ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محکومیت جهانی حمله تروریستی در نیس فرانسه

در پی کشته شدن سه نفر در حمله تروریستی با چاقو در نیس فرانسه پلیس یک مرد دیگر را هم دستگیر کرد. عامل حمله یک جوان تونسی بود.

رهبران جهان اقدام تروریستی در نیس فرانسه را محکوم کردند. در ادامه بازداشت‌های مربوط به این حمله پلیس یک مرد دیگر را هم دستگیر کرد. تونس اعلام کرد که در تحقیقات به فرانسه کمک خواهد کرد.

حمله تروریستی در نیس فرانسه - پنج‌شنبه ۲۹ اکتبر / ۸ آبان - عکس از shutterstock

دستگاه قضائی فرانسه، جمعه ۳۰ اکتبر / ۹ آبان اعلام کرد که یک نفر دیگر را در ارتباط با حمله مرگبار چاقو در نیس دستگیر کرده است. فرد بازداشت‌شده مرد ۴۷ ساله‌ای است که مظنون به تماس با متهم اصلی است که روز گذشته در کلیسای نوتردام سه نفر را کشت و چند نفر را زخمی کرد. براهیم عیساوی متهم اصلی ۲۱ سال سن دارد، اهل تونس است و روز گذشته به‌شدت زخمی و سپس دستگیر شد و به بیمارستان انتقال یافت.

عیساوی در ماه سپتامبر گذشته از طریق بندر لامپدوزا وارد ایتالیا شد و با مدرکی که از صلیب سرخ دریافت کرده بود، در ماه اکتبر به فرانسه و پاریس رفت. او همان صبح حادثه وارد نیس شد و در کلیسای نوتردام به مردم حمله کرد. ابتدا با چاقو گلوی یک زن ۶۰ ساله را برید و سپس خادم کلیسا و یک زن ۴۴ ساله را کشت. قبل از این‌که پلیس به سوی براهیم شلیک کند، او چندین بار فریاد «الله اکبر» سر داده بود.

از آن‌جا که براهیم عیساوی اهل تونس است، مقامات تونسی به بازرسان فرانسوی پیشنهاد کمک در تحقیقات داده‌اند. دادستان عمومی در تونس گفته است که آن‌ها تحقیقات خود را آغاز کرده‌اند تا ببینند او در تونس همدستی داشته است یا خیر.

با این حال پلیس‌های فرانسه و تونس گفته‌اند نام فرد مهاجم در فهرست تروریست‌ها قرار ندارد.

ابراز همبستگی اتحادیه اروپا و سازمان ملل

سران کشورها و دولت‌های اتحادیه اروپا حمله تروریستی در نیس را محکوم کردند. آن‌ها در بیانیه مشترکی گفتند این حمله، حمله به ارزش‌های اتحادیه اروپا نیز هست و آن‌ها در مبارزه با تروریسم و ​​افراط‌گرایی کاملاً در کنار فرانسه ایستاده‌اند.

نمایندگان اتحادیه اروپا از سران کشورها در سراسر جهان خواستند تا به جای اختلاف، برای گفت‌وگو و تفاهم بین جوامع و مذاهب تلاش کنند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز اعلام کرد که سازمان ملل در همبستگی با فرانسه در کنار این کشور ایستاده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا هم سخنان مشابهی ایراد کرد و ایران، ترکیه و عربستان سعودی نیز این عمل را محکوم کردند.

بالاترین سطح هشدار ترور در فرانسه

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه بالاترین سطح هشدار تروریسم را در کشور اعلام کرد. مکرون بعد از ظهر روز گذشته همراه با چند وزیر خود به نیس رفته بود. او از استقرار ۷۰۰۰ نیروی ضدتروریستی در کشور خبر داد. این نیروها از جمله باید از ساختمان‌هایی مانند مدارس و کلیساها محافظت کنند.

