ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طرح ایران برای «صلح قره‌باغ»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیروهای شبه‌نظامی در قره‌باغ را «تروریست» خواند و گفت ایران برای «صلح در قره‌باغ» و بیرون راندن نیروهای «اشغالگر» از این منطقه، طرح درازمدتی را به طرفین درگیر و حامیانشان ارائه کرده است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیروهای شبه‌نظامی در قره‌باغ را تروریست خواند و گفت ایران برای «صلح در قره‌باغ» و بیرون راندن نیروهای «اشغالگر» از این منطقه طرح درازمدتی را به طرفین درگیر و حامیانشان ارائه کرده است. به‌رغم مذاکرات آتش‌بس درگیری در قره‌باغ ادامه دارد. آذربایجان در مناطق مرزی ایران که در جریان جنگ قره‌باغ متصرف شده، پست‌های دیده‌بانی برپا کرده است. الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان هم از ارمنستان خواسته تا هرچه سریعتر از مناطق «مورد مناقشه» خارج شود.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی یکشنبه ۱۱ آبان/۱ اکتبر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری صدا و سیما گفت ایران طرح دراز‌مدتی را برای حل مناقشه قره‌باغ و خروج «اشغالگران» از این منطقه به طرفین درگیر و حامیانشان ارائه کرده است.

ظریف گفت سفر منطقه‌ای عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه به منظور ارائه طرحی که «درباره آن بحث شده و مورد تایید مراجع ذی ربط قرار گرفته» انجام شده و او این طرح را با رئیس جمهوری آذربایجان، مقام‌های وزارت خارجه روسیه، نخست‌وزیر ارمنستان و همتای خود در ترکیه مطرح کرده است. او اضافه کرد:‌ ایران منتظر پاسخ مقام‌های آذربایجان و ارمنستان و نیز «دوستان روس و ترک » است.

وزیر خارجه ایران درباره جزئیات این طرح گفت:

«طرح ایران فقط مربوط به آتش بس موقت نیست، بلکه حرکت به سمت حل و فصل درگیری‌ها براساس چارچوبی است که با اعلام تعهد دو طرف به مجموعه‌ای از اصول آغاز می‌شود و بعد با اقداماتی به ویژه خروج نیروهای اشغالگر از همه مناطق اشغالی ادامه می‌یابد».

او همچنین گفت ایران حضور شبه نظامیان «تروریست» (حامی ترکیه) را در منطقه قره‌باغ تحمل نمی‌کند و نگرانی خود از حضور «نیروهای تروریستی» در حاشیه مرزهای ایران را به آذربایجان و ارمنستان و روسیه و ترکیه اعلام کرده است.

روز یکشنبه خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز از برپایی پست‌های دیده‌بانی آذربایجان در مناطق مشرف به مرز ایران خبر داد. براساس این گزارش آذربایجان در شهرهای جبرئیل و زنگیلان، که در مرز با ایران قرار دارند و درجریان جنگ قره‌باغ به تصرف نیروهای آذربایجان درآمدند، پست دیده‌بانی برپا کرده است.

الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان ۲۲ اکتبر/۱ آبان گفته بود نیروهای این کشور موفق شده‌اند خطوط مرزی با ایران را «امن» کنند و از ایران برای حمایت از آذربایجان تشکر کرده بود.

روز گذشته وزیران امور خارجه ارمنستان و آذربایجان در چارچوب تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به مناقشه قره‌باغ با میانجی‌گری گروه مینسک در ژنو دیدار کردند. این تلاش‌ها تاکنون سه بار ناموفق بوده است.

علی‌اف اما پایان یافتن درگیری‌ها را به خروج نیروهای ارمنستان از مناطق «مورد مناقشه» مشروط کرد و گفت: در غیر این‌صورت درگیری‌ها ادامه خواهد داشت.

درگیری‌های جدید در قره‌باغ از ۲۷ سپتامبر / ۶ مهر میان آذربایجان و ارمنستان آغاز شد. این درگیری‌ها تاکنون صدها کشته و زخمی برجای گذاشته و جان تعداد زیادی از غیرنظامیان را گرفته است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.