک چهارم» شده است.

عباس آرگون، نایب رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران، روز شنبه ۱۹ مهرماه، از کاهش درآمد سرانه در ایران به‌دلیل فشار اقتصادی بیش از پیش به مردم خبر داد و اعلام کرد در دو سال اخیر قدرت خرید مردم «یک چهارم» شده است.

سقوط اقتصادی طبقه متوسط به زیر خط فقر موضوعی است که طی سال‌های گذشته به‌ویژه پس از شیوع کرونا در کشور و تعطیل شدن بسیاری از کسب و کارها، تشدید شده است.

به‌گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، عباس آرگون، با استناد به تصویب کمک کالایی برای «۶۰ میلیون نفر» در کشور از سوی مجلس، گفته: «زمانی که مجلس تصویب کند به ۶۰ میلیون نفر کمک کالایی تعلق بگیرد، نشان دهنده نیازمند بودن این اقشار است.»

به‌گفته او، در شرایط فعلی و با نرخ تورم موجود، سفره‌های مردم کوچک‌تر می‌شود: 

«اگر فردی تا دو سال گذشته حقوق چهار میلیون تومانی دریافت می‌کرد، یعنی درآمد هزار دلاری داشت. در صورتی که اکنون با احتساب ۲۰ درصد افزایش حقوق اگر به ۵ میلیون تومان رسیده باشد، این رقم نزدیک به ۲۵۰ دلار است یعنی در دو سال اخیر قدرت خرید مردم یک چهارم شده است.»

براساس طرح ارائه شده از سوی مجلس برای کمک به اقشار نیازمند در ایران، مقرر شده کمک و یارانه غیرنقدی به مبلغ ۶۰ هزار تومان برای خرید کالای اساسی به ۴۰ میلیون نفر و دو برابر این مبلغ را برای ۲۰ میلیون نفر دیگر که نیازمندتر هستند، در کارت سرپرستان خانوار شارژ شده یا به صورت کالابرگ الکترونیکی در اختیار آنها قرار گیرد.

آرگون اما با اشاره به همین طرح مجلس گفته: «بخش عمده‌ای از جامعه ما را طبقه متوسط تشکیل می‌دهند، این طبقه کاهش درآمدی روز افزون دارند که با هزینه‌های موجود تناسبی ندارد.»

او گفته: «با چنین رویه‌ای طبقه متوسط ما به سمت طبقه فقیر حرکت و طبقه فقیر در فقر مطلق قرار می‌گیرد، به طوری که این قشر امکان تامین بدیهیات زندگی مانند خورام و پوشاک را ندارند که این امر ریشه در کاهش درآمد سرانه دارد. متاسفانه در کشور ما این موضوع عادی‌سازی می‌شود زیرا زمانی که مجلس تصویب کند به ۶۰ میلیون نفر کمک کالایی تعلق بگیرد، نشان دهنده نیازمند بودن این اقشار است.»

نایب رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران اما «تحریم‌های اقتصادی علیه ایران» و «شیوع کرونا» را از عواملی اصلی کسری بودجه دولت و محدود شدن صادرات کالاهای غیر نفتی در کشور عنوان کرده و در همین زمینه گفته: 

«برای وضعیت موجود باید شرایطی فراهم شود تا در متغیر‌های کلان اقتصادی ثبات ایجاد شود. البته نمی‌توان تورم را دستوری کاهش داد بلکه عوامل مرتبط به آن را باید پایین نگه داشت. همچنین نقدینگی باید کنترل شود، توسعه صادرات غیر نفتی افزایش و روابط بین الملل باید در اولویت قرار گیرد. ضمن آنکه در جهت رفع محدودیت‌های که به جهت تحریم‌ها به وجود آمده باید یک رابطه منصفانه با دنیا ایجاد کرد.»

هم‌زمان با این گفته‌های نایب رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران، سعید مسگری، پژوهش‌گر اقتصادی هم با اشاره به اینکه در سال‌های دهه ۹۰ شمسی، بخش زیادی از جامعه ایران برای دسترسی به استانداردهای یک زندگی مطلوب دچار مشکل شده‌اند، گفته: 

«با ادامه روندهای فعلی یعنی تورم بالا و رشد اقتصادی پایین، کوچک شدن طبقه متوسط ادامه پیدا خواهد کرد و باید شاهد این باشیم افراد بیشتری به طبقه پایین تر سقوط خواهند کرد.»

به‌گفته این اقتصاد دان، با ادامه روندهای فعلی یعنی «تورم بالا» و «رشد اقتصادی پایین»، کوچک شدن طبقه متوسط ادامه پیدا خواهد کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • pop

    منظور از اقصاد مقاومتی خامنه ای همین نوع اقتصاد است.