ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خودسوزی یک کارگر در رودبار؛ فرماندار او را به «ایجاد بی نظمی» متهم کرد

به‌دنبال اقدام به خودسوزی یک کارگر در گیلان، هوشنگ عباسقلی، فرماندار رودبار در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی او را به «به ایجاد بی نظمی و درگیری برای شورا و شکستن شیشه‌ها دهیاری» متهم کرد.

به‌دنبال اقدام به خودسوزی یک کارگر در گیلان، هوشنگ عباسقلی، فرماندار رودبار در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی او را به «به ایجاد بی نظمی و درگیری برای شورا و شکستن شیشه‌ها دهیاری» متهم کرد و گفت این کارگر به دلیل ایجاد درگیری فیزیکی با کارفرما و تعدادی از کارگران و بی نظمی در کار با توجه به اتمام مدت کاری، از کار اخراج شده است.

صابر بهبودی، کارگر ۳۲ ساله اهل گنجه از توابع شهرستان رودبار

از سوی دیگر شبکه تلویزیون دولتی گیلان موسوم به «شبکه باران» که این گفت‌و‌گو را پوشش می‌داد، این کارگر جوان را «معتاد» خطاب کرده است.

صابر بهبودی، کارگر ۳۲ ساله اهل گنجه از توابع شهرستان رودبار در استان گیلان به دلیل اخراج شدن از کار و عدم پاسخ‌گویی کارفرما، صبح روز پنج‌شنبه هشتم آبان‌ماه، خود را مقابل محل کار سابقش به آتش کشید که بر اثر این اقدام، او دچار ۹۰ درصد سوختگی شد و در حال حاضر در یکی از مراکز درمانی بستری است.

بنا بر اعلام شاهدان عینی، صابر بهبودی تا چهارماه پیش مشغول به کار بوده و پس از اخراج به دلیل مشکلات اقتصادی، تلاش زیادی کرد تا به کار برگردد اما موفق نشد.

اقدام به خودسوزی این کارگر رودباری اما بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت به‌گونه‌ای که فرماندار رودبار را وادار به پاسخ‌گویی در مقابل دوربین تلویزیون کرد.

محمد حیدری، رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی رودبار اما با تأیید خبر خودسوزی این شهروند ۳۲ ساله گفته: 

«جوان اهل روستای گنجه، رو به روی یکی از شرکت‌های معادن ماسه شهرستان رودبار خودسوزی کرد. بنا به ادعای مدیران این شرکت، این فرد به صورت روزمزد تا هشت ماه پیش در قسمت ساختمانی فعالیت موقت داشت و با اتمام کار نیز همکاری وی با این شرکت قطع شد.»

به‌گفته حیدری، تا قبل از خود سوزی هیچ شکایتی از سوی بهبودی به اداره کار داده نشده بود.

از سوی دیگر حمیدرضا فیضی، فرمانده انتظامی رودبار از آغاز تحقیقات پلیس برای بررسی بیشتر این ماجرا خبر داده و گفته: 

«بنا بر اطلاعات رسیده، این کارگر معدن سوابق درگیری و تنش با کارگران دیگر را داشته است؛ از این رو با اتمام قرار دادش، پیمانکار این معدن شن و ماسه؛ دیگر قرار داد وی را تمدید نکرده است.»

این مقام انتظامی همچنین گفته: «در تحقیقات اولیه مشخص شد که این کارگر پس از اخراج از کار، چندین بار برای ادامه کار به مدیر اجرایی این معدن مراجعه کرده اما بدلیل سوابق کاری‌اش در آن معدن، قراردادش تمدید نشده است که وی صبح روز پنجشنبه اقدام به خودسوزی کرد.»

فیضی به نقل از مدیر معدنی که صابر بهبودی در آن مشغول به کار بوده، گفته: «تاکنون چندین بار نیز با وی مساعدت شده اما بدلیل ایجاد تنش و ناسازگاری با دیگر کارگران، سرانجام از کار برکنار شده است.»

براساس گزارش‌های منتشر شده، آمار خودسوزی و خودکشی در ایران در سال‌های اخیر به‌دلیل بحران معیشتی، شکاف طبقاتی و بیکاری گسترده، افزایش چشم‌گیری داشته است.

حدود دو ماه پیش یعنی در اوایل شهریورماه امسال هم خودسوزی یک کارگر جوان شاغل در یکی از پیمانکارهای اداره برق مسجدسلیمان، خبر ساز شد.

رسانه‌های محلی اما تعویق در پرداخت دستمزد این کارگر از سوی پیمانکار و درگیری لفظی او با عوامل کارفرما را از جمله دلایل این اقدام به خودسوزی عنوان کرده بودند.

همچنین طبق خبرهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی که بعدا به تأیید رسانه‌های دولتی ایران هم رسید، روز ۲۲ خردادماه امسال، کارگری به نام «عمران» از کارکنان بخش نگهبانی چاه نفتی اف- ۱۹ در میدان نفتی یادآوران (منطقه هویزه در شمال اهواز) به دلیل تاخیر پیمانکار در پرداخت حقوق، خود را حلق آویز کرد.

برپایه اعلام همکاران این کارگر، او وضعیت کاری را تا آنجا تحمل کرد که بدترین شرایط قرارداد‌های تحمیلی پیمانکار را نیز مثل بقیه کارگران، تقبل کرده تا بتواند به کار خود ادامه دهد و حداقل حقوقی را هزینه خانواده خود کند اما همان نیز محقق نشد.

با وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی و اجتماعی ایران در سال‌های اخیر، آمار خودکشی نیز روند افزایشی داشته است. نگاهی به سالنامه پزشکی قانونی نشان می‌دهد که تنها در سال ۱۳۹۸، پنج هزار و ۱۴۳ نفر خودکشی کامل داشته‌اند که از این تعداد سه هزار و ۶۲۶ نفر از آنها مرد و هزار و ۵۱۷ نفر از آنها زن بودند، این درحالیست که در سال ۹۷ طبق همین سالنامه، بیش از پنج هزار و صدنفر نفر بر اثر خودکشی جان خود را از دست داده‌اند.

برپایه اعلام حسین اسدبیگی، رئیس گروه دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، بیشتر افرادی که در ایران اقدام به خودکشی کرده‌اند، در بازه سنی ۲۵ تا ۳۵ سال قرار داشته و به عبارتی جزو نیروی کار فعال جامعه محسوب می‌شوند.

وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی در ایران، افزایش نرخ بیکاری، عدم دریافت دستمزدها، تعطیلی واحدهای تولیدی، تورم فزاینده، عمیق‌تر شدن شکاف طبقاتی و نابرابری‌های اقتصادی از دلایلی است که در پیوند با یکدیگر، آمار خودکشی را به‌ویژه در میان اقشار و استان‌های محروم و زنان بالا برده است.

یکی از خبرسازترین خودکشی‌ها در سال‌های اخیر اما، انتشار خبر خودسوزی یونس عساکره، دست‌فروش ۳۴ ساله خرمشهری در مقابل ساختمان شهرداری این شهر بود.

این اقدام اعتراضی یونس عساکره به وضعیت معیشتی و جمع شدن دکه میوه‌فروشی‌اش در حالی صورت گرفت که به‌گفته خانواده‌اش: «او تنها نان‌آور خانواده‌اش بوده و تقاضایش برای مجوز کسب از سوی شهرداری خرمشهر بی پاسخ مانده بود.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.