ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نقض آتش‌بس در قره‌باغ ادامه دارد

با وجود اینکه دو روز از اعلام آتش‌بس در قره‌باغ گذشته، در جنوب غربی قره‌باغ و در منطقه ترتر در آذربایجان شلیک توپخانه از سوی دو طرف از سر گرفته شد.

در حالی‌که آذربایجان و ارمنستان دو روز است که با آتش‌بس موافقت کرده‌اند، جنوب غربی قره‌باغ و منطقه ترتر در آذربایجان باز هم هدف شلیک توپخانه قرار گرفتند.

درگیری‌های نظامی آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره‌باغ ـ عکس از فیلم‌های یوتیوب

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، نبردهای نظامی قره‌باغ و آذربایجان صبح دوشنبه ۱۲ اکتبر / ۲۱ مهر ادامه داشت.

این خبرگزاری از استپاناكارت، مرکز قره‌باغ گزارش داد که صبح دوشنبه از جنوب غربی قره‌باغ صدای شلیک توپخانه به گوش می‌رسید.

از سوی دیگر، یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه نیز از منطقه ترتر آذربایجان واقع در شمال شرقی قره‌باغ صدای شلیک توپخانه را شنیده است.

طبق معمول دو طرف یکدیگر را به دامن زدن به درگیری‌ها متهم کرده و در میدان جنگ ادعای موفقیت کرده‌اند.

وزارت دفاع آذربایجان در توئیتر خود اعلام کرد که نیروهای قره‌باغ مناطق گورانبوی، ترتر و آغ‌دام را بمباران کرده‌اند. این وزارتخانه همچنین گفته است نیروهای نظامی قره‌باغ «خسته شده» و در منطقه هادروت عقب‌نشینی می‌کنند.

مرکز اطلاع‌رسانی دولت ارمنستان نیز اطمینان داده است که ارتش آذربایجان به عقب رانده شده و «خسارت‌های سنگین جانی و نظامی» متحمل شده است.

روز دوشنبه خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از مقام‌های آذربایجان اعلام کرد که شمار تلفات حمله موشکی روز گذشته (یکشنبه) ارمنستان به شهر گنجه به ۹ نفر کشته و ۳۴ نفر زخمی رسید.

مقام‌های آذربایجان گفته‌اند چهار زن در میان کشته‌شدگان و ۱۶ زن و شش کودک در میان زخمی‌ها هستند.

آذربایجان یکشنبه ۱۱ اکتبر /۲۰ مهر از حمله راکتی ارمنستان به گنجه، دومین شهر بزرگ آذربایجان خبر داد. وزارت دفاع ارمنستان اما اظهارات مقام‌های آذربایجان را «مطلقاً دروغ» خواند و آذربایجان را متهم کرد که همچنان به حمله به مناطق پرجمعیت قره‌باغ از جمله استپاناکرت، ادامه می‌دهد.

دور تازه مناقشه قره‌باغ از یکشنبه ۲۷ سپتامبر / ۶ مهر آغاز شد. براساس برآوردها دست‌کم ۴۰۰ نفر در این درگیری‌ها کشته یا زخمی شده‌اند اما رقم دقیق آن مشخص نیست.

پس از نزدیک به دو هفته درگیری‌های خونبار در قره‌باغ، در نخستین ساعت‌های شنبه ۱۰ اکتبر / ۱۹ مهر ارمنستان و آذربایجان با میانجی‌گری روسیه پس از ۱۰ ساعت مذاکره، با آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی، تبادل اسرای جنگی و جمع‌آوری اجساد کشته‌شدگان موافقت کردند. با این حال در دو روز اخیر بارها دو طرف یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کرده‌اند.

عباس مینایی، فرماندار شهرستان مرزی اصلاندوز مغان روز یکشنبه اعلام کرد که با وجود ادامه درگیری نظامی بین نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان در نزدیکی خطوط مرزی شمال استان اردبیل، امنیت در مرزهای ایران برقرار است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در نشست خبری خود از نقض آتش‌بس در منطقه قره‌باغ ابراز تأسف و دو طرف‌ را به خویشتن‌داری دعوت کرد. او گفت:

«گفت‌وگوهای سیاسی، احترام به تمامیت ارضی و خروج از مناطق اشغالی به صلح پایدار کمک می‌کند. طرح ایران براساس این موارد است اما وقتی طرفین آماده پذیرش باشند، ما آن را اعلام خواهیم کرد.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.