ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پنج هزار روستا اینترنت ندارند؛ ارز و تجهیزات نیست

افزایش نیاز به اینترنت در ماه‌های پس از شیوع کرونا یکی از دلایل نارسایی اینترنت در سطح کشور است و امکان اینترنت‌رسانی به همه روستاها وجود ندارد.

مهرداد ترابیان، مجری طرح ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری، روز جمعه ۹ آبان، از دسترسی نداشتن دست‌کم پنج هزار روستا به شبکه اینترنت در سراسر ایران خبر داد و اعلام کرد از آنجایی‌که بسیاری از تجهیزات مورد نیاز برای توسعه سطح اینترنت ساخت داخل نیست و نیاز به واردات دارد و همچنین با توجه به اینکه فرایند واردات و تخصیص ارز به این بخش در اولویت قرار ندارد، حل این مشکل در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست.

گزارشی از تاثیر توسعه ارتباطات در زندگی روستاییان مهاجرت معکوس نتیجه توسعه ارتباطات روستایی£•A

به‌نوشته خبرگزاری کار ایران (ایلنا) ترابیان همچنین با اشاره به «شکاف دیجیتالی میان شهر و روستا» و عدم توان اجرای اپراتور و عدم تأمین اعتبار در این باره گفته: 

«ما تاکنون برای هر سه روستا یک سایت احداث می‌کردیم اما روستاهای باقیمانده پراکنده هستند و از شهر و روستاهای بزرگ فاصله دارند، بنابراین مجبوریم برای هر روستا، یک سایت احداث کنیم که منجر به این می‌شود که سیستم انتقال پیچیده، هزینه‌ها بیشتر و زمان طولانی‌تر شود.»

او همچنین گفته:

«روستاها دو دسته هستند، روستاهایی که سرویس برقرار شده و ممکن است بخش‌هایی از روستا نیاز به بهینه‌سازی داشته باشد که در زمان کوتاه قابل حل است. در روستاهای دسته دوم که سرویس دایر نشده، برای ایجاد پوشش ارتباطی نیاز به نصب سایت دارند که حداقل دو ماه زمان می‌برد.»

ترابیان افزایش نیاز به اینترنت در ماه‌های پس از شیوع کرونا را یکی از دلایل نارسایی اینترنت در سطح کشور دانسته و گفته برآورد وزارت ارتباطات این است که تا پایان دولت حسن روحانی، برای همه پنج هزار روستای باقیمانده، دسترسی به اینترنت فراهم شود.

این مقام دولتی ایران پیش‌تر و در اواخر شهریورماه امسال گفته بود عمده روستاهایی که به‌دلیل نداشتن زیرساخت ارتباطی و برق به شبکه اینترنت دسترسی ندارند از توابع استان‌های هرمزگان، سیستان‌ و بلوچستان، خوزستان، کرمان و کهگیلویه‌ و بویراحمد هستند.

این گفته‌های ترابیان در حالی‌ست که برپایه اعلام رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در سال تحصیلی جدید بیش از سه میلیون دانش آموز در سراسر کشور به آموزش مجازی دسترسی ندارند. 

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران روز ۱۸ شهریور امسال، در یک برنامه تلویزیونی در واکنش به انتشار خبر عدم دسترسی سه و نیم میلیون دانش آموز به فضای مجازی (اینترنت)، گفته بود:

 «ما در پنج درصد نقاط جمعیتی، پوشش اینترنت نداریم که ایراد مربوط به وزارت ارتباطات است. از این تعداد در حدود ۷۰۰ هزار دانش آموز در این مناطق هستند و بقیه دانش آموزانی هستند که ابزار دسترسی ندارند و اعلام کردیم تا پایان سال تمام نقاط روستایی کشور به شبکه اینترنت متصل می‌شوند تا آمار اتصال به شبکه به صد در صد برسد.»

به گفته آذری جهرمی، ظرفیت شبکه ارتباطی کشور در حدود ۲۱ هزار گیگابیت بر ثانیه است و نیاز درخواستی وزارت آموزش و پرورش، ۷۰۰ گیگابیت است که کمتر از ۱۰ درصد ظرفیت شبکه را شامل می‌شود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.