ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آذربایجان و ارمنستان آتش‌بس را باز هم نقض کردند

دور نخست آتش‌بس میان آذربایجان و ارمنستان با بی‌اعتنایی این دو کشور مواجه شد. دور دوم آتش‌بس نیز بی‌ثمر ماند. جنگ در قره‌باغ همچنان ادامه دارد.

در پی بی‌نتیجه ماندن یک دور آتش‌بس در قره‌باغ، ارمنستان و آذربایجان بار دیگر از توافق بر سر آتش‌بس جدید خبر دادند اما این آتش‌بس نیز بلافاصله نادیده گرفته شد و دو طرف به روی یکدیگر آتش گشودند.

جنگ قره‌باغ ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش رویترز، نیروهای ارمنی قره‌باغ و ارتش آذربایجان روز دوشنبه ۱۹ اکتبر / ۲۸ مهر بار دیگر یکدیگر را به نقض آتش‌بس دوم که از نخستین ساعت روز یکشنبه آغاز شد، متهم کردند.

آتش بس اول که یک هفته قبل با میانجی‌گری روسیه به‌دست آمده بود مورد توجه دو طرف درگیری‌ها قرار نگرفت.

شامگاه شنبه ۱۷ اکتبر / ۲۶ مهر وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان اعلام  کرد که این کشور و ارمنستان با برقراری یک آتش‌بس موقت جدید به توافق رسیدند.

به‌گفته وزارت خارجه آذربایجان، توافق در این زمینه براساس بیانیه‌های یکم اکتبر / ۱۰ مهر و ۵ اکتبر / ۱۴ مهر رئیسان جمهوری آمریکا، روسیه و فرانسه موسوم به گروه میانجی مینسک و همچنین بیانیه ۱۰ اکتبر / ۱۹ مهر وزیران امور خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مسکو به‌دست آمد.

اما نیروهای قره‌باغ روز دوشنبه اعلام کردند که ارتش آذربایجان شمال و جنوب نوار مرزی قره‌باغ را بمباران کرد.

وزارت دفاع ارمنستان نیز شامگاه روز یکشنبه تصاویر حمله آذربایجان پس از اعلام آتش بس میان دو کشور را منتشر کرد.

در این ویدئو همچنین نشان داده شد که نیروهای آذربایجان با تجهیزات نظامی در فاصله دور حرکت می‌کردند. تجمع تجهیزات نظامی و آمادگی این نیروها در این تصاویر دیده می‌شد.

باکو نیز نیروهای ارمنی قره‌باغ را متهم کرد که در طول شب گذشته و صبح دوشنبه مناطق گوران‌بوی، ترتر، آغ‌دام و آغجابدیع را بمباران کرده‌اند.

مقامات آذربایجان گفته‌اند چندین راکت از خاک ارمنستان به یک کارخانه تصفیه پنبه در شهر ترتر آذربایجان شلیک شد و این کارخانه را دچار حریق کرد.

گزارشی از شمار تلفات جانی این حمله و آتش‌سوزی ارائه نشده است و مقامات آذربایجانی گفته‌اند که آتش توپخانه ارمنستان به سمت ترتر همچنان ادامه دارد. ورود به شهر ترتر نیز به دلیل این حملات با محدودیت روبه‌رو شده است.

روز گذشته (یکشنبه) آذربایجان اعلام کرد که دست‌کم ۱۲ نفر بر اثر اصابت خمپاره به خانه‌هایی در شهر گنجه کشته و ۴۰ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

آرمن سرکیسیان رئیس‌جمهوری ارمنستان یکشنبه از ناتو خواست تا دلیل استفاده از سلاح‌های کشورهای عضو این پیمان در مناقشه قره‌باغ را توضیح دهد. سرکیسیان گفت:

«ما باید توضیحی در مورد این‌که آیا سران ناتو به ترکیه چراغ سبز نشان داده‌اند به‌دست آوریم. این موضوع تنها شامل جنگنده‌های اف-۱۶ نیست، از هواپیمای بدون سرنشین بایراکتار نیز علیه غیرنظامیان استفاده می‌شود. این هواپیما اختصاص به ناتو دارد.»

ارمنستان پیش از این ادعا کرده بود که یک جنگنده اس‌یو-۲۵ این کشور با تجهیزات ناتو سرنگون شده است.

رئیس‌جمهوری ارمنستان همچنین تأکید کرد که این کشور با حضور ترکیه به‌عنوان میانجی برای مذاکرات حل و فصل مناقشه قره‌باغ مخالف است. او گفت:

«ما باید به‌عنوان یک طرف درگیری با ترکیه مذاکره کنیم، نه یک میانجی.»

در همین حال، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت این کشور با ارمنستان و آذربایجان برای ایجاد سازوکار نظارت بر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ همکاری می‌کند.

لاوروف اظهار امیدواری کرد که این سازوکار نظارتی در آینده نزدیک ایجاد شود. او از دو طرف خواست دست از اقدامات نظامی و سخنان تند علیه یکدیگر بردارند.

میخاییل بوگدانف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و آفریقا نیز روز دوشنبه اعلام کرد که روسیه در جریان تماس‌های با مقامات ترکیه، در مورد مسئله اعزام نیرو از لیبی و سوریه به منطقه قره‌باغ توضیح خواست.

مقامات آذربایجانی که تلفات نظامی خود را اعلام نمی‌کنند، روز شنبه گزارش دادند که از آغاز دور جدید درگیری‌ها در ۲۷ سپتامبر / ۶ مهر، ۶۰ غیرنظامی در آذربایجان کشته و ۲۷۰ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند. مقامات قره‌باغ کوهستانی نیز گفته‌اند تاکنون ۱۰ نظامی و ۳۶ غیرنظامی در حملات آذربایجان به قره‌باغ کشته شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.