ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در اثر درگیری‌ها در هلمند ۵۶۰۰ خانوار آواره شدند

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید تلفات غیرنظامیان در حملات طالبان به ولایت هلمند، «جدی و نگران‌کننده» است. یوناما خواهان توقف فوری خشونت‌ها در هلمند شد.

مقامات افغانستان اعلام کردند که از سرگیری درگیری‌ها در جنوب ولایت هلمند میان نیروهای دولتی و طالبان بیش از ۵۶۰۰ خانوار را آواره کرده است. این درگیری‌ها ممکن است تلاش‌ها برای برقراری صلح در افغانستان را تضعیف کند.

یک مأمور امنیتی افغانستان ـ عکس از آرشیو
یک مأمور امنیتی افغانستان ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش آسوشیتدپرس، درگیری‌ها در ولایت هلمند در حالی ادامه دارد که نمایندگان دولت افغانستان و طالبان در قطر در حال مذاکرات صلح هستند. این مذاکرات که در توافق‌نامه فوریه گذشته میان آمریکا و طالبان پیش‌بینی شده بود، برای پایان دادن به جنگ ۱۹ ساله در افغانستان است و به‌عنوان بهترین بخت صلح برای این کشور تلقی می‌شود.

دولت ترامپ متعهد شده است که نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج کند اما مقامات آمریکایی تأکید کرده‌اند که طالبان هنوز الزامات کاهش خشونت علیه افغان‌ها، عنصر اصلی طرح خروج آمریکا را برآورده نکرده‌اند.

در هلمند عمر زواک، سخنگوی والی هلمند اعلام کرد که نیروهای امنیتی افغانستان در تلاش‌اند تا مناطقی را که طالبان در آخر هفته گذشته تصرف کردند در اختیار بگیرند. مقامات محلی نیز در تلاش هستند برای شمار روزافزون غیرنظامیانی که از شهرهای اطراف به سمت لشکرگاه، مرکز ولایت می‌گریزنند مواد غذایی و سرپناه فراهم کنند.

به گفته محمد رامین ابراهیمی، مدیر اداره مهاجرین افغانستان در هلمند ۵۶۰۰ خانوار آواره شده‌اند. او تخمین می‌زند که یک خانواده به‌طور متوسط ​​هفت عضو دارد به همین دلیل شمار افراد آواره حدود ۴۰ هزار نفر برآورد می‌شود.

طالبان حدود ۸۰ درصد از ولایت هلمند را تحت کنترل خود دارند و طی یک سال گذشته چندین حمله به لشکرگاه انجام داده‌اند، اما نیروهای امنیتی افغانستان که کنترل آن‌ها تا حد زیادی در مرکز این ولایت محدود شده است، این حملات را دفع کرده‌اند.

زواک گفت هفته گذشته طالبان حملات هماهنگی را به مناطق مختلف ولایت هلمند آغاز کردند. او ادعا کرد که نیروهای دولتی در آخر هفته بسیاری از سرزمین‌های از دست رفته را پس گرفته‌اند اما عملیات در سایر مناطق هلمند همچنان ادامه دارد.

با این حال، چند تن از آوارگان که به لشکرگاه گریخته‌اند به آسوشیتدپرس گفته‌اند که طالبان کنترل بیشتر مناطق خود از جمله مارجه ، نادعلی و نوا را در دست دارند. آن‌ها گفته‌اند که درگیری‌ها و حملات هوایی نیروهای دولتی افغانستان آن‌ها را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده است.

ابراهیمی گفت بیشتر آوارگان نزد اقوام خود در لشکرگاه رفته‌اند و اداره مهاجرین افغانستان در هلمند در حال تهیه غذا و سرپناه برای افرادی است که جایی برای اقامت ندارند. او تأکید کرد که هر روز افراد بیشتری به لشکرگاه می‌آیند.

عمر زواک نیز اعلام کرد که دولت مرکزی در حال مذاکره با مؤسسات خیریه و تاجران محلی برای کمک به نیازمندان است.

در کابل، محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و دیگر مقامات دولتی در مراسم تشییع جنازه ۹ نفر از نیروهای دولتی شرکت کردند. آن‌ها سه‌شنبه شب در اثر برخورد دو بالگرد ارتش افغانستان در هلمند جان خود را از دست دادند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان پنج‌شنبه ۱۴ اکتبر / ۲۴ مهر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، با وجودی که امکان بررسی همه‌جانبه میدانی و مستندسازی از درگیری‌های هلمند را نداشته است، اما تلفات غیرنظامیان این جنگ، «جدی و نگران‌کننده» است.

بررسی‌های ابتدایی کمیسیون مستقل حقوق بشر نشان می‌دهد که خسارت‌های جانی و مالی زیاد بوده است.

این کمیسیون ضمن اعلام نگرانی شدید خود از وضعیت هلمند حمله به مردم و نقض حقوق بشر را محکوم کرد و از طرف‌های درگیر خواست که به حملات خود پایان دهند و از هیأت‌های مذاکره‌کننده دو طرف نیز خواست فوراً در مورد آتش‌بس به توافق برسند.

هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای خواهان توقف فوری خشونت‌ها در افغانستان شد تا «تمامی تلاش‌ها باید بر دستیابی به یک توافق صلح‌آمیز از طریق مذاکرات برای جنگ افغانستان متمرکز شود».

یوناما از آواره شدن «هزاران غیرنظامی» و کشته و زخمی شدن آن‌ها در ولایت هلمند انتقاد کرد.

سفارت بریتانیا در کابل نیز در اطلاعیه‌ای شمار آوارگان و کشته و زخمی‌شدگان غیرنظامی در حمله‌ طالبان به هلمند را نگران‌کننده خواند و گفت این حملات گفت‌وگوهای صلح را تضعیف می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.