ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پاپ فرانسیس: همجنس‌گرایان حق دارند خانواده تشکیل دهند

نظر شخصی رهبر کاتولیک‌های جهان مهم است و نظر شخصی او می‌تواند راه‌هایی را برای رسمیت‌یابی افراد و خانواده‌های همجنس‌گرا در کلیسای کاتولیک هموار کند.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، از ازدواج مدنی و تشکیل خانواده توسط دو همجنس حمایت کرد - چنین حمایتی در تاریخ واتیکان بی‌سابقه است.

روز چهارشنبه ۲۱ اکتبر / ۳۰ مهر تماشاچیان مستندی که در فستیوال رم پخش شد، برای اولین بار شاهد حمایت رهبر کاتولیک‌های جهان از خانواده‌های همجنس‌گرا بودند.

در این مستند با عنوان «فرانچسکو»،  پاپ فرانسیس به دوربین می‌گوید که همجنس‌گرایان حق دارند که تشکیل خانواده بدهند:

«آنها فرزندان خدا هستند و حق دارند که خانواده داشته باشند. هیچ کس نباید به این خاطر بیرون رانده و یا بدبخت شود. آنچه ما باید ایجاد کنیم یک قانون ازدواج مدنی است. به این ترتیب آنها از قانونی رسمیت می‌گیرند. من از این حمایت می‌کنم.»

منظور از ازدواج مدنی اینجا ازدواجی است که از طریق قانون رسمیت می‌یابد اما لزوما ازدواج مذهبی نیست. در ازدواج‌های مذهبی مسیحی خطبه مذهبی عقد توسط کشیش خوانده شود.

کلیسای کاتولیک به طور سنتی هرگز موضعی حمایتی نسبت به ازدواج دو همجنس و یا خانواده‌های همجنس‌گرا نداشته است. رابطه این کلیسا با کنش‌هایی که رابطه جنسی با همجنس محسوب می‌شده کماکان خصمانه بوده و آنها را «رفتارهای انحرافی» خوانده است.

پاپ فرانسیس اولین پاپ کاتولیک است که از ازدواج مدنی دو همجنس حمایت می‌کند.

فرانسیس زمانی که در کشورش آرژانتین اسقف اعظم بوینس آیرس بود هم از ازدواج غیرمذهبی دو همجنس حمایت کرده بود. اما انتظار نمی‌رفت که در مقام رهبر کاتولیک‌های جهان او به طور علنی چنین موضعی بگیرد.

نظر فرانسیس اما همچنان نظر کلیسا نیست. اسقف‌های محافظه‌کار بی‌درنگ به نظرات فرانسیس واکنش منفی نشان دادند. اسقف توماس توبین در ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای گفت که حرف‌های پاپ با آموزه‌های کلیسا مغایرت دارد. توبین در بیانیه‌اش نوشت: «کلیسا نمی‌تواند از پذیرش روابطی که به شکل عینی غیراخلاقی هستند پشتیبانی کند.» او از پاپ خواسته که توضیح بدهد.

آموزه‌های کلیسای کاتولیک در رابطه با همجنسگرایی و یا رابطه جنسی دو همجنس، در طی سال‌ها تغیرات اساسی نکرده است. هم‌زمان با رشد جنبش حق‌خواهی دگرباشان جنسی و هم‌زمان با قانونی شدن ازدواج همجنس‌گرایان در کشورهای مترقی، در سال ۲۰۰۳ دفتر دکترین واتیکان بیانیه‌ای را صادر کرد که به موجب آن واتیکان این موضع را گرفت: باید با همجنس‌گرایان  با احترام رفتار شود اما رابطه جنسی با همجنس نکوهیده است.

کلیسا همچین تاکید کرد که احترام به همجنس‌گرایان به این مفهوم نیست که کلیسا همجنس‌گرایی و یا ازدواج مدنی همجنسگرایان را به رسمیت می‌شناسد. واتیکان تاکید کرد که در نگاه این کلیسا ازدواج تنها بین یک زن و یک مرد ممکن است.

با این حال نظر شخصی رهبر کاتولیک‌های جهان مهم است و نظر شخصی او می‌تواند راه‌هایی را برای رسمیت‌یابی افراد و خانواده‌های همجنس‌گرا در کلیسای کاتولیک هموار کند.

این اولین بار نیست که فرانسیس نظر شخصی‌اش را در مورد گرایش جنسی به همجنس بیان می‌کند. در سال ۲۰۱۳ پاپ فرانسیس به خبرنگاری گفت: «اگر کسی همجنسگراست و دنبال خداست و نیت خوبی هم دارد، من که هستم که قضاوت کنم؟»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.