ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پشت پرده طرح هسته‌ای مجلس در آستانه انتخابات آمریکا

سپاه پاسداران و نمایندگان مجلس پس از هفته‌ها سکوت در اقدامی هماهنگ تلاش کردند جو غالب مبنی بر انتظار‌ها در ایران مبنی بر تعیین نتایج انتخابات ریاست جمهوری را بشکنند.

سپاه پاسداران و نمایندگان مجلس پس از هفته‌ها سکوت در اقدامی هماهنگ تلاش کردند جو غالب مبنی بر انتظار‌ها در ایران مبنی بر تعیین نتایج انتخابات ریاست جمهوری را بشکنند.

مجلس به طرحی یک فوریتی رای داد که در صورت تصویب نهایی، ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم گام‌های تازه‌ای برخواهد داشت.

با آغاز رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا که کمتر از دو روز به برگزاری آن مانده، در ایران جوی حاکم شد که بسیاری از تصمیم‌های مهم و آینده مردم را در گرو تعیین نتیجه این انتخابات می‌داند.

در این جو، تخمین‌ها این است که در صورت پیروزی دونالد ترامپ، تحریم‌ها و فشار‌ها علیه جمهوری اسلامی افزایش یافته و امیدی به گشایش اقتصادی و سیاسی نمی‌توان داشت.

پیروزی جو بایدن مقابل دونالد ترامپ البته گزینه مطلوب بخش‌های مختلفی از حاکمیت و دولت در ایران است که تنها برخی اصلاح‌طلبان به طور علنی در این‌باره اظهار‌نظر کرده‌اند و مابقی جریان‌های رسمی و غیررسمی تلاش کردند نشان دهند  انتخابات آمریکا برای آنها مهم نیست و این انتخابات هیچ تاثیری بر مناسبات داخلی و سیاست‌‌های ایران ندارد.

طرح اقدام فوری برای لغو تحریم‌ها

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه دوشنبه ۱۲ آبان با ۱۹۶ رای موافق، ۶ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از ۲۱۷ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس طرح اقدام فوری برای لغو تحریم‌ها یک فوریت این طرح را تصویب کردند.
در این طرح آمده است: سازمان انرژی اتمی موظف است ظرف مدت دو ماه پس از تصویب این قانون، سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در تاسیسات شهید علی محمدی فردو تولید و در داخل کشور ذخیره کند.
بر اساس این طرح، در جهت تحقق ظرفیت یکصد و نود هزار سو غنی‌سازی، سازمان انرژی اتمی ، مکلف است پس از تصویب این قانون، ظرفیت غنی‌سازی و تولید اورانیوم غنی‌سازی شده به میزان ماهانه حداقل ۵۰۰ کیلوگرم افزایش دهد.
سازمان انرژی اتمی موظف است ظرف مدت سه ماه عملیات نصب، تزریق گاز، غنی سازی و ذخیره سازی مواد را تا درجه غنای مناسب، با حداقل ۱۰۰۰ عدد ماشین IRm2در بخش زیرزمینی تاسیسات اتمی نطنز آغاز کند.
بر اساس این طرح، سازمان انرژی اتمی مکلف است در همین بازه زمانی، هرگونه عملیات غنی سازی و تحقیق و توسعه با ماشین‌های IR-6 را به تاسیسات فردو منتقل کرده و عملیات غنی‌سازی را با حداقل ۱۶۴ ماشین از این نوع آغاز نموده و آن را تا انتهای سال ۱۳۹۹ به ۱۰۰۰ ماشین توسعه دهد.
سازمان انرژی اتمی ایران وظیفه دارد، راکتور ۴۰ مگاواتی آب سنگین اراک را که به موجب برجام در حال بازطراحی و بهینه‌سازی‌ست ظرف مدت چهار ماه از طریق احیای قلب راکتور به شرایط قبل از برجام برگرداند.
بر اساس این طرح، دولت موظف است بر اساس بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت دو ماه از تصویب این قانون، دسترسی‌های بازرسان آژانس به تأسیسات هسته‌ای ایران را متوقف کند.
پس از سه ماه از تصویب این قانون، اگر روابط بانکی ایران در اروپا و میزان خرید نفت توسط آنها از ایران به شرایط عادی و رضایت بخش بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف نماید.

این نمایش بی‌تفاوتی در نهایت روز دوشنبه با یک بیانیه سپاه پاسداران و تائید یک فوریت طرح گروهی از نمایندگان مجلس شکست و نشان داد انتخابات آمریکا برای این جریان‌های به اصطلاح انقلابی هم بسیار مهم است.

سپاه پاسداران در بیانیه خود که به مناسبت سالگرد اشغال سفارت آمریکا در تهران منتشر کرد، «گره‌گشایی در مشکلات مردم و پیوند زدن حل مشکلات کشور به تحولات خارجی» را «خطایی راهبردی و گزاره‌ای خطرناک» توصیف کرد که این بیانیه کنایه‌ای دوباره به حسن روحانی و سیاست خارجی دولتش بود.

هم‌زمان اما مجلس به طرحی یک فوریتی رای داد که در صورت تصویب نهایی، ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم گام‌های تازه‌ای برخواهد داشت.

بر اساس این طرح که «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» نام دارد، سازمان انرژی اتمی موظف است ظرف مدت دو ماه پس از تصویب این قانون، سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد ذخیره کند.

پیش‌بینی شده  سه ماه پس از تصویب قانونی این طرح، اگر روابط بانکی ایران در اروپا و میزان خرید نفت توسط آنها از ایران به شرایط عادی و رضایت‌بخش بازنگردد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند و چنانچه پس از سه ماه از تصویب این قانون طرف‌های مقابل برجام به اجرای  تعهدات خود در برجام بازگشته باشند، دولت مکلف است پیشنهاد اقدام متقابل ایران در بازگشت به تعهدات برجامی را به مجلس ارائه کند.

