ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موسیقی پیشرو در ایران

شهرداد روحانی و رهبری کنسرت «یانی»

محمود خوشنام - شهرداد روحانی از رهبران پیشرویی‌ست که در شناساندن موسیقی ایران به جهانیان نقش داشته. اوج کار او رهبری کنسرت «یانی» در آکروپلیس است.

سال‌های دهه ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ خورشیدی تحولی چشم‌گیر در میزان و عرضه‌ موسیقی پیشرو در ایران به وجود آمد. علاوه بر آنکه ارکستر سمفونیک تهران توانایی‌های کمی و کیفی بیشتری پیدا کرد، ارکسترهای کوچک و بزرگ دیگری نیز غالباً به همت موسیقی‌دانان جوان بنیاد گرفت و امکانات اجرایی چند برابر شد.

شهداد روحانی، رهبر ارکستر

حضور رهبران جوانی چون فرهاد مشکات و لوریس چکناوریان که به تناوب ارکسترهای موجود را رهبری می‌کردند، سبب شد که آفریده‌های آهنگسازان پیشروی ایرانی جای گسترده‌تری در رپرتوآر ارکستر‌ها پیدا کند و در این میان رهبران جوان هم همین آثار را در رهبری‌های گاه‌به‌گاه برونمرزی‌شان عرضه می‌کردند و به این طریق موسیقی پیشرو ایران را به جهانیان می‌شناساندند.
در برنامه‌های پیشین، تا کنون از چند تن از این موسیقیدانان پیشرو یاد کرده‌ایم. اینک نوبت به شهرداد روحانی رسیده. او مقیم لس‌آنجلس در ایالات متحده آمریکا است.

شهرداد روحانی عضو خانواده‌ای است که بیشتر اعضای آن اهل هنر و موسیقی به شمار می‌آیند. پدرش که خود نوازنده بوده، همه فرزندان را به قلمرو موسیقی سوق داده است.

در میان فرزندان او انوشیروان روحانی را کسی نیست که نشناسد. آهنگساز و ترانه‌پرداز موفق سال‌های دهه ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ و شاگرد برجسته‌ جواد معروفی.

شهرداد روحانی علاوه بر آشنایی با سازهای ملی چون سنتور و نی و قژک، همیشه میل داشته که در حیطه‌ موسیقی بین‌المللی نیز استعداد خود را بپروراند.

شهرداد روحانی در سال ۱۳۳۳ در تهران‌زاده شد و زیر تأثیر فضای خانواده از‌‌ همان خردسالی با موسیقی آشنایی یافت. در سال ۱۳۴۳ وارد هنرستان موسیقی ملی شد. نخست به فراگیری ویولون پرداخت و پیانو را به عنوان ساز دوم خود برگزید.

شهرداد علاوه بر آشنایی با سازهای ملی چون سنتور و نی و قژک، همیشه میل داشته که در حیطه‌ موسیقی بین‌المللی نیز استعداد خود را بپروراند. به همین سبب در سال ۱۳۵۱ برای آموختن مبانی این موسیقی، به هنرستان عالی موسیقی نقل مکان کرد و باز هم به فراگیری ویولون و پیانو درعرصه‌ موسیقی بین‌المللی پرداخت و علاوه بر آن، نزد محمدتقی مسعودیه و احمد پژمان با فوت و فن آهنگسازی آشنا شد.

شهرداد روحانی در سال ۱۳۵۴ برای ادامه تحصیل رهسپار اتریش شد و در آکادمی موسیقی وین در رشته‌ی آهنگسازی و رهبری ارکستر به فراگیری‌های بیشتر پرداخت. گفتنی است که شهرداد یک دوره‌ چهارساله‌ آموزش موسیقی جاز را نیز گذرانده است.

او سرانجام در سال ۱۳۶۳ رهسپار ایالات متحده آمریکا شده و در دانشگاه UCLA در لس‌آنجلس، آموخته‌هایش در آهنگسازی و رهبری و نیز در زمینه‌ موسیقی فیلم را تقویت کرد.

شهرداد هم‌زمان با این مطالعات با «دان ری» آهنگ‌ساز و رهبر ارکستر سمفونیک «کوتا» که از شاگردان برجسته‌ «آرنولد شوئنبرگ» بوده آشنا شد و به توصیه او، معاونت رهبری ارکستر را بر عهده گرفت.

از سال ۱۳۶۸ تا سال ۱۳۷۳ او به مدیریت هنری و رهبری همین ارکستر برگزیده شد و در سال ۱۳۷۴ سفرهای هنری‌اش به اروپا و آسیا را به عنوان رهبر میهمان آغاز کرد.

موفق‌ترین این رهبری‌ها در سفر یونان صورت پذیرفت. او در آکروپلیس، «یانی» هنرمند بین‌المللی پاپ را با ارکستر رویال فیلارمونیک لندن همراهی کرد.

از آن گذشته شهرداد تاکنون ارکستر فیلارمونیک اسلواکی، ارکستر فیلارمونیک زاگرب و ارکستر بزرگ دیگری را در ژاپن زیر رهبری داشته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بابک

    هر جا در اروپا علی رهبری دعوت می شد بعدش هم شهرداد روحانی دعوت میشد. (به کوشش رهبری). از وقتی هم که پشتیبانی ایشان برداشته شده دیگر خبر چندانی نیست. برنامه با یانی و ... هم صرفا یک برنامه پاپ بود و ارکستر فیلارمونیک لندن هم کرایه شده بود. شهردادروحانی در زمینه لایت موزیک بسیار خوش ذوق است ولی در زمینه موسیقی کلاسیک، بیش از حد نباید بزرگش کرد.