ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا، سودان را از فهرست حامیان تروریسم خارج می‌کند

ترامپ اعلام کرد سودان با پرداخت ۳۳۵ میلیون دلار غرامت به خانواده قربانیان آمریکایی حملات تروریستی از فهرست کشورهای حامی تروریسم حذف می‌شود. احتمال گشایش اقتصادی برای سودان.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد این کشور سودان را پس از پرداخت ۳۳۵ میلیون دلار غرامت به قربانیان حملات تروریستی، از فهرست کشورهای حامی تروریسم حذف خواهد کرد.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

دونالد ترامپ دوشنبه ۱۹ اکتبر / ۲۸ مهر در شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرد سودان موافقت خود را مبنی بر پرداخت ۲۲۳ میلیون دلار به «قربانیان آمریکایی تروریسم و خانواده‌هایشان» اعلام کرده است و به همین‌خاطر ایالات متحده آمریکا قصد دارد این کشور از از فهرست حامیان تروریسم خارج کند.

ترامپ نوشت:

«دولت جدید سودان که در حال دستیابی به پیشرفت‌های زیادی‌ست توافق کرده ۳۳۵ میلیون دلار به قربانیان آمریکایی و خانواده‌هایشان پرداخت کند. به محض این‌که این مبلغ پرداخت شود، من سودان را از فهرست دولت‌های حامی تروریسم حذف خواهم کرد. بالاخره عدالت برای مردم آمریکا و گام بزرگی برای سودان [رقم می‌خورد]».

ساعاتی بعد خبرگزاری رویترز به نقل از محمد الفاتح زین‌العابدین، رئیس بانک مرکزی سودان از واریز مبلغ غرامت خبر داد. هبه محمدعلی، وزیر موقت اقتصاد سودان نیز گفت این کشور نیاز دارد با تغییرات اقتصادی به‌سرعت نرخ ارز را تثبیت کند.

با این‌وجود خروج سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم باید پس از اعلام رسمی کاخ سفید، در کنگره به تصویب برسد.

آمریکا سودان را در سال ۱۹۹۳ و بر مبنای اتهامات عمر البشیر، رئیس جمهوری سابق این کشور مبنی بر حمایت از گروه‌های «تروریستی»، در لیست سیاه کشورهای حامی تروریسم قرار داد. عنوانی که باعث شد بدهی‌های سودان که به تأمین مالی از سوی مؤسسات بزرگ بین‌المللی محتاج است، بخشیده نشود.

براساس گزارش شبکه الجزیره، سودان امیدوار است با خارج شدن از فهرست مذکور که یکی از اولویت‌های دولت انتقالی سودان بوده بتواند بار دیگر سرمایه‌های خارجی را جذب کرده و اقتصاد خود را نجات دهد. دولت انتقالی سودان در اوت سال جاری و پس از ماه‌ها اعتراضات خیابانی که به کناره‌گیری عمر البشیر منجر شد، بر سر کار آمد.

عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان هم در توییتر از ترامپ تشکر کرد و گفت: مقامات سودان امید دارند هر چه زودتر خروج این کشور از فهرست حامیان تروریسم که هزینه بسیار زیادی برای سودان داشته، به تصویب کنگره برسد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع دولتی آمریکا اعلام کرده بود مذاکره بر سر پرداخت ۳۳۵ میلیون دلار غرامت بابت حملات القاعده به سفارت‌خانه‌های آمریکا در کنیا و تانزانیا در سال ۱۹۹۸ قرار است به زودی به نتیجه برسد. این مقام آمریکایی گفته بود این گام می‌تواند سودان را به عادی‌سازی روابط دیپلماتیک به اسرائیل نزدیک کند.

ترامپ و دولت خارطوم هنوز این ادعا را تأیید نکرده‌اند.

با این‌حال روزنامه نیویورک‌تایمز ۲۷ سپتامبر در گزارشی به نقل از یک مقام سودانی نوشته بود واشنگتن در قبال عادی‌سازی روابط با اسرائیل، رقمی نزدیک به ۸۰۰ میلیون دلار به خارطوم پیشنهاد کرده که بخشی از آن‌را نیز امارات متحده عربی و اسرائیل پرداخت خواهند کرد. این مقام اما گفته بود دولت سودان این پیشنهاد را نپذیرفته و گفته برای بازسازی اقتصاد خود به دست کم ۳ تا ۴ میلیارد دلار احتیاج دارد.

امارات متحده عربی و بحرین تاکنون با تلاش‌ و واسطه‌گری واشنگتن، توافق کرده‌اند روابط خود را با اسرائیل عادی کنند. دونالد ترامپ سه‌شنبه ۱۵ سپتامبر/۲۵ شهریور و ساعاتی پیش از امضای توافق میان بحرین، امارات و اسرائیل گفت: «پنج یا شش» کشور دیگر نیز بزودی به توافقی مشابه با اسرائیل خواهند رسید.

*این گزارش با اطلاعات تازه به‌روز شده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.