اظهارات اخیر مکرون در مراسم یادبود ساموئل پاتی، معلمی که توسط یک اسلام‌گرای افراطی سر بریده شد حملاتی علیه او را در کشورهای مسلمان‌نشین موجب شد و برخی از رهبران کشورها از جمله رجب طیب اردوغان با او تند برخورد کردند. مکرون در آن مراسم گفته بود فرانسه از آزادی بیان دفاع می‌کند و انتشار کاریکاتورها متوقف نخواهد شد. کاریکاتورهای جنجالی پیامبر اسلام به‌تازگی از سوی مجله طنز شارلی ابدو بازنشر شده بود.

در کشورهای اسلامی، طی روزهای اخیر، اعتراضات فزاینده‌ای علیه دولت فرانسه صورت گرفته که با درخواست تحریم کالاهای فرانسوی همراه بوده است. اخیراً، محمد ماهاتیر، رئیس دولت سابق مالزی اعلام کرد که مسلمانان سراسر جهان حق مجازات فرانسه را دارند.

در همین حال خبرگزاری الجزیره گزارش داده است که حمله نیس نگرانی مسلمانان ساکن فرانسه را برانگیخته است. الجزیره با اشاره به پیام‌های برخی از فعالان مدنی مسلمان در شبکه‌های اجتماعی نوشته است آن‌ها، هم از این حمله خشمگین‌اند و ناراحت و هم از گسترش نفرت‌پراکنی نگران.

این خبرگزاری به نقل از برخی از آن‌ها نوشته است «مرتکبان چنین جنایت‌هایی هیچ تفاوتی بین مسلمانان و مسیحیان قائل نیستند و از یک ایدئولوژی بیگانه با اسلام پیروی می‌کنند».

آن‌ها گفته‌اند فرانسه در «جنون، نفرت، خشم و انتقام» قرار دارد.

نیس در سال ۲۰۱۶ نیز هدف یک حمله تروریستی قرار گرفته بود که در جریان آن ۸۶ نفر کشته و ۱۵۰ نفر زخمی شدند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جان

    کاش کشورهای اتحادیه اروپا به ارزشهای خود احترام بگذارند و دست از حمایت دولتهای تروریسم پروری همچون جمهوری اسلامی بکشند. فرانسه‌ای که خمینی را در زرورق پیچید و آن را به انقلاب ایران تزریق کرد و راه دمکراسی را از ما گرفت، قاتلان ایرانیان مقیم فرانسه را آزاد کرد تا به آغوش اسلام خمینی و خامنه‌ای بازگردند، امروز در حال برداشت محصول است! مردم دنیا باید بدانند که هر چه امروز می‌کارند فردا همان را برداشت خواهند کرد. این قانون طبیعت است. اتحادیه اروپا جزیره‌ای در کره مریخ نیست، که برای خود ارزشهایی داشته باشد که آن ارزشها را بخواهد فقط در اروپا اجرایی کند. بلکه اگر به آن ارزشها واقعاً معتقد است، باید بدانها در تمام دنیا احترام بگذارد. مردم تمام دنیا از اتفاقات اخیر شوکه شده‌اند، اما با نگاهی به عملکرد گذشته سران کشورهای غربی، به سادگی می‌توان فهمید که بخش بزرگی از مشکل در سیاستهای دوگانه این کشورها در قبال کشورهای عقب نگهداشته شده و جهان سومی است، که به این شکل بروز می‌کند. امثال عیساوی‌ها نه به خدا اعتقاد دارند نه به هیچ دین خاصی! آنها ماسکی از دین را بر چهره دارند تا جنایتشان را با آن توجیه کنند، شبیه به همان کاری که خمینی و طالبان و بغدادی و خامنه‌ای و امثالهم می‌کنند. این روش را چه کسی به اینها آموخت و تقویت کرد؟!؟ پاسخ را به خوانندگان وامی‌گذارم.

