ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار پزشکان: ممکن است به ۹۰۰ مرگ در روز برسیم‎

شمار بیماران و فوت بر اثر کرونا بازهم افزایش یافت. دو پزشک در تهران نسبت به امکان افزایش شمار قربانیان هشدار دادند. دولت استفاده از ماسک را اجباری کرد.

میانگین مرگ ناشی از کووید-۱۹ در ایران ۲,۵ برابر میانگین جهانی است. یک پزشک در تهران می‌گوید شمار قربانیان بیشتر از آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت و درمان است و اگر اقدامات موثر انجام نشود، ویروس کرونا تعداد بیشتری را به کام مرگ خواهد برد.

شمار بیماران بدحال در بیمارستان‌ها افزایش یافته، تخت‌های بیمارستانی ظرفیت ندارند. پزشکان هشدار می‌دهند در صورت ادامه وضعیت موجود شمار کشته‌های کرونا بیشتر خواهد شد.

شمار بیماران مبتلا به کرونا در ایران همچنان افزایشی است. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، دو تن از مقامات ارشد حکومتی در ایران به کرونا مبتلا شده‌اند. دولت با توصیه‌های بهداشتی و اعمال جریمه برای کسانی که مقررات را رعایت نکنند می‌خواهد روند شتابان انتقال را کنترل کند. دو پزشک متخصص در تهران اما سیاست‌های دولت را ناکارآمد می‌دانند و نسبت به افزایش بیماران و قربانیان ویروس کرونا هشدار داده‌اند.

محمد تاجیک، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران به خبرگزاری فارس گفت:

«متاسفانه وضعیت ما خوب نیست. اکنون میانگین مرگ ناشی از کرونا به ازای یک میلیون نفر حدود ۲,۵ برابر میانگین دنیاست و ما جزو ۱۰ کشور اول دنیا هستیم که میزان مرگ ناشی از کرونا را داریم. هفته‌هاست ما به لحاظ موارد ابتلا جزو ۱۰ تا ۱۲ کشور اول دنیا هستیم و این موضوع نشان می‌دهد وضعیت خوبی نداریم».

وزارت بهداشت و درمان ایران یکشنبه در تازه‌ترین گزارش خود از مرگ ۲۵۱ نفر در شبانه‌روز گذشته خبر داد. در همین مدت ۳۸۲۲ بیمار جدید نیز شناسایی شده‌اند.

پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری هم یکشنبه بار دیگر به تفاوت شمار قربانیان کرونا در ایران با آمارهای رسمی وزارت بهداشت اشاره کرد.

او به روزنامه «همشهری» گفت:

تنها بیمارانی که تست پی‌سی‌آر آن‌ها مثبت باشد جزو آمار به شمار می‌روند «در حالی که برخی افراد با وجود داشتن همه علائم بیماری تستشان منفی است یا برخی دیگر از بیماران را چون مطمئن هستیم کرونا دارند دیگر برای تست نمی‌فرستیم».

طبرسی گفت که در صورت افزودن این بیماران به آمار اعلام شده، مرگ‌ومیر روزانه در ایران «حدود دو تا دو و نیم برابر خواهد شد.»

دولت می‌گوید ماسک بزنید، ماسک موجود نیست

دولت همچنان در مقابل قرنطینه و تعطیلی نهادهای دولتی و عمومی تا کاهش شیب انتقال مقاومت می‌کند و راهکارش برای مقابله با آنچه که موج سوم کرونا عنوان می‌کند، الزام شهروندان به ماسک زدن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. شهروندان اما برای تهیه ماسک مشکل دارند. نرخ ماسک از سوی نهادهای حکومتی ۱۳۰۰ تومان تعیین شده است.

محمدرضا دری دبیر انجمن داروسازان تهران اما از کمبود ماسک با نرخ مصوب در داروخانه‌های تهران خبر داد و گفت: تنها شمار محدودی ماسک با قیمت ۱۳۰۰ تومان در داروخانه‌ها توزیع شده است که کفاف مصرف را نمی‌دهد.

