ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ و بایدن در انتظار نتیجه شمارش آرای ایالت‌های سرنوشت‌ساز

خبر خوب برای کمپ ترامپ نتیجه آرای فلوریداست. خبر خوب برای کمپ بایدن، نتیجه غیرمنتظره در ایالت آریزونای آمریکاست.

شمارش آراء در انتخابات سراسری سال ۲۰۲۰ در ایالات متحده آمریکا در جریان است. رأی‌گیری در بیشتر مراکز اخذ رأی در سراسر  ایالات متحده در حال پایان یافتن است. ابتدا آرای حوزه‌ها شمرده می‌شوند و سپس برگه‌های رای‌گیری که در روزهای گذشته زودتر از موقع به صندوق‌ها انداخته شده‌اند. ایالت‌های کلیدی همچنان مورد مناقشه‌اند و آرای نهایی مشخص نیست.

در شامگاه نوامبر چهار، مردم در فلوریدا نتیجه انتخابات را در خیابان دنبال می‌کنند. عکس AFP

خبر خوب برای کمپ ترامپ نتیجه آرای فلوریداست که بیشتر رسانه‌ها با شمارش ۹۸ درصد آراء، دونالد ترامپ را برنده آرای الکترال این ایالت اعلام کرده‌اند. خبر خوب برای کمپ بایدن، نتیجه غیرمنتظره در ایالت آریزونای آمریکاست که بیشتر رسانه‌ها با شمارش ۷۳ درصد آرا پیش‌بینی کرده‌اند که بایدن برنده این ایالت خواهد بود.

تا ساعت ۲۳ به وقت واشنگتن دی‌سی، دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی آمریکا ۱۱۸ رای الکترال و جو بایدن، نامزد حزب دمکرات ۲۱۳ رای الکترال را به دست آورده‌اند. این ارقام نتیجه اولیه‌اند و به سرعت تغییر خواهند کرد.

بیشترین مشارکت در یک قرن گذشته

انتظار می‌رود که میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، بالاترین میزان در بیش از یک قرن گذشته باشد. تا پیش از آغاز شمارش آراء، نزدیک به ۱۰۰ میلیون آمریکایی در رأی‌گیری‌های زود هنگام، رای خود را به صندوق انداخته بودند. این رقم تقریباً سه چهارم کل آرای به صندوق انداخته شده در سال ۲۰۱۶ است.

در رقابت انتخاباتی سال ۲۰۰۸ بین باراک اوباما و جان مک‌کین بیشترین درصد مشارکت در سال‌های اخیر با ۶۱.۶ درصد ثبت شد. طبق پیش‌بینی‌های پروژه انتخابات ایالات متحده در انتخابات جاری احتمالا چیزی حدود ۱۵۰ میلیون نفر به پای صندوق‌های رای رفته‌اند – این مشارکت سیاسی را  به بیشتر از ۶۷ درصد خواهد رساند.

در این انتخابات ایالت‌هایی مهم هستند که چرخش آنها به سمت نامزد دموکرات‌ها و یا جمهوری‌خواهان سرنوشت ساز است. تا ساعت ۲۳ به وقت واشنگتن دی‌سی نتیجه شمارش آرا در ایالات‌های کلیدی که می‌توانند سرنوشت ساز باشند به این ترتیب است:

نتیجه شمارش ۷۳ درصد آرای آریزونا: ترامپ ۴۵ درصد / بایدن ۵۴ درصد

نتیجه شمارش ۹۷ درصد آرای فلوریدا: ترامپ ۵۱,۳ درصد / بایدن ۴۷,۸ درصد

نتیجه شمارش ۷۳ درصد آرای تگزاس: ترامپ ۵۱,۴ درصد/ بایدن ۴۷,۲ درصد

نتیجه شمارش ۶۵ درصد آرای جورجیا: ترامپ ۵۴ درصد/ بایدن ۴۴,۸ درصد

نتیجه شمارش ۴۵ درصد آرای پنسیلوانیا: ترامپ ۵۴ درصد/ بایدن ۴۲,۶ درصد

نتیجه شمارش ۹۰ درصد آرای اوهایو: ترامپ ۵۳ درصد/ بایدن ۴۵,۴ درصد

نتیجه شمارش ۹۴ درصد آرای کارولینای شمالی: ترامپ ۵۰ درصد/ بایدن ۵۸,۷ درصد

ترامپ در بیشتر ایالت‌های کلیدی پیشروست

دونالد ترامپ همان‌طور که انتظار می‌رفت برنده ایالت‌های ایندیانا، ویرجینیای غربی، کنتاکی، می‌سی‌سی‌پی، تنسی، اوکلاهما، آرکانزاس است. جو بایدن آرای انتخاباتی ورمونت، مریلند، ماساچوست، نیوجرسی، واشنگتن دی‌سی، رود آیلند، نیوجرسی، ماساچوست، مریلند، ایلینوی، دلاور و کانتیکت را حفظ خواهد کرد.

