ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت سودان از اتهام‌ تروریسم مبرا می‌شود

وزارت دادگستری سودان اعلام کرد: خارطوم پرونده‌هایی را که علیه حاکمیت سودان در دادگاه‌های ایالات متحده جریان دارد با پرداخت غرامت مختومه می‌کند.

سودان درباره بستن پرونده‌هایی که علیه حاکمیت این کشور در دادگاه‌های ایالات متحده جریان دارد، با واشنگتن به توافق رسیده است. این پرونده‌ها شامل بمب‌گذاری‌های سال ۱۹۹۸ در سفارت‌های ایالات متحده در کنیا و تانزانیا می‌شود.

US Secretary of State Mike Pompeo (L) poses for a picture with Sudan's Sovereign Council chief General Abdel Fattah al-Burhan in Khartoum on August 25, 2020. - Pompeo is on an official visit to Sudan to urge more Arab countries to normalise ties with Israel, following the US-brokered Israel-UAE agreement. He is the first American top diplomat to visit Sudan since Condoleezza Rice went in 2005. (Photo by - / AFP)
عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیت سودان در کنار مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده در اوت ۲۰۲۰ در خارطوم با یکدیگر دیدار کردند/ عکس از AFP/عکاس نامعلوم

وزارت دادگستری سودان در بیانیه‌ای که روز جمعه ۳۰ اکتبر منتشر شد اعلام کرد که توافق اخیر موجب خواهد شد پرونده‌هایی که علیه سودان در دادگاه‌های ایالات متحده برقرار است مختومه اعلام شوند. این پرونده‌ها شامل موارد بمب‌گذاری در سفارت‌های ایالات متحده در سال ۱۹۹۸ در کنیا و تانزانیا می‌شود.

سودان پذیرفته است که بابت این پرونده‌ها به قربانیان غرامت ۳۳۵ میلیون دلاری پرداخت کند.

هفته پیش، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات متحده اعلام کرده بود که دولت سودان در صورت پرداخت غرامت به قربانیان حادثه‌های بمب‌گذاری از فهرست حامیان تروریسم خارج خواهد شد.

ترامپ در توئیت خود که اوایل ماه جاری میلادی منتشر کرد نوشته بود: «دولت جدید سودان که پیشرفت‌های بزرگی کرده است، با پرداخت ۳۳۵ میلیون دلار به قربانیان ترور و خانواده‌های آنها در ایالات متحده توافق کرده است. به محض پرداخت این مبلغ من سودان را از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج می‌کنم.»

در پی این تصمیم ترامپ اعلام کرد که توافق عادی‌سازی روابط میان سودان و اسرائیل نیز امضا شده است.

ایالات متحده سودان را در سال ۱۹۹۳ و چهار سال بعد از به قدرت رسیدن عمر البشیر در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار داد. آمریکا دولت البشیر را به خاطر پناه دادن به اسامه بن لادن رهبر القاعده به حمایت از «تروریسم» متهم کرد.

واشنگتن در ادامه خارطوم را به فراهم کردن کمک مالی و لجستیکی به القاعده برای بمب‌گذاری در سفارت‌های ایالات متحده در دارالسلام پایتخت تانزانیا و نایروبی پایتخت کنیا در سال ۱۹۹۸ و حمله به کشتی یو اس اس کول در بندر عدن متهم کرد.

ایالات متحده در این سالها سودان را هدف تحریم‌های گسترده اقتصادی و تجاری قرار داد. این تحریم‌ها در هفته‌های پایانی ریاست جمهوری باراک اوباما در سال ۲۰۱۷ کاهش یافت.

قرار گرفتن در فهرست حامیان تروریسم موجب کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در سودان شد و ذخایر ارزی این کشور را که لازمه پایداری اقتصادی است به شدت کاهش داد.

علاوه بر این در سال ۲۰۱۱، اقتصاد سودان به خاطر استقلال سودان جنوبی و از دست دادن سه چهارم منابع نفتی متحمل ضرباتی جدی شد.

بر اساس داده‌های مرکز آمار کشور سودان، ماه گذشته نرخ تورم در این کشور از ۱۶۶.۸۳ درصد در ماه اوت به ۲۱۲.۲۹ درصد رسید.

خارج شدن از فهرست کشورهای حامی تروریسم اولویت اصلی دولت انتقالی سودان بوده است که از ماه اوت سال گذشته و پس از برکناری دولت عمرالبشیر قدرت را به دست گرفته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ایران متمدن

    دزدان دریایی خلیج کارائیب از فیلم تا واقعیت . نفت کشوری که متعلق به مردم آن کشوراست می دردند و رسما میفروشند .دزدی در روز روشن و رسمی .متاسفانه قانون جنگل در روابط بین المللی حکمفرماست ونه قانون بین المللی.بعنوان یک شهروند ایرانی. در عین حال که به نظام جمهوری اسلامی انتقاد دارم ولی بهیچ عنوان قابل قبول نیست یک ریال از اموال ایران یا هر کشوری بهردعلت و بدون مجوز بین المللی اخرذ مسدود یا گروگان گرفته شود .دقت کنید مردم ایران این وضعیت خوب یا بد را پذیرفتند و هیچ کشوری حق ندارد در امور داخلی ایران بعنوان متمدن ترین کشور جهان دخالت کند.خواهشمند است این نظر بی طرفانه را منتشر کنید .و در صورت امکان بگوش سایر مردم جهان برسانید.بنظرم با این روند بی قانونی و زورگویی هر کشوری حق دارا بودن سلاح هسته ای را دارد .