ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش رئیسی به «اوباش‌ گردانی»: تعرض به متهم، ولو اوباش قطعا مجاز نیست

به‌ گزارش خبرگزاری میزان، رئیس قوه قضاییه دستور برخورد با متخلفان ماجرای «اوباش‌گردانی» را اعم از بازپرس یا مأموران، صادر کرده است.

حدود یک هفته پس از ماجرای گرداندن چند متهم و گرفتن آنان زیر مشت و لگد و ناسزا از سوی پلیس در انظار عمومی و به دنبال بالا گرفتن انتقادها از این اقدام، رئیس قوه قضاییه ایران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد «حکم به تشهیر متهمان صرفا در صلاحیت دادگاه» است و تعرض به متهم، ولو اوباش، قطعا مجاز نیست.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

به‌ گزارش خبرگزاری میزان، ابراهیم رئیسی دستور برخورد با متخلفان در این موضوع را اعم از بازپرس یا مأموران، صادر کرده است.

در این خبر آمده است:

«در ماجرای اوباش گردانی اخیر، آیت‌الله رئیسی از همان لحظات اولیه اطلاع به دادستان تهران دستور داده است در خصوص مصادیق تعدی از قانون و نقض حقوق شهروندی، با متخلفان اعم از بازپرس و یا مأموران برخورد شود.»

به ‌گزارش این منبع، رئیسی ضمن تأکید بر«برخورد قاطع و بی‌امان» با افرادی که او «اراذل و اوباش» خوانده، حکم به تشهیر را صرفا در صلاحیت دادگاه و آن هم در چارچوب قوانین و مقرارت دانسته و تعرض به متهم، ولو اوباش را غیرمجاز شمرده است.

تشهیر به معنی رسوا کردن کسی ا‌ست و در تعریف آن در لغت‌نامه دهخدا آمده است: شهرت دادن رسوایی کسی، چنانکه کسی را بر خر سوار کرده به شهر بگردانند. 

اظهارات ابراهیم رئیسی در مورد برخورد با «اوباش گردانان» اما در حالی‌ ا‌ست که به ‌دنبال بالا گرفتن انتقادها از این اقدام، حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران روز دوشنبه ۲۱ مهر واکنش انتقادی شهروندان را «درآوردن ادای روشنفکری» توصیف کرد و گفت:

«برخی برای مطرح کردن خودشان و برخی هم برای درآوردن ادای روشنفکری چنین اقداماتی را انجام می‌دهند... . ما در این راه نه کوتاه می‌آییم و نه اسیر جوسازی‌ها خواهیم شد.»

رحیمی در گفته‌های خود با «اراذل و اوباش قداره‌ به ‌دست» خواندن این متهمان گفت گرداندن آنان در شهر «با حکم مرجع قضایی» انجام شده است.

علی ذوالقدری، رئیس پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ هم روز ۱۶ مهر و یک ‌روز پس از گرداندن چند متهم در جلوی پاساژ علاء‌الدین در تهران توسط مأموران پلیس اعلام کرده بود این اقدام «طبق دستور قاضی پرونده» و در راستای «عبرت‌آموزی مخلان نظم و امنیت عمومی» انجام شده است.

شمار زیادی از فعالان حقوق بشر و کاربران فارسی زبان در شبکه‌های اجتماعی در واکنش به این اقدام پلیس تهران، گرداندن متهمان در شهر را عملی تحقیرآمیز و ظالمانه توصیف کردند.

عده‌ای از کاربران هم تحقیر متهمان توسط مأموران نیروی انتظامی در ملاء عام را یادآور اقدامات گروه داعش در موصل عراق توصیف کردند.

روز سه‌شنبه ۱۵ مهر، ویدئوهایی از گرداندن متهمان همراه با ضرب و جرح و تحقیر توسط مأموران نیروی انتظامی در سطح شهر تهران منتشر شد که واکنش گسترده کاربران در شبکه‌های اجتماعی را به همراه داشت.

در این ویدئوها تعدادی از متهمان که از سوی مقام‌های نیروی انتظامی و قوه قضاییه «اراذل و اوباش» خوانده می‌شوند، توسط مأموران نقاب‌دار نیروی انتظامی در سطح شهر و مقابل انظار عمومی گردانده شدند و زیر مشت و لگد و ناسزا قرار گرفتند.

مأموران علاوه بر اعمال آشکار خشونت و شکنجه، متهمان را تحقیر کرده و از آنها خواستند با الفاظ رکیک ابراز ندامت و پشیمانی کنند.

تحقیر و شکنجه زندانیان از جمله مواردی است که نافی اصل کرامت انسانی ا‌ست و طبق اسناد بین‌المللی از جمله میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران هم آن را امضا کرده، استفاده از چنین مجازات‌های غیر‌انسانی‌ای، ممنوع است.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بابک

    حاکمان جمهوری اسلامی خود اوباش و قدیم قاتل و آشنا به تیزی و چاقو هستند. این جملات را خودشان در تریبونهای عمومی گفته اند. کسانی که گردانده شدند، افرادی بودند که با جمهوری اسلامی همکاری نکردند. آن به اصطلاح اوباش ها یک درجه از امثال رئیسی باشرفتر و انسانتر هستند. چون روحشان را به دجال زمان نفروخته‌اند.

  • 8888

    باری در انتظار آن روز که افراد را بگردانی بمیر دیوانه چرا تفاوت هست بین انقلاب آینده ایران و انقلاب قلابی ۵۷ در ۵۷ تحول و انقلاب نبود قتل و غارت بود مثل همین گرداندن افرادی که خود ج.ا باعث بدبختیشون هست اما بزودی انقلابی واقعی خواهیم داشت کسی را هم غارت نخواهیم کرد حرفهای این رئیسی جلاد بیشتر ترحم ظالم به مظلوم هست و نزنه بهتر هست کار تا بکن جلاد زیاد به مردم فکر نکن که نمی کنید فعلن اینگونه هست

  • حقیقتگو

    اگرفردی که تفنگی دردست دارد وازفردی چاقو و یا قمه ای دردست دارد بترسد پس قلدرنمائی تفنگ در دست داشتن اش وتهدید فرد فرد چاقو بدست یک تظاهراست ودرحقیقت نه جرات استفاده ازتفنگش دارد ویا بدرستی واقف است که تفنگش خالی است و گلوله ای برای شلیک کردن ندارد ...حالا قضیه آخوندهای عبابردوش که با آنچه دراین چهل ساله برای گول زدن بیسوادان و جلب حمایت کرده اند که به شبکه اللهی و اسلام و پیامبر و دوازده امام معصومش متصل بوده وهستند پس چرا همانند اقشار مردمی را که خش و خاشاک لقب میدهند با ماسک های آنچنانی ظاهر میشوند؟ !!! مگر پشتوانه الهی و امام زمانی وغیره را ندارید که با اقتدار کامل ازهمان نوع که درمقابل امریکا چهل سال قدم علم کرده اید همانطور درمقابل ویروس کرونا که بنابه گفته خامنه ای ویروس امریکا ساز قدم علم کنید وماسک نزنید که دشمن که امریکا باشد دوبارزجرش دهید ؟ !! درحقیقت محض اگر پلیس جمعی ازفرزندان آخوندها و یا آقازاده ها ی میلیاردر و یا فرزندان بازاری های وصرافان اشتباهی بعموان ارذل اوباش دستگیر ودرشهر می گرداند و همزمان آنها را ضرب وشتم میکرد بدون فوت وقت ماموران پلیس و رئیس پلیس به خاطر تشویش اظهارعمومی و ضد امنیت ملی و توهین وافترا دستگیر ودادگاه های انچنانی محکوم میشدند !! ولی این مورد برای فرد ووافرادی از جمعیت مردمی که دربست بعنوان خش وخاشاک به رسمیت شناخته شده و میشوند اززمین تا آسمان تفاوت دارد ...شلاق زدن معلم که دارای شخصیت و هویت محترمانه درنزد مردم دارد وتوهین به وی ودرحقیقت به تمامی معلمان یک نمونه بارز ازبی شخصیت بودن مردم و زحمت کشان مردمی درنزد عبابردوشان عجم زاده وعجم تبار وعجم پرست دارد!!به امید روزی که مردم آخوندها و طلبه ها و جنایتگران و سپاهی و بسیجی ها و آقازاده ها را دستگیر و درخیابان ها بگردانند !!!