  • زندیق

    جناب "حقیقتگو" لطفآ برای ما توضیح دهید که این چه مذهبی است که ۱۴۰۰ سال میشود که درگیر یک جنگ داخلی مرگبار است و چهارده قرن میشود که پیروانش بدون انقطاع مشغول کشتن یکدیگر می باشند؟

  • محسن

    پان ترک ها، سبب بی آبرویی اقلیت مسلمان فرانسه شدند. دو روز پیش تعدادی از شهروندان ترک فرانسه که جمعیتشان به شصت نفر می‌رسیده‌، با تجمع در یکی از مرکز شهر دیژون که دارای جمعیت ارمنی نشین است، خواستار اعمال خشونت علیه ارمنی/مسیحی ها شدند. این گروه که خود را در شبکه‌های اجتماعی سازماندهی می‌نماید، خود را به سیاق پان ترک های در حاکمیت ترکیه، گروه «گرگ های خاکستری» معرفی کرده و در خیابان‌های شهر شعار الله اکبر سر دادند. این درحالیست که چند روز بیشتر نیست که از ترور شهروندان فرانسوی با ذکر همین شعار توسط جریانات جهادیست می‌گذرد. لازم به ذکر است که چند روز پیش نیز گروهی دیگر از پان ترک های جهادیست در حوالی شهر لیون دست به اقدامی مشابه زده بودند. این امر سبب اعلام انزجار بیش از پیش شهروندان فرانسه از دولت ترکیه و ترک های ساکن فرانسه شده که جریانات تروریست/جهادیست را تحت حمایت خود دارند.

  • زندیق

    شارلی ابدو کاریکاتورهای موسی و مسیح و خیلی افراد دیگر را هم چاپ کرده بود, چرا به خاطر آنها سر کسی بریده نشد؟ حمله به یک مادر سیاه و کشتن آن در نیس چه ربطی به کاریکاتور دارد. اسلام دین خونریزی و جنایت است. تمامی این نظریه های توطئةء مسخره هم اقدامی است که توحش و بربریت اسلام را نفی کنید و مثلا "متمدن" جلوه اش بدهید. توحش اسلامی جایی در قرن بیست و یکم ندارد.

  • حقیقتگو

    جناب ذندیق مگر فرانسه نبود که خمینی را برای آزاد بیان و حق وحقوق مردم ایران وتقسیم کردن پولهای نفتی بین مردم که دردوران حکومت پهلوی ازآنها صلب شده بود به ایران فرستاد وچهل سال هم ازحکومت آخوندی درایران حمایت نکرده است ؟ وچه تبلیغاتی هم برای خمینی و شرکاء نکرد؟ !! خمینی اسلام گرای افراطی نبود؟ کجاست کاریکاتورش ؟ جنایت های خمینی وخامنه ای درایران را درکدام مطبوعات فرانسه وحتی اروپائی خوانده اید؟ حکومت های جنایتگرو فاشیستی اسلامی و سپاه وبسیج و طالیبان و داعش و القاعده با بیل و کلنک و چاقو و قمه به مردمان حمله میشوند؟ ویا با همیان اسلحه ها و جنگ افزارها که ساخته و پرداخته و صادر شده کشورهای مسیحی اروپا و شرکا< است؟ ...اروپا غربی به اروپای شرقی پیوند زده شد تحت عنوان اتحادیه اروپا هزینه های کلان برپائی چنین اتحادیه ای را گرباچوف و یا رهبران کمونیست اروپای شرقی و یا امریکا دادند و یا از کشورهای نفتی اسلامی همچون لیبی وعراق و حکومت آخوندی و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس پراخت شد ؟ بله اتحادیه اروپا درصدد برپائی امپراطوری خالص مسیحی ها می باشد همنطور که فاشیست های وافراطی های بر طبل آن می کوبند ..تصور می کنید اگر تمامی مسلمنان دراروپا طوماری امضاء کنند که دین اسلام استبدادگر و جنایتگر و ضد و حق وحقوق بشر و ضد اژادی است آنوقت با آغوش باز اروپائی ها مواجه خواهند شد ؟ خیر ...برطبق گفته افراطی های اروپائی چه علنی و غیر علنی که نه اسلام به اروپا ربطی دارد ونه مسلمان باید دراروپا ساکن باشد چه می گوئید؟ کاریکاتور منتشر کردن درحقیقت برداشتن چاروهائی است که مسلمانان چه بد و جنایتگر وحشی و افراطی و چه خوب و با ادب وتحصیل کرده ومدرن را از اروپا بیرون بریزند...آیا مسیحیان اروپائی درقاره افریقا و امریکای جنوبی و آسیای شرقی آدمکش و جنایتگر و برده گر نبوده اند ؟ فروش وصاردات جنگ افزار و اسلحه اروپا برای مستحکم کردن استبداد و خفقان و جنایت برعلیه مردمان وچپاول منابع و معادن کشورهای جهان سومی را چه تعبیری برای ان دارید ؟ درایران اگرفقیر و گدائی با البسه های کثیف و چهره آنچنانی در محله و کوچه ای ظاهر شود مسلم است که محله نشینان درصدد بیرون کردنش برخواهند امد ...وای گدا پیدا شده ...دزده ...درب منزالتون را خوب قفل کنید ...ازدیدنش دلم بهم می خوره ...این رو کی به این محله راه داده ؟ بله آقایان محله تصمیم بگیرن یک جوری هم شده " برچسب زدن" این رو بیرونش کنن..گدا رو کتکش زدن و بهش فهاشی کردن ..پس حتما" ازمحله ما میره دیگر پیداش نمیشه !!!

