ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نخست‌وزیر جدید قرقیزستان رئیس‌جمهوری موقت این کشور شد

در پی ناآرامی‌های پس از انتخابات پارلمانی قرقیزستان، سورنبای جینبکف، رئیس جمهوری این کشور استعفا داد و سادیر جباروف، نخست‌وزیر جدید به‌طور موقت مسئولیت او را به‌عهده گرفت.

سادیر جباروف، نخست‌وزیر جدید قرقیزستان که در اعتراضات اخیر این کشور از زندان آزاد شد، در پی استعفای رئیس جمهوری این کشور مسئولیت او را به‌طور موقت به‌عهده گرفت. پارلمان قرقیزستان نیز وضعیت فوق‌العاده در بیشکک را لغو کرد.

اعتراضات به نتایج انتخابات پارلمانی در بیشکک پایتخت قرقیزستان ـ عکس از فیلم‌های یوتیوب

در پی اعتراضات اخیر در قرقیزستان، سورنبای جینبکف، رئیس جمهور این کشور روز گذشته، پنج‌شنبه ۱۴ اکتبر / ۲۴ مهر استعفا داد. براساس قانون اساسی قرقیزستان می‌بایست سمت او را کاناتبک ایزایف، رئیس مجلس به‌عهده بگیرد اما او در جلسه جمعه ۱۵ اکتبر / ۲۵ مهر این سمت را نپذیرفت و سادیر جباروف که پیش از این توسط هوادارانش از زندان آزاد و فوراً از سوی پارلمان به‌عنوان نخست‌وزیر انتخاب شده بود، رئیس جمهوری موقت قرقیزستان شد.

جباروف گفت قرقیزستان باید هر چه سریع‌تر انتخابات جدید پارلمانی و ریاست جمهوری را برگزار کند، اما هنوز تاریخ مشخصی برای این انتخابات تعیین نشده است.

سورنبای جینبکف، رئیس جمهوری پیشین هفته گذشته در بیشکک، پایتخت قرقیزستان وضعیت اضطراری اعلام کرد و دستور داد تا نیروهای امنیتی در بیشکک مستقر شوند.

روز جمعه پارلمان قرقیزستان این دستور و وضعیت فوق‌العاده در بیشکک را هم لغو کرد.

جینبکوف روز گذشته در بیانیه‌ای به ادامه‌ تنش‌های سیاسی در قرقیزستان اشاره کرد و گفت حفظ تمامیت کشور و اتحاد مردم و آرامش جامعه بالاترین اولویت اوست. او همچنین از طرف‌های سیاسی خواست که به اقدام‌های تحریک‌آمیز پایان بدهند.

سورنبای جینبکف جمعه گذشته کوباتبک بورونوف، نخست‌وزیر پیشین و دیگر اعضای کابینه را برکنار کرده بود.

پس از انتخابات پارلمانی ۴ اکتبر / ۱۳ مهر در قرقیزستان که با ادعای تقلب در آن همراه بود، معترضان به نتایج انتخابات به خیابان‌ها آمدند، ساختمان پارلمان را به تصرف خود درآوردند و سپس به مقر دفتر ریاست جمهوری قرقیزستان حمله کردند. در این اعتراضات یک نفر کشته و ۵۹۰ تن زخمی شدند.

بر اساس نتایج اعلام شده در انتخابات، چهار حزب به پارلمان راه یافتند و ۱۲ حزب اپوزیسیون حد نصاب ۷ درصد آرا برای ورود به پارلمان ۱۲۰ نفری را به‌دست نیاورده بودند.

با ادامه اعتراضات، کمیسیون انتخابات ۶ اکتبر / ۱۵ مهر نتایج انتخابات را لغو کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.