وضعیت آراء در ایالات‌های کلیدی هنوز مشخص نیست. در فلوریدا رأی‌ها شانه به شانه حرکت می‌کنند اما بیشتر رسانه‌های رسمی آمریکا آرای شهروندان در فلوریدا را با احتساب رأی محله‌های شناخته شده به ترامپ نسبت داده‌اند و رییس جمهوری کنونی را برنده آرای فلوریدا اعلام کرده‌اند. با توجه به ۲۹ رای الکترال در فلوریدا این پیروزی مهمی است. ساعت یک بامداد به وقت واشنگتن دی‌سی فاکس نیوز دونالد ترامپ را برنده تکزاس هم اعلام کرد. تکزاس هم از ایالت‌هایی است که دو نامزد باهم شانه به شانه حرکت می‌کردند و با ۳۸ رای الکترال این هم پیروزی بزرگی برای ترامپ است.

وضعیت در ایالت‌های کلیدی پنسیلوانیا، جورجیا، کارولینای شمالی و اوهایو هم همچنان شانه به شانه است – در  ایالات جورجیا بایدن پیشی گرفته است.  نامزد حزب دموکرات در لحظاتی در کارولینای شمالی هم اندکی پیشتاز بود. اما با توجه به اینکه شمارش آرای زودهنگام همچنان ادامه دارد، نتایج شماش آرا ممکن است تغییر کند.

نیویورک‌تایمز عقربه‌هایی را برای وضعیت شمارش آراء در سه ایالت کلیدی جورجیا، کرولینای شمالی و فلوریدا به عنوان شاخصی برای پیش‌بینی نتیجه انتخابات مشخص کرده است. تا لحظه مخابره این خبر، احتمال برد ترامپ در ایالت کارولینای شمالی بیشتر و احتمال برد بایدن در جورجیا بیشتر است.

اوهایوی سرنوشت‌ساز

نتایج غیررسمی گزارش داده شده قبل از ساعت ۱۰ شب به وقت محلی اوهایو نشان می‌دهد که ترامپ از جو بایدن پیشی گرفته است. اوهایو برای پیروزی ترامپ مهم است. هیچ جمهوری‌خواهی نبوده که تاکنون بدون آرای اوهایو در کاخ سفید بماند. به غیر از جان اف کندی، هیچ نامزدی هم نبوده که بدون آرای این ایالت بر مسند ریاست جمهوری بنشیند.

ترامپ در سال ۲۰۱۶ با هشت امتیاز آرای انتخاباتی اوهایو را به دست آورد. اما اکنون با شمارش حدود ۹۰ درصد از آرا در این ایالت، ترامپ هشت امتیاز از بایدن پیشی گرفته است. اوهایو که ۱۸ رأی انتخاباتی یا الکترال دارد، مدت‌هاست که نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را رقم زده است.

چرا بایدن فلوریدا را باخت

در تحلیلی که در نیویورک تایمز منتشر شده نویسنده بر این باور است که بایدن فلوریدا را به دستگاه خوب تبلیغاتی ترامپ باخته است. ترامپ و تیم محافظه‌کارها در چهار سال گذشته سعی کرده‌اند که توجه جامعه لاتین‌تبارهای فلوریدا را جلب کنند.

تفاوت لاتین‌تبارهای فلوریدا با دیگر لاتین‌تبارهای آمریکا در این است که آنها بیشتر از کوبا، ونزوئلا و کلمبیا آمده‌اند و تعلقات سیاسی‌شان با باقی جامعه رأی‌دهندگان آمریکای لاتین متفاوت است. پیام‌های ترامپ که بایدن را اسیر رادیکال‌های چپ و «سوسیالیست» معرفی می‌کرد به گوش جامعه آمریکای لاتین فلوریدا که بیشتر‌شان از دیکتاتوری فیدل کاسترو در کوبا فرار کرده‌اند، طنین‌ خوشی داشت.

نظرسنجی نیویورک تایمز از فلوریدا که یکشنبه گذشته پیش از  انتخابات منتشر شد نشان می‌داد که بایدن تنها حمایت ۵۴ درصد از رأی‌دهندگان لاتین این ایالت را دارد. در حالی که چهار سال پیش، کلینتون ۶۲ درصد آرای لاتین‌تبارهای فلوریدا را به دست آورده بود.

شاخص جنسیت در اقبال دو نامزد

اکنون چهار دهه است که در آمریکا زنان از نامزد حزب دمکرات بیشتر حمایت می‌کنند. طبق نظرسنجی‌های شبکه ان‌بی‌سی از رأی‌دهندگان زودهنگام و در روز انتخابات، جو بایدن توانسته بهتر از هیلاری کلینتون رأی‌دهندگان مرد را جذب کند.

حمایت مردان از نامزد دموکرات‌ها به نسبت دو انتخابات پیشین افزایش هشت درصدی داشته است. با توجه به نظرسنجی‌های ان‌بی‌سی، مردان اکنون به طور مساوی به بایدن (۴۹ درصد) و ترامپ (۴۸ درصد) رأی داده‌اند. حمایت زنان از بایدن هم چشم‌گیر  است و آنها با ۵۷ درصد، حدود ۳ امتیاز بیشتر از هیلاری کلینتون (۵۴ درصد) از بایدن حمایت کرده‌اند.