  • زندیق

    نه آقای "حقیقتگو" شما ابزار دین اسلام شده اید و خودتان هم خبر ندارید. اسلام ۱۴۰۰ سال است که مشغول کشتن کفار و خود مسلمین است. اما "آیین الهی" چندان درونی شده که انگار آدمکشی و جنایتکاری از حقوق طبیعی پیروان اسلام است. چرا در قرن بیست و یکم توحش اسلامی را باید تحمل کرد؟

  • حقیقتگو

    اقدام وحشیانه افراطیون اسلامی بشدت محکوم میشود و کاملا" هم صحیح است ...برای بنده بدون هیچگونه جانبداری ازفرقه وگروه و مذهبی سئوالاتی وجود دارد ...یکی آنکه معلم تاریخ فرانسوی با همراه بردن کاریکاتور پیامبر اسلام به کلاس درسش با نشان دادن این کاریکاتور چه موردی وچه مطلبی ازتاریخ را می خواسته درس بدهد؟ اگر معلم علوم جانوران اسکلت و مجسمه ای ازجانوری را به کلاس درس ببرد و به جمع محصلان نشان میدهد دلیلش مشخص است که درمورد چنین جانوری و زندگی جانوریش و ارگان های بدنی اش قصد به درس دارد و آنچه که کرده موجه است !! درورانی دراروپا که بابت انتشار کاریکاتور پیامبر اسلام و برپائی ترورها و کشتارهای افراطیون اسلامی بود درحقیقت همان دوران کم مانده به انتخابات مجلسی و کشوری اروپا بود که راست ها و فاشیست های اروپائی واحزاب شان با تمامی تلاششان قصد ورود به مجلس های این کشورها را داشتند و قاقالی های به آنها داده شده ازانتشار کاریکاتور پیامبر اسلام و کشتارهای افراطیون اسلامی مردمان اروپا را برآن داشت که احزاب راست افراطی را انتخاب کنند ...و چرا معلم فرانسوی بادانستن تنش ها و کشتارهای افراطیون اسلامی دراروپوعواقب آن درآینده ا اقدام به نشان دادن کاریکاتور کرده است ؟ بله ترامپ نیاز به قاقالی انتخاباتی دارد که نشان دهد که امریکا ومردم امریکا را ازشر تروریست ها درامان خواهد کرد وببینید دراروپا چه فجایعی برپا شده است وبنده را انتخاب کنید ...هم قربانی شده گان نمی دانند وهم قاتل شده گان نمی دانند که ابزار مخوف سیاست ها وارگان ها واحزاب ها شده اند