ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توافق ایران با عراق بر سر آزادسازی منابع ارزی

رئیس کل بانک مرکزی ایران اعلام کرد دولت عراق با آزادسازی پنج میلیارد دلار از منابع ارزی ایران برای خرید کالاهای اساسی موافقت کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی ایران اعلام کرد در سفر به عراق و در جلسه مشترک سه جانبه با رئیسان بانک مرکزی و بانک تجارت عراق به توافق برای آزاد کردن منابع مالی بانک مرکزی ایران و استفاده از آن برای تأمین واردات کالاهای اساسی و ضروری دست یافته است.

دوشنبه ۲۱ مهر: دیدار عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران با مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق. عکس: اینستاگرام همتی

همزمان با ورود قیمت دلار به کانال ۳۱ هزار تومان، رئیس بانک مرکزی ایران  صبح دوشنبه ۲۱ مهر برای دومین بار در طی چهار ماه گذشته به عراق سفر کرد. عبدالناصر همتی در بغداد با مصطفی غالب مخیف، رئیس کل بانک مرکزی عراق، سالم جواد عبدالهادی الچلبی، رئیس بانک تجارت آن کشور، علی عبدالامیر علاوی وزیر دارایی و مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

همتی با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که این سفر موفقیت‌آمیز بوده است و بخشی از منابع بانک مرکزی ایران در عراق که به سبب تحریم بانکی ایران مسدود شده بود برای تهیه کالاهای اساسی از طریق عراق آزاد می‌شود:

«در سفر یک روزه به همراه یک هیأت بانکی و تجاری به عراق، با نخست وزیر، وزیر دارایی، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس بانک تجارت عراق دیدار و مذاکرات فشرده‌ای انجام دادم. در این مذاکرات خصوصا در جلسه مشترک سه جانبه با روسای بانک مرکزی و بانک تجارت عراق به توافقات خوبی برای آزاد کردن منابع مالی بانک مرکزی و استفاده از آن برای تأمین واردات کالاهای اساسی و ضروری کشورمان رسیدیم.»

ایران هر ماه بیش از ۲۰۰ میلیون دلار گاز به عراق صادر می‌کند. چهار میلیارد دلار از ۱۲ میلیارد دلار صادرات ایران به عراق مربوط به صادرات برق و گاز است که دو میلیارد دلار آن تا خرداد سال جاری هنوز پرداخت نشده بود و اکنون این مبلغ به سبب تحریم بانکی ایران از طرف آمریکا به پنج میلیارد دلار افرایش یافته است.

همتی در نخستین سفرش به عراق در ۲۸ خرداد سال جاری که فقط هشت ساعت به درازا کشید در دیدار و گفت‌وگو با همتای عراقی خود و همچنین با نخست‌وزیر عراق بر سر ساز و کاری مشترک برای تسریع در تأمین کالاهای اساسی ایران به توافق رسید. بر همین اساس مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق وعده داد بر روند اجرای این توافق نظارت کند. همتی در ادامه یادداشت خود در اینستاگرام نوشت:

«جناب آقای مصطفی الکاظمی تاکید کردند که به طور هفتگی روند انجام این توافق را میان دو کشور پیگری خواهند کرد. امیدوارم با توافق‌های انجام شده گام‌های مثبتی در توسعه روابط اقتصادی و بانکی بین دو کشور برداشته شود. جمهوری اسلامی ایران در چارچوب این توافق، بنا دارد بر اساس نیازهای خود، از این منابع مالی مالی برداشت کند.»

یک روز قبل از سفر همتی به بغداد، محمد مُحی، سخنگوی گروه کتائب حزب‌الله، از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه نزدیک به ایران از پیشنهاد آتش‌بس مشروط به آمریکا خبر داده بود.

سال گذشته ایران و عراق در مورد «تسهیل امور بانکی صادرکنندگان کالا و خدمات ایرانی»، «فعالیت شعبه‌های بانک‌های ایرانی در عراق»، «ایجاد روابط کارگزاری بانک‌های ایرانی با بانک‌های عراقی» و همچنین «ضرورت پذیرش ضمانت‌نامه‌های دیناری به جای ضمانت‌نامه دلاری برای فعالیت ‌پیمانکاران ایرانی» بحث و گفت‌و‌گو کردند. این گفت‌وگوها در چارچوب کانال مالی ویژه تجارت ایران و عراق مطرح شد که قرار بود برای تهاتر دلار و برق در برابر کالاهای اساسی و داروی مورد نیاز ایران به کار گرفته شود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا شامگاه پنجشنبه ۸ اکتبر/ ۱۷ مهر ۱۸ بانک ایران را با هدف جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به دلار تحت تحریم قرار داد. گامی دیگر به سمت غیر قانونی اعلام کردن نهادهای مالی و بانکی ایران، از جمله پردازنده‌های حواله، صرافی‌ها و شبکه انتقال غیررسمی دلار و قطع کامل ارتباط اقتصاد ایران با جهان که ممکن است واردات دارو و کالاهای اساسی را هم تحت تأثیر قرار دهد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    ایران هر ماه بیش از ۲۰۰ میلیون دلار گاز به عراق صادر می‌کند. چهار میلیارد دلار از ۱۲ میلیارد دلار صادرات ایران به عراق مربوط به صادرات برق و گاز است که دو میلیارد دلار آن تا خرداد سال جاری هنوز پرداخت نشده بود و اکنون این مبلغ به سبب تحریم بانکی ایران از طرف آمریکا به پنج میلیارد دلار افرایش یافته است...به عبارتی ازصادرات 12میلیاردی به عراق 10میلیارد دلارش را دریافت کرده اند که باید پرسید با این 10میلیارددلار چه کردید و به جیب های گله وگشاد اقشارآخوندها و اقازاده ها و سپاه پاسداران و بشاراسد و شیخ نصرالله ها وروسیه روانه شده است؟ صادرات کالاهائی که 10 میلیارد دلار ارزش داشته است چه می توانسته باشد ؟ بله حبوبات و اقلام لبنی و گوشت وغیره که ازسفره مردم گم شده است برای دلار سازی خامنه ای وشرکاء روانه عراق شده است ؟ قیمت پراید وپزو درایران چه میزانی است ؟ ودرعراق چگونه مفت تقدیم عجم ها میشود؟ ماهانه 200میلیون دلار صادرات برق به عراق همزمان با گرانی های افسارگسیخته مصرف برق درایران است !! هرچه ازمردم ایران دریغ و می دزدند برای دلارسازی خامنه ای وشرکاء به عراق و ارمنستان و روسیه و غیره ارسال می کنند !!!درازی نان سنگک 50 تا 60 سانتیمترشده است و قیمتی بالای چهارهزارتومان دارد!!!