اهمیت رای‌دهندگان جوان از تبار آمریکای لاتین

رأی‌دهندگانی که به نسل Latinx مشهور شده‌اند، جوانان و خانواده‌هایشان از تبار مکزیک و کشورهای آمریکای میانی و جنوبی هستند. آنها نقشی اساسی در انتخابات سال ۲۰۲۰ ایفا کردند. بسیاری از ایالت‌های کلیدی که عرصه رقابت بین جو بایدن و دونالد ترامپ هستند – از جمله فلوریدا، تگزاس، آریزونا و پنسیلوانیا- تعداد قابل توجهی از ساکنانی با تبار آمریکای لاتین را در خود جای داده‌اند.

چاک روچا، مشاور پیشین مبارزات انتخاباتی برنی سندرز به دمکراس ناو می‌گوید که رأی‌دهندگان با تبار آمریکای لاتین در این انتخابات بسیار مهم هستد و پیش‌بینی می‌شود که در این انتخابات این گروه بیش از هر زمان دیگر در تاریخ انتخابات آمریکا شرکت کنند.

دمکراسی ناو، در پیش‌بینی‌هایش بر اساس نظرسنجی‌ها به این نتیجه رسیده که بایدن در بین رأی‌دهندگان از تبار آمریکای لاتین عملکرد خوبی مانند هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ ندارد. اما عملکرد بایدن پس از شمرده ۷۳ درصد آرای ایالت آریزونا – جایی که بسیاری از رأی‌دهندگان با تبار آمریکای لاتین اهل مکزیک هستند – نشان می‌دهد که نسل Latinx  ورق را در ایالتی که به شکل سنتی محافظه‌کار است برمی‌گرداند.

سیاه پوستان و لاتینوهایی که رای ندادند

چهار روز قبل از انتخابات بولمبرگ گزارشی را به نقل از افراد مطلع در داخل کمپین بایدن منتشر کرد که هشدار می‌دادند آن گونه که آنها تصور می‌کردند، نامزد آنها حمایت رای‌دهندگان آفریقایی-آمریکایی و رای‌دهندگان از تبار آمریکای لاتین را در ایالت‌های کلیدی مانند فلوریدا و پنسیلوانیا ندارد.

نگرانی‌ها به این دلیل بود که با وجود آمار بالای مشارکت زودهنگام، در فلوریدا، نیمی از رای‌دهندگان ثبت شده که تبار آمریکای لاتین، هنوز نرفته‌ بودند که رای بدهند.  در پنسیلوانیا، تقریباً ۷۵ درصد از رای‌دهندگان ثبت شده که سیاه پوست هستند چهار روز قبل از انتخابات رای نداده بودند.

انتخابات کنگره

در مبارزه برای کنترل کنگره، دموکرات ها حداقل یک کرسی سنای آمریکا را در کلورادو به دست آوردند.

سناتور لیندزی گراهام ، جمهوری خواه کارولینای جنوبی، در انتخابات مجدد پیروز شد. میچ مک کانل، رهبر اکثریت مجلس سنا در رقابتی تنگاتنگ توانست امی مک گرات، نامزد دموکرات‌ها برای این مسند را که یک خلبان سابق جنگنده است در ایالت کنتاکی شکست دهد.

دمکرات ها اما یک صندلی را فعلا در مجلس سنا گرفتند. مارک کلی نامزد دمکرات‌ها توانست مارتا مک سالی سناتور جمهوری خواه را شکست دهد و کرسی او را بگیرد.

بسته به این که چه کسی بر مسند ریاست جمهوری بنشیند، برای پیروزی در مجلس سنا، دموکرات‌ها باید ۳ یا ۴ کرسی را از رقیب‌های جمهوری خواه پس بگیرند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مردم ایران

    جناب "****" پرسش شما چندین اشکال اساسی دارد. ۱) این جناح جمهوریخواه و امثال جولیانی و غیره, از نزدیکان ترامپ بودند که پشت مجاهدین را داشتند. ۲) مسلهء کنونی مردم ایران مجاهدین یا هیچ کدام دیگر از گروه های مخالف ج.ا. نیست. مشکل اساسی مردم ایران خود جمهوری اسلامی و جهنمی است که برای ما مردم ایران درست کرده است. ۳) پرسش صحیح از سوی شما میتواند این باشد که آیا هیچکدام از رئیس جمهوران آمریکا در سرنگونی ج.ا. به مردم ایران کمک خواهند کرد؟ که پاسخ بدان منفی است. سرنگونی این جمهوری شیطانی که جز جهنم برای مردم ایران چیزی به ارمغان نیاورده است, فقط و فقط وظیفه و کار خود ما مردم ایران است. پیش به سوی سرنگونی رژیم جهنمی و شیطانی اسلامی.

  • ****

    و حال اگر بایدن پیروز شود سازمان مجاهدین را باز بقل ایران مستقر خواهیم کرد چه میکنید

  • مقام عظمای ولایت علی گدای سابق