به گفته او دولت توان نظارت بر توزیع ماسک را از دست داده و توزیع ماسک از کانال داروخانه‌ها خارج شده است.

هشدار: ممکن است آمار کشته‌شدگان به ۹۰۰ نفر در روز برسد

ستاد ملی مقابله با کرونا برای کاستن از سرعت انتقال ویروس و شمار بیماران محدودیت‌های اجتماعی دو هفته‌ای در تهران و چند شهر دیگر را الزامی کرده است. رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری اما این محدودیت‌ها را «صوری» خواند و گفت:

«این محدودیت‌ها صوری است و اصلا در بهبود شرایط تاثیری ندارد. بستن باغ وحش و استخرهای شنا که در سال‌های پیش هم در این فصل سرد مراجعه‌کننده‌ای نداشته چه تاثیری در بهبود شرایط خواهد داشت؟ می‌بینید که جاده‌ها همچنان باز است و مردم به سفر می‌روند و محدودیتی اعمال نمی‌شود.»

طبرسی که پیشتر هم گفته بود ممکن است آمار بیماران و فوت بر اثر کرونا در ایران افزایش یابد، بازهم گفت: براساس پیش‌بینی‌های سایت‌های اپیدمیولوژیک ممکن است آمار روزانه مرگ و میر در آذر ماه به ۹۰۰ نفر برسد.

بیمارستان‌ها جا ندارند، بیماران سرگردان‌اند

ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در بیشتر نقاط ایران تکمیل است. بیماران در تهران سرگردان‌اند و آمبولانس‌ها بیماران بدحال را به امید یافتن یک تخت خالی از بیمارستانی به بیمارستان دیگر منتقل می‌کنند. رئیس سازمان اورژانس کشور سرگردانی بیماران در آمبولانس‌ها را «تکذیب» کرد اما نتوانست جابجایی بیماران میان بیمارستان‌ها رد کند و گفت:

«بیمارستان‌ها شلوغ هستند، منکر این موضوع نمی‌شویم که ظرفیتشان هم پر شده است اما انتقال بیماران کرونایی که توسط آمبولانس‌های ۱۱۵ انجام می‌شود با هماهنگی بیمارستان‌ها است».

طبرسی نیز تکمیل بودن ظرفیت بیمارستان‌ها را تایید کرد و گفت:

«روزانه بیش از ۴ هزار نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند و هرروز بر شمار بیماران بدحال اضافه می‌شود این در حالی است که در بیمارستان‌ها با کمبود تخت مواجه‌ایم و کادر درمان هم به شدت خسته‌اند.»

رهبر جمهوری اسلامی به نهادهای نظامی دستور داده امکانات درمانی خود را برای مقابله با کرونا به کار بگیرند. ارتش وعده کرده است بیمارستان صحرایی دایر کند. طبرسی اما معتقد است برپایی بیمارستان صحرایی «به این سادگی نیست» و به فضای مناسب، نیروی متخصص و امکانات نیاز است که به گفته او در حال حاضر موجود نیست.

براساس اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران نیمی از آمار مرگ بیماران مربوط به استان تهران است. وضعیت در سایر استان‌ها هم مساعد نیست. در مازندران پس از یک دوره کاهش، شمار بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی افزایش یافته است. در ایلام نیز استاندار از افزایش نگران‌کننده شمار بیمارانی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند خبر داده است.

وزارت بهداشت و درمان وضعیت ۲۶ استان را «قرمز» و استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان را «وضعیت هشدار» اعلام کرد. سیما سادات لاری، سخنگوی این وزارتخانه هم گفت: در برخی استان‌ها مانند قم نرخ بروز بستری و مرگ و میر دارای اختلاف بسیار زیادی با میانگین کشوری بوده است. او از ارائه جزئیات بیشتر در باره شمار بیماران و فوتی‌ها به تفکیک استان خودداری کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.