ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تنش در شرق مدیترانه: هشدار آمریکا و آلمان به ترکیه

اعزام دوباره کشتی اکتشافی «اوروچ رئیس» ترکیه به آب‌های شرق مدیترانه موجب شد تا آمریکا و آلمان از ترکیه بخواهند «تحریکات» خود را در مدیترانه متوقف کند. اتحادیه اروپا در این‌باره نشستی برگزار می‌کند.

یک روز پس از اعزام دوباره کشتی اکتشافی «اوروچ رئیس» ترکیه به آب‌های شرق مدیترانه، آمریکا و آلمان واکنش نشان دادند و از ترکیه خواستند تا به «تحریکات» خود در مدیترانه پایان دهد. اتحادیه اروپا نیز در بروکسل در این‌باره رایزنی خواهد کرد.

کشتی اکتشافی «اوروچ رئیس» ترکیه ـ عکس از shutterstock

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا سه‌شنبه ۱۳ اکتبر / ۲۲ مهر درباره اعزام کشتی ترکیه به شرق مدیترانه، منطقه مورد مناقشه با یونان در بیانیه‌ای گفت:

«ما خواستار آن هستیم که ترکیه این تحریک آگاهانه را متوقف و بلافاصله گفت‌وگوهای مقدماتی را با یونان آغاز کند.»

در این بیانیه آمده است:

«اجبار، تهدید، ارعاب و اقدام نظامی تنش‌ها در شرق مدیترانه را حل نخواهد کرد. ما از ترکیه می‌خواهیم تحرکات حساب‌شده را پایان دهد و هر چه سریع‌تر مذاکرات اکتشافی با یونان را آغاز کند. اقدامات یک‌جانبه موجب اعتمادسازی و راه‌حل‌های پایدار نمی‌شود.»

آنکارا روز گذشته، دوشنبه ۱۲ اکتبر / ۲۱ مهر، یک ماه پس از بازگشت کشتی اکتشافی «اوروچ رئیس» از آب‌های مدیترانه شرقی، بار دیگر این کشتی را به آب‌های مدیترانه اعزام کرد. به‌گفته مقام‌های ترکیه این کشتی قرار است از ۱۲ تا ۲۲ اکتبر در این منطقه عملیات اکتشافی برای یافتن منابع گازی انجام دهد. یونان و فرانسه روز گذشته این اقدام ترکیه را محکوم کردند.

کشتی «اوروچ رئیس» ۱۳ سپتامبر / ۲۳ شهریور گذشته از منطقه مورد اختلاف با یونان در شرق دریای مدیترانه به سواحل ترکیه بازگشته بود. این اقدام در میانه تنش‌های بین دو کشور بر سر منابع گاز در شرق دریای مدیترانه صورت گرفت و به‌عنوان عملی در جهت کاهش تنش‌ها ارزیابی شد. ترکیه اما گفته بود این کشتی برای انجام برخی تعمیرات و سوخت‌گیری در بندر آنتالیا لنگر می‌اندازد.

واشنگتن از تصمیم ترکیه برای اعزام مجدد این کشتی ابراز تأسف کرده و گفته است ارسال این کشتی «به عمد ادامه مذاکرات اکتشافی مهم بین یونان و ترکیه به‌عنوان متحدان ناتو را پیچیده می‌کند».

آتن و آنکارا با استقرار کشتی «اوروچ رئیس» در آب‌های مدیترانه شرقی، از ۱۰ اوت تا اواسط سپتامبر، یک ماه تنش شدید را تجربه کرده‌اند. در پایان ماه سپتامبر با فشارهای بین‌المللی، در نهایت دو کشور همسایه پذیرفتند به‌منظور کاهش تنش‌ها گفت‌وگوهای خود را آغاز کنند.

پس از آن، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به یونان رفت و در آن‌جا بر ضرورت یافتن «راه‌ حل» اصرار ورزید؛ از اصل گفت‌وگو حمایت کرد و خواستار «از سرگیری هر چه سریع‌تر مذاکرات در مورد مسائل مورد اختلاف» شد.

توافق ترکیه و یونان برای گفت‌وگو درباره اختلاف‌های خود بیش از هر چیز نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک آلمان بود. اما این کشور نیز از اعزام مجدد کشتی «اوروچ رئیس» به شرق مدیترانه اظهار تأسف کرد.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان سه‌شنبه ۱۳ اکتبر / ۲۲ مهر ضمن هشدار به ترکیه گفت:

«اگر واقعاً در منطقه مورد مناقشه شرق مدیترانه ترکیه دست به اکتشافات جدید گاز بزند، این اقدام عقب‌گردی بزرگ در تلاش‌ها برای کاهش تنش محسوب می‌شود. اگر دولت ترکیه همان‌طور که بارها اعلام کرده علاقه‌مند به گفت‌وگوست، باید به چرخه تنش و تحریک پایان دهد.»

وزیر امور خارجه آلمان از ترکیه خواست به اکتشاف گاز در آب‌های شرق مدیترانه ادامه ندهد.

برلین همچنین از ترکیه خواست تا «دریچه گفت‌وگو با یونان که به‌تازگی گشوده شده است را به دلیل اقدامات یک‌جانبه نبندد».

آلمان در حال حاضر ریاست اتحادیه اروپا را به‌عهده دارد و این اتحادیه پنج‌شنبه و جمعه این هفته در اجلاس بروکسل درباره تنش‌های جدید در شرق مدیترانه رایزنی خواهد کرد.

اتحادیه اروپا پیش از این در نشست خود در اوایل ماه جاری آنکارا را تهدید کرد و گفت اگر ترکیه فعالیت‌های اکتشافی خود در آب‌های مورد ادعای قبرس و یونان را پایان ندهد تحریم خواهد شد.

اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا هشدار داد:

«اگر آنکارا به اقدامات غیرقانونی خود ادامه دهد، ما از تمام ابزارهایی که در اختیار داریم استفاده خواهیم کرد.»

او تأکید کرد که تحریم‌های اقتصادی تنظیم شده و آن‌ها آماده‌اند که «بلافاصله تحریم‌ها را مورد استفاده قرار دهند».

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    اتحادیه اروپا چرا میلیونها یمنی در زیر بمبها غذا ندارند را نمی بیند؟ اما کشتی ترکیه را در وسط اقیانوس به بزرکی کوه دماوند می بیند؟ اصلا چه ربطی به امریکا دارد؟ ترکیه به امریکا می گوید چرا کوبا را تحریم کرد ه ای ؟ چرا برای ونزولا مسله درست می کنی؟ امریکا و اروپا سگ کی باشند که به خاورمیانه از موضوع بالا نگاه می کنند؟