ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قطع ارتباط سهیل عربی با دنیای خارج از زندان: چهار هفته حبس در انفرادی

شماری از فعالان و سازمان‌های حقوق‌ بشری با همراهی کاربران فارسی زبان در شبکه‌های اجتماعی از شامگاه سه‌شنبه ۲۲ مهر با راه‌اندازی یک کارزار اینترنتی با هشتگ «#سهیل_عربی_کجاست» خواستار پاسخگویی قوه قضاییه درباره سرنوشت این زندانی سیاسی شده‌اند.

سهیل عربی، فارغ التحصیل رشته عکاسی، وبلاگ‌نویس و زندانی سیاسی، حدود چهار هفته است که با دستور مقام‌های قضایی و برای تنبیه به یکی از سلول‌های انفرادی زندان رجایی شهر کرج معروف به «سوئیت» منتقل شده و از سرنوشت او اطلاع دقیقی در دست نیست.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

بی‌خبری از وضعیت سهیل عربی در حالی‌ست که شماری از فعالان و سازمان‌های حقوق‌ بشری با همراهی کاربران فارسی زبان در شبکه‌های اجتماعی از جمله توئیتر از شامگاه سه‌شنبه ۲۲ مهر ماه با راه‌اندازی یک کارزار اینترنتی با هشتگ «#سهیل_عربی_کجاست» خواستار پاسخگویی قوه قضاییه درباره سرنوشت این زندانی سیاسی شده‌اند.

به ‌نوشته خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سهیل عربی از تاریخ ۲۸ شهریور ماه به صورت تنبیهی از زندان تهران بزرگ (فشافویه) به یکی از سلول‌های انفرادی زندان رجایی شهر کرج تبعید شده است.

برخی از منابع مطلع از وضعیت این زندانی سیاسی اعلام کرده‌اند تبعید این زندانی سیاسی به ‌دستور امین وزیری، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی انجام شده اما در پیگیری‌های انجام شده، وزیری با سلب مسئولیت از خود به خانواده عربی گفته دستور نگهداری از این زندانی سیاسی در سلول انفرادی توسط حشمت‌الله حیات الغیب، مدیر کل زندان‌های استان تهران صادر شده است.

طبق اعلام منابع نزدیک به سهیل عربی، سلول‌ انفرادی‌ای که او هم‌اکنون در آن به‌سر می‌برد محل نگهداری زندانیان محکوم به اعدام پیش از اجرای حکم و همچنین محل نگهداری زندانیان دارای تخلف انضباطی در زندان است.

یک منبع مطلع از وضعیت سهیل عربی پیش‌تر درباره آخرین شرایط نگهداری از این زندانی عقیدتی در سلول انفرادی زندان رجایی شهر گفته بود: 

«در ابتدا اعلام کردند که نگهداری آقای عربی در سلول انفرادی به مدت دو هفته خواهد بود که پس از پایان این مدت، این دستور یک هفته دیگر هم تمدید شد. اما پس از پایان سه هفته اعلام کردند که نگهداری در سلول انفرادی تا اطلاع ثانوی تمدید شده است.»

به‌ گفته این منبع، به نظر می‌رسد که امین وزیری قصد انتقام گیری دارد و از شرایط ویژه شیوع کرونا سوءاستفاده می‌کند:

«عربی با یک دست شلوار و تی‌شرت به زندان رجایی شهر منتقل شده است و در زمان انتقال حتی اجازه ندادند وسایلش را از زندان تهران بزرگ با خودش ببرد. هوای کرج اکنون سرد شده و سهیل کوچک‌ترین امکاناتی در سلول انفرادی ندارد. شرایط سلول‌های انفرادی سوئیت حتی از بند امن هم بدتر است و سلامت سهیل عربی در خطر قرار دارد.»

سهیل عربی، عکاس و وبلاگ‌نویس در آذر ماه سال ۹۲ بازداشت و به اتهام «سب‌ النبی» به مجازات مرگ محکوم شد اما به دنبال تلاش‌های خانواده و وکیلان او و دخالت نهادهای بین‌المللی، پرونده او در شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور بررسی و مجازات اعدامش لغو شد.

او در نهایت به هفت سال و شش ماه زندان محکوم شد اما با پرونده‌ جدیدی که در زندان علیه او باز شد، در تاریخ ۳۱ شهریور ۹۷ بابت اتهام‌های «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «تشویش اذهان عمومی» به سه سال حبس، سه سال تبعید و پرداخت جزای نقدی محکوم شد.

عربی در حالی هفت سال بدون حتی یک‌روز مرخصی در زندان به‌سر می‌برد که به‌دلیل عوارض ناشی از اعتصاب غذای طولانی به چند بیماری حاد از جمله «ترومای بلانت» مبتلا شده و در سال‌های اخیر همواره از رسیدگی پزشکی تخصصی محروم مانده است.

این زندانی سیاسی پیش از بازداشت مدیریت چند صفحه فیس‌بوکی را بر عهده داشته است. او در حرفه‌ عکاسی مشغول به کار بوده و به همین سبب از مشکلات درون جامعه نیز عکس‌برداری می‌کرد.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.