این طرح که ۹۰ درصد نمایندگان مجلس به یک فوریت آن رای داده‌اند، راهی طولانی برای تصویب احتمالی دارد و نتیجه انتخابات آمریکا هر چه که باشد، تائید نهایی این طرح با ابهام‌ها و اما و اگر‌های زیادی همراه است.

یک فوریت این طرح عجولانه، تبلیغاتی و دارای دو پیام به دولت حسن  روحانی و رهبران آمریکا در شرایطی در مجلس تصویب شده که سال‌هاست که پرونده برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به شورای عالی امنیت ملی واگذار شده و هیچ یک از قوای سه‌گانه حق تعیین تکلیف برای این برنامه و پرونده را ندارند.

مجلس پیشین هم تنها پس از امضای توافق‌نامه برجام بود که به فرموده دفتر علی خامنه‌ای چشم بسته به این توافق‌نامه رسمیت قانونی داد تا به سرعت اجرایی شود تا بلکه جمهوری اسلامی از فشار‌های اقتصادی رهایی یابد.

طرح نمایندگان کنونی مجلس که بسیاری از آنها با دولت حسن روحانی زاویه دارند و منتقد سیاست خارجی‌اش هستند هم تنها شاخه و شانه کشیدنی سیاسی بیش نیست و با تعیین رئیس جمهوری آینده آمریکا هم این مجلس نخواهد بود که برای برنامه هسته‌ای و توافق‌نامه برجام و مذاکرات احتمالی با آمریکا تعیین تکلیف کند.

تجربه نشان داده که تصمیم درباره مذاکره، تحریم‌ها و برنامه هسته‌ای  در جایی خارج از مجلس و در نهاد‌های فرادستی هم‌چون شورای عالی امنیت ملی و مجمع تشخیص مصلحت نظام و در نهایت شخص آیت‌الله علی خامنه‌ای اتخاذ می‌شود و مجلس هم به عنوان آخرین پله، موظف است که در صورت نیاز، سند قانونی این تصمیم‌ها یا توافق‌نامه‌ها را فراهم کرده و تصویب کند.

مجلس در پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی سال‌هاست که تنها به عنوان یک کارگزار به ایفای نقش می‌پردازد و تنها ماموریتش هم تصویب توافق‌نامه‌هایی است که در نهاد‌های بالادستی امضاء و برای تصویب بی‌چون و چرا به آن ارجاع می‌شود.

این طرح نمایندگان مجلس هم اگر که به اعتقاد گروهی از تحلیل‌گران به دنبال بستن راه‌های مذاکره با آمریکا در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات باشد هم تنها پیامی سیاسی برای دولت روحانی دارد و تا زمانی که سیاست‌های کلان نظام را آیت‌الله خامنه‌ای تعیین می‌کند، این طرح نه تائید خواهد شد و نه ضمانت اجرایی خواهد داشت، مگر آنکه توافق و رضایت رهبر جمهوری اسلامی را داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • امیر راست گفتار

    خواندن اینگونه اخبار از هر دو سر " چه خوب " چه بد" برای مردم معنی ندارد ! خبر خوبش این است که برای پوزه بند زدن به تعدادی نماینده احمق و بی هنر و کینه ای و طماع " رهبر ان بالا نشسته و کنترلشان میکند تا زیادتر از جیره اشان شکر نخورند! و خبر بد این است که این چه اوضاعی است که مردم حمال نام جمهوریت روی کشورشان هستند اما رسما این رهبر است که نمایندگان مردم برایش هسته زردالو هم حساب نمیشوند و هر چه که او دوست داشته باشد مطاع است! چه بر سر مردم مملکت ما امده که این وضعیت فلاکت بار که هر روزه شاهد مصائب ان هستیم دیگر بر ما اثر نمیکند و مثل سیب زمینی بی رگ و غیرت شده ایم ؟ پس کجاست ان فرهنگی که وقت و بی وقت از ان لاف میزنیم" خود را صاحب تاریخی میدانیم که در لحظات سرنوشت ساز تاریخی با دلیری و شهامت جنگیده ایم و از ان سر بلند بیرون امده ایم؟ ایا لفظ توهم فقط باید برای رهبر بکار گرفته شود یا برای ما مردم هم که دم از فهم و شعور و مردانگی و انسانیت میزنیم کار برد دارد ؟ چطور غیرتمان اجازه میدهد که اینهمه ادم بیگناه اعم از زن و مرد در زندانها به حبسهای طولانی غیر قابل باور محکوم شوند و دیگرانی از قبیل من مثل فیلمهای کارتون فقط سبز و بنفش و صورتی بشویم و بادکنیم و دوباره بادمان خالی بشود و یک لوگوی تعجب بالای سرمان چشمک بزند؟ دنیای اینترنت و مجازی زیاد هم بضرر حاکمیت خونخوار ما نیست! همین دنیای مجازی باعث شده که ما مصداق لات کوچه خلوت را پیدا کنیم" دور و برمان را نگاه کنیم ببینیم کسی نیست که یقه امان را بگیرد و انوقت است که شروع بفریاد زدن میکنیم! انقدر فریاد میکنیم تا سبک شویم و ارام بگیریم! و حاکمیت هم میبیند که فریادها بجائی بر نمیخورد" میگوید انقدر فریاد بزنید تا فریاد دانتان پاره شود(بقول احمدی نزاد)!