ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز اعتصاب سراسری در بلاروس

‌به‌دنبال فراخوان سوتلانا تیخانوسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس، دانشجویان، کارگران بخش خصوصی و تجار دست به اعتصاب سراسری زدند تا با اعمال فشار بر دولت لوکاشنکو، او را وادار به ترک قدرت کنند.

پس از دو روز اعتراضات خیابانی و به‌رغم سرکوب گسترده معترضان توسط پلیس بلاروس، دانشجویان، کارگران بخش خصوصی و تجار دست به اعتصاب سراسری زدند تا با اعمال فشار بر دولت لوکاشنکو، او را وادار به ترک قدرت کنند.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

دانشجویان، صاحبان مشاغل و کارگران بلاروس در پاسخ به فراخوان سوتلانا تیخانوسکایا، رهبر اپوزیسیون دست به اعتصاب سراسری زدند.

الکساندر لوکاشنکو، دیکتاتور بلاروس اما سه‌شنبه ۲۷ اکتبر / ششم آبان با بی‌توجهی به خواست مخالفان مبنی بر این‌که او باید صندلی قدرت را ترک کند، معترضان را «تروریست» خواند و گفت:‌ «ما با تهدید تروریسم مواجهیم».

خبرگزاری «بلتا» بلاروس نیز از فرمان لوکاشنکو برای تحریم و مجازات دانشگاه‌ها و اخراج دانشجویان و اساتیدی که در تحصن شرکت کرده‌اند خبر داده است.

شمار زیادی از دانشجویان دانشگاه‌ها علاوه بر ترک کلاس‌های درس، در خیابان‌ها مردم را به تحصن دعوت کردند.

سویاتلانا تسیخانوسکایا، نامزد رقیب لوکاشنکو در آخرین انتخابات ریاست جمهوری بلاروس و رهبر مخالفان که به لیتوانی پناه برده است هفته گذشته لوکاشنکو را به ترک قدرت فراخوانده و گفته بود اگر تا ۲۵ اکتبر کناره‌گیری نکند، با اعتصاب سراسری مواجه خواهد شد. او دوشنبه ۲۶ اکتبر / ۵ آبان هموطنان خود را به اعتصاب عمومی فراخواند و گفت:

«‌امروز اعتصاب مردمی آغاز می‌شود، گام بعدی مردم بلاروس به سمت آزادی و پایان دادن به خشونت‌ها، و برگزاری یک انتخابات جدید. مردم بلاروس می‌دانند که وظیفه اصلی در ۲۶ اکتبر این است که نشان بدهیم هیچ‌کس برای رژیم کار نخواهد کرد».

براساس گزارش روزنامه گاردین اما به‌رغم این‌که مردم معترض در روزهای گذشته به خیابان‌ها بازگشته بودند و صدای اعتراض بار دیگر قدرت گرفته بود، شواهد حاکی از آن است که کارگران و کارکنان بخش‌های دولتی به مردم نپیوسته‌اند. بسیاری از کارگران گفته‌اند از معترضان حمایت می‌کنند اما دست از کار نکشیده‌اند.

در بخش‌های معدودی هم که کارگران تلاش کردند به اعتصاب سراسری بپیوندند، با سرکوب خشونت‌بار مقام‌های مسئول مواجه شدند. به گزارش سازمان حقوق بشری ویاسنا (Vyasna)، در گروندو آزُت (Grodno Azot)، یکی از بزرگترین کارخانه‌های تولید مواد شیمیایی بلاروس بیش از ۱۰۰ نفر به‌ ظن شرکت در اعتصاب دستگیر شدند.

در یک کارخانه در مینسک هم که پیشتر رهبر کارگران به‌خاطر تلاش برای اعتصاب، زیر فشار نیروهای امنیتی مجبور به ترک کشور شد، کارگران سر ساعت بر سر پست‌های خود حاضر شدند.

با این‌حال بسیاری از شرکت‌ها و مشاغل خصوصی تعطیل بودند و حتی برخی از رستوران‌ها و کافه‌ها نیز درهای خود را بسته نگه داشتند.

اعتصاب سراسری در بلاروس در حالی آغاز شده است که روز یکشنبه وزارت کشور بلاروس از دستگیری ۵۲۳ نفر خبر داد که ۱۶۰ نفر ازآن‌ها در مینسک، پایتخت بلاروس بازداشت شدند.

انتخاب مجدد الکساندر لوکاشنکو در مقام ریاست‌ جمهوری برای ششمین بار پیاپی در روز نهم ماه اوت با بسیج مردمی در اعتراض به تقلب همراه شد. در ادامه، واکنش خشونت‌آمیز پلیس آتش اعتراضات را شعله‌ورتر کرد. حاکم مستبد بلاروس پس از تنش‌های بسیار با همسایه روس خود، برای رویایی با این اعتراضات اجتماعیِ بی‌سابقه از پوتین درخواست «کمک» کرده است. در مقابل، سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا با تحریم بلاروس موافقت کرده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.