ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا در ایران: تعداد مبتلایان از ۵۵۰ هزار نفر عبور کرد

حضور کارکنان دولت در تهران به میزان ۵۰ درصد کاهش می‌یابد. با ابتلای نیمی از پرستاران، دانشجویان پرستاری به کار گمارده شدند.

بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ در ایران از ۵۵۰ هزار نفر عبور کرد. در جلسه‌ای که حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی با روسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار کرد، مقرر شد از دوشنبه هفته آینده تا پایان آبان سال جاری حضور کارکنان دولت و دستگاه‌های اجرایی در تهران به میزان ۵۰ درصد کاهش یابد.

با ابتلای نیمی از پرستاران به کووید- ۱۹، در برخی از بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دانشجویان پرستاری به کار گمارده شدند

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت پنجشنبه یکم آبان اعلام کرد که در شبانه‌روز گذشته ۳۰۴ نفر در اثر ابتلا به کووید-۱۹ در ایران جان خود را از دست داده‌اند. شمار مبتلایان به ۵۵۰ هزار و ۷۰۷ نفر رسید. مقامات وزارت بهداشت بارها تاکید کرده‌اند که شمار واقعی مبتلایان و جانباختگان دست‌کم دو تا دو و نیم برابر آمار رسمی است.

استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

بر اساس اعلام کمیته‌های درمان و اجتماعی- امنیتی ستاد ملی مقابله با کرونا در ۴۳ شهرستان که بیشترین میزان ابتلا را دارند، از دوشنبه ۵ آبان به مدت یک هفته محدودیت‌های شدید اعمال خواهد شد و در صورت لزوم در هفته بعدی هم تمدید می‌شود.

کرونا در برخی شهرها فرود نداشته است

روز گذشته تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ در ایران ۱۲ درصد جهش یافت. مصطفی قانعی، فوق تخصص ریه و رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در مصاحبه با همشهری‌آنلاین گفت:

«آنچه به عنوان افزایش مرگ و میر کرونا داریم، چیزی نیست جز افزایش ابتلا به کرونا در جامعه. هر وقت ابتلا زیاد شود، سهم مرگ آن هم افزایش پیدا می‌کند و برعکس. در برخی جاها فرودی هم نداشته‌ایم که پیک داشته باشیم. اینها فراز و فرودهای یک منحنی است.»

به گفته این مقام مسئول سهم بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان‌ها ۲۰ تا حتی ۳۰ برابر سایر بیماری‌های عفونی است. بیماری‌های دیگر هم از بین نرفته، بنابراین بیمارستان‌های کشور و کادر درمان تحت فشار قرار دارند. در برخی از بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دانشجویان پرستاری را برای مراقبت از بیماران به کار گرفته‌اند.

در همان حال جلیل کوهپایه‌زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام کرد که همه‌گیری ویروس کرونا در ایران نیمی از کادر درمان و پرسنل بیمارستان‌ها را با مشکلات روحی و روانی درگیر کرده است.

بیش از نیمی از پرستاران ایرانی به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند و در همان حال بسیاری از آن‌ها ماهانه خود را دریافت نکرده‌اند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت (پاد) حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی به محمد باقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه دستور داد پرداخت مطالبات معوقه پرستاران را در اولویت قرار دهد.

دو میلیون سفر در روزهای آتی

بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، اولین ماه پاییز ۹۹ آلوده‌ترین مهر طی پنج سال اخیر بوده است. به گفته مصطفی قانعی، فوق تخصص ریه و رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا هنوز تحقیق مستند علمی درباره ارتباط آلودگی هوا و کووید-۱۹ وجود ندارد اما پیش‌بینی می‌شود که اگر آلودگی هوا باعث شود ریه ضعیف شود، امکان ابتلا به کووید-۱۹ هم بیشتر می‌شود. مسعود مردانی، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت:

«نگران تبعات جبران‌ناپذیر موج سوم کرونا در بسیاری از شهرهای کشور هستیم، مردم با توجه به تعطیلات پیش‌رو به سفر نروند.»

مرکز مدیریت راه‌های کشور پیش‌بینی کرده است که در روزهای آتی دو میلیون سفر، اغلب به استان‌های شمالی ایران انجام شود. بیشترین خروجی‌ها مربوط به استان‌های البرز و تهران است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Razi Razie

    بنام ایزد یکتاء سلام ، عزیزان تهرانیم ، کرجی جانها ، دماوندی های عزیز من در جنوب کشورم اما بهتر نیست در خانه بمانیم و حال این چینی ها را بگیریم و نشان بدهیم که ما ایرانیان با هزاران سال تاریخ ، فرهنگ ، هنر خوب زندگی کردن را داریم و شما ( چینی ها ) نمی توانید با بیماری عصر دیناسور خوردن و کروکودیل و خفاش جویدن ) ما را از پا دربیاودید عزیزانم حالا که علم و دانشمندان جهان هم اثبات کردن آن چند داروی که امید میرفت در درمان این بیماری منحوس موثر نیست تازه اگر هم تاثیری داشت بنده و شما عزیزان جان که امیدوارم پس سفر روی ماهتان را سرزنده و سلامت ببینم و از عمق جانلبخند زنان درود و سلام بگویم من در خانه می مانم تو در خانه می مانی ، ما در خانه می مانیم پول شصت میلیونی تهیه این داروها را نداریم پس پا روی دل مان می گذاریم و علیرغم اینکه در پیچ ، پیچ های جاده کندوان و چالوس که هزار رنگ پائیز به زیبای نقاش طبعت به تصویر کشیده را در وقت دیگری ببینیم ما سالها میتوانیم زنده و سلامت باشیم و تکرار پائیز را با همه زیبایی هایش ببینبم . خداوند یار و همراهتان باشد