ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گوترش: کرونا تنها برنده جنگ‌هاست – نمونه: قره‌باغ

دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد به سبب درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ در ارمنستان شمار مبتلایان به کرونا دو برابر شده و در جمهوری آذربایجان نیز روند ابتلا جهش ۸۰ درصدی داشته است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل یک بار دیگر خواهان برقراری آتش‌بس در سراسر کانون‌های درگیری در جهان از لیبی تا افغانستان و قره‌باغ شد. او بار دیگر یادآوری کرد که در دوران همه‌گیری ویروس کرونا، کووید-۱۹ تنها برنده جنگ‌‌هاست.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل - عکس: شاتر استاک

دبیرکل سازمان ملل نخستین بار در مارس / فروردین سال جاری خواهان برقراری آتش‌بس جهانی برای تمرکز بر مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا در جهان شده بود. در هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس سازمان ملل متحد نیز گوترش یک بار دیگر بر ضرورت برقراری آتش‌بس در کانون‌های درگیری در جهان تأکید کرد. بامداد جمعه ۲۳ اکتبر / ۲ آبان دبیرکل سازمان ملل در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت:

«ما برای برقراری آتش‌بس جهانی تا پایان سال جاری میلادی نیازمند حمایت همه‌جانبه جامعه بین‌الملل و همه کسانی هستیم که بر روند درگیری‌ها اثرگذارند.»

به گفته گوترش ۱۸۰ کشور عضو سازمان ملل و بیش از ۸۰۰ نهاد و سازمان مدنی از درخواست او برای برقراری آتش‌بس در جهان حمایت کرده‌اند و تاکنون در ۲۰ نقطه از کانون‌های درگیری در جهان آتش‌بس برقرار شده است. دبیرکل سازمان ملل در ادامه مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت:

«و با این حال ما همچنان با موقعیت‌هایی مواجه‌ایم که به سبب بی‌اعتمادی طرفین به هم برقراری آتش‌بس میسر نیست.»

گوترش با اشاره به درگیری نظامی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر قره‌باغ گفت:

«در دو هفته گذشته تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ در ارمنستان دو برابر شده و در آذربایجان نیز تعداد مبتلایان جهش ۸۰ درصدی داشته است. نه آذربایجان برنده این جنگ است و نه ارمنستان. این جنگ فقط یک برنده دارد و آن هم کووید-۱۹ است. این وضع باید خاتمه پیدا کند.»

گوترش گفت در یمن، افغانستان و در منطقه ساحل صحرا نیز می‌توان این پدیده را مشاهده کرد:

«هیچ راهی برای برنده شدن در جنگ‌ها وجود ندارد. تنها راه این است که برای حل بحران‌ها در گفت‌وگو با یکدیگر راهکارهایی یافت و برای مقابله با کرونا تلاش مشترکی را آغاز کرد. در غیر این‌صورت پاندمی تنها برنده این درگیری‌هاست.»

قرار است جمعه ۲۳ اکتبر / ۲ آبان وزیران خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به طور جداگانه دیدار و گفت‌‌وگو کنند. گوترش گفت اگر این گفت‌وگو به ثمر بنشیند و در منطقه قره‌باغ آتش‌بس برقرار شود، نشانه مثبتی برای خاتمه دادن به درگیری‌ها در سایر نقاط جهان از جمله در سوریه و جمهوری اوکراین و سودان جنوبی است.

گوترش در ادامه مصاحبه با آسوشیتدپرس یادآوری کرد که در لیبی هرچند توافق آتش‌بس حاصل نشده، اما درگیری‌ها متوقف شده است.

دبیرکل سازمان ملل همچنین از رایزنی‌های فشرده برای برقراری آتش‌بس در یمن و آغاز گفت‌وگوها بین طرفین متخاصم خبر داد. گوترش اما یادآوری کرد که از طرف دیگر خشونت‌ها در افغانستان افزایش یافته است و همزمان گفت‌وگوهای بین‌افغان در دوحه قطر ادامه دارد.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه این مصاحبه گفت در آفریقا گروه‌های تروریستی با سوءاستفاده از همه‌گیری ویروس کرونا فعالیت‌های خود را افزایش داده‌اند. گوترش از ادامه درگیری‌ها در منطقه ساحل، در دریای چاد و شرق کنگو اظهار نگرانی کرد.

آنتونیو گوترش اظهار امیدواری کرد که اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل اختلافات را کنار بگذارند و با اعمال فشار سبب پایان دادن به جنگ‌های منطقه‌ای شوند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.