ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دومین سفر همتی به عراق در فقط چهار ماه

همزمان با ورود قیمت دلار به کانال ۳۱ هزار تومان رئیس بانک مرکزی ایران برای دومین بار به عراق سفر کرد. همزمان با این سفر حشد الشعبی پیشنهاد آتش‌بس مشروط را مطرح کرده است.

همزمان با ورود قیمت دلار به کانال ۳۱ هزار تومان، رئیس بانک مرکزی ایران برای دومین بار در طی چهار ماه گذشته به عراق سفر کرد. همزمان با این سفر، حشد الشعبی پیشنهاد آتش‌بس مشروط را مطرح کرده است.  

همزمان با ورود قیمت دلار به کانال ۳۱ هزار تومان عبدالناصر همتی، دوشنبه ۲۱ مهر برای دومین بار به عراق سفر کرد(عکس: ایرنا)

رئیس کل بانک مرکزی ایران برای انجام سفری یک روزه وارد بغداد پایتخت عراق شد. همزمان استعفای او تکذیب شد. یک روز قبل از این سفر هم حشد الشعبی پیشنهاد آتش‌بس مشروط با آمریکا را مطرح کرده است.  

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، صبح دوشنبه ۲۱ مهر در رأس هیاتی با هدف گسترش همکاری‌های بانکی در حوزه مناسبات بازرگانی و دیدار و گفت وگو با مقامات بلندپایه از جمله نخست‌وزیر، وزیر دارایی و رئیس کل بانک مرکزی عراق به بغداد سفر کرد.

بر همین اساس قرار است همتی به ترتیب با مصطفی غالب مخیف، رئیس کل بانک مرکزی عراق، سالم جواد عبدالهادی الچلبی، رئیس بانک تجارت آن کشور، علی عبدالامیر علاوی وزیر دارایی و «مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت‌و‌گو کند

این دومین سفر رئیس کل بانک مرکزی ایران به عراق در چهار ماه گذشته است.

تهاتر ارز در برابر کالا

ایران هر ماه بیش از ۲۰۰ میلیون دلار گاز به عراق صادر می‌کند. چهار میلیارد دلار از ۱۲ میلیارد دلار صادرات ایران به عراق مربوط به صادرات برق و گاز است که دو میلیارد دلار آن تا خرداد سال جاری هنوز پرداخت نشده بود.

همتی در نخستین سفرش به عراق در ۲۸ خرداد سال جاری که فقط هشت ساعت به درازا کشید در دیدار و گفت‌وگو با همتای عراقی خود و همچنین با نخست‌وزیر عراق بر سر ساز و کاری مشترک برای تسریع در تأمین کالاهای اساسی ایران به توافق رسید.

در این فاصله قیمت دلار در ایران از مرز ۳۱ هزار تومان هم عبور کرده است. یکی از دلایل متعدد صعود قیمت دلار این است که منابع ارزی موجود کمتر از نیاز کشور برای تامین کالاهای اصلی دانست. حسین سلیمی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان روز گذشته گفته بود:

«نیاز ارزی ۵۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود درحالی‌که کل صادرات ما رقمی در حدود ۴۰ میلیارد دلار است که این ارز نیز نه به‌صورت آنی بلکه با تأخیر چند ماهه وارد کشور می‌شود بنابراین بازار را با نیاز ارزی مواجه می‌کند.»

کانال مالی ویژه تجارت ایران و عراق

سال گذشته ایران و عراق در مورد «تسهیل امور بانکی صادرکنندگان کالا و خدمات ایرانی»، «فعالیت شعبه‌های بانک‌های ایرانی در عراق»، «ایجاد روابط کارگزاری بانک‌های ایرانی با بانک‌های عراقی» و همچنین «ضرورت پذیرش ضمانت‌نامه‌های دیناری به جای ضمانت‌نامه دلاری برای فعالیت ‌پیمانکاران ایرانی» بحث و گفت‌و‌گو کردند.

این گفت‌وگوها در چارچوب کانال مالی ویژه تجارت ایران و عراق مطرح شد که اکنون قرار است برای تهاتر دلار و برق در برابر کالاهای اساسی و داروی مورد نیاز ایران به کار گرفته شود. بیش و کم مشابه کانال مالی سوئیس که در ایران به عنوان «شتا» شناخته می‌شود و وزارت خزانه‌داری آمریکا هم بر آن نظارت دارد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در سفر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به ایران خواهان افزایش مبادلات تجاری دو کشور به ۲۰ میلیارد دلار شده بود. یک روز قبل از سفر همتی به بغداد، محمد مُحی، سخنگوی گروه کتائب حزب‌الله، از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه از پیشنهاد آتش‌بس مشروط به آمریکا خبر داد. خبرهایی از احتمال استعفای همتی در رسانه‌های داخلی درج شده بود که تکذیب شد.   

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    اسنادمحرمانه مکاتبات بیلاری کلینتون که توسط دولت آمریکا اخیرا افشا شد گویای همه چیزاست که حسین اوباما نقشه داشت که خاور میانه و شمال آفریقا را به کنترل نیروهای اسلامی در آورد: ایران و جوب عراق و سوریه را به حکومت اسلامی ؛ شمال عراق را به داعش و مصر را به اخوان المسلمین و افغانستان را به طالبان واگذار کند و خروج سریع سربازان آمریکایی در راستای تسریع این نقشه بود. - داعش توسط قطرو ترکیه و پشتیبانی حزب دموکرات و حکومت اسلامی با اسلحه و خودروهای کاملا نو ! ایجاد شد تا علیه مخالفان اسد و ارتش آزادسوریه بجنگد و شمال عراق را اشغال کندتا کردها از قدرت دور بمانند ! - حکومت سوریه هرگز به داعش کاری نداشته وحتی معامله اسلحه در مقابل نفت میکرد و حتی از روسها خواست در بمباران به انها کاری نداشته باشد.و ترکیه از آنها نفت میخرید!. - داعش در عراق گرد و خاک کردند تا حسین اوباما و حکومت اسلامی در این شلوغی توافق هسته ای الکی راو حتی بدون امضای طرفین !!و در آخرین لحظات اعلام کنند و مبارزه سیاسی سنی های عراق را نیز مثل سوریه لوث کنند! - ۵ + ۱ هم خوشحال بودند چون فروش اسلحه شان رکورد زد اما با دخالت روسها و هجوم آورگان به اروپا و درگیرشدن عربستان ، بازی عوض شد. - حکمتیارنیز تایید کرده بود: حکومت اسلامی ایران پشتیبان داعش در افغانستان است . - در ایمیلی کلینتون پیشنهاد کرده بود که خامنه ای برای فریب جهانی که برعدم ضامن اجرایی تفاهم هسته ای محرمانه !؟شک کرده بودند؛ فتوی علیه بمب اتم بدهد و خامنه ای یکماه بعد دستور را اجرا کرد! تا میلیاردها دلار بگیرد وبصدور بمب و موشک و غارت ادامه دهد. - باز بایدن و معاونش و حزب دموکرات که عملا عضو حزب الله را وارد کنگره آمریکا کرده اند؛ از زنده کردن بر جام و نجات حکومت تروریستی ملاها در صورت برنده شدندر انتخابات میکنند!!