ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش قیمت موبایل پابه‌پای دلار: بعد از ظهرها گوشی گران‌تر می‌شود

عمده‌فروشان بعد از ظهرها که قیمت ارز تثبیت می‌شود قیمت گوشی را تعیین می‌کنند. به این ترتیب قیمت‌ها در بازار شناور شده و در همبستگی با قیمت دلار قرار گرفته است.

با همه‌گیری ویروس کرونا در ایران، حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس مجازی به داشتن تبلت و گوشی‌های هوشمند بستگی پیدا کرده است. به گفته رئیس انجمن صنفی فروشندگان تلفن همراه، عمده‌فروشان بعد از ظهرها که قیمت ارز تثبیت می‌شود قیمت گوشی را تعیین می‌کنند. به این ترتیب قیمت‌ها در بازار شناور شده و در همبستگی با قیمت دلار قرار گرفته است.

عمده‌فروشان بعد از ظهرها که قیمت ارز تثبیت می‌شود قیمت گوشی را تعیین می‌کنند. به این ترتیب قیمت‌ها در بازار شناور شده و در همبستگی با قیمت دلار قرار گرفته است (عکس: آرشیو)

افشار فروتن لاریجانی، رئیس انجمن صنفی فروشندگان تلفن همراه پنجشنبه ۵ مهر در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت:

«مغازه‌دار و خرده‌فروش دنبال این است که چرخه خرید و فروش ایجاد شود. اما برخی عمده‌فروش‌ها با توجه به اینکه پروسه واردات زمان‌بر است، نسبت به عرضه خودداری می‌کنند، مثلا عمده‌فروشی با ارز ۲۰ هزار تومان گوشی را وارد کرده بسته به نرخ روز دلار قیمت گوشی را تعیین و در اختیار مغازه‌دار قرار می‌دهد و همین موضوع باعث گرانی هر روزه گوشی شده است.»

همزمان با بازگشایی مدارس و ورود ایران به پیک سوم همه‌گیری کرونا، قیمت تلفن‌های همراه هوشمند ۲۰۰ تا ۲۵۰ درصد در بازار افزایش یافته است. بسیاری از خانواده‌ها که با مشکلات معیشتی متعدد مواجه‌اند در پی گوشی‌‌های ارزان‌قیمت‌اند. به همین دلیل قیمت این نوع گوشی‌ها در مقایسه با گوشی‌های میان‌رده افزایش چشمگیرتری یافته است.

رئیس انجمن صنفی فروشندگان تلفن همراه در ادامه مصاحبه با ایلنا گفت سوءاستفاده عمده‌فروشان از شرایط کنونی به افزایش قیمت‌ها دامن زده است:

«در حال حاضر بیشتر مغازه‌داران و خرده‌فروش‌ها ماکت گوشی را در ویترین به نمایش می‌گذارند و زمانی مراجعه مشتری از عمده فروش تهیه می‌کند، عمده‌فروش نیز با توجه به تثبیت نرخ روز ارز که بعد از ظهر است و معمولا نسبت به روز قبل گران‌تر می‌شود قیمت گوشی را تعیین و در اختیار فروشنده خرد قرار می‌دهد.»

به گفته این مقام مسئول واردکنندگان با ارز ۲۰ هزار تومانی ثبت سفارش کرده‌اند اما گوشی‌ها را با ارز ۳۰ هزار تومانی به بازار عرضه می‌کنند.

بر اساس نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) که شهریور سال جاری همزمان با آغاز سال تحصیلی انجام شد حدود ۲۱ درصد دانش‌آموزان از امکان استفاده از شبکه شاد محروم‌اند. این محرومیت هم شامل ابزارهای فیزیکی همچون موبایل و تبلت و هم دسترسی به اینترنت با کیفیت است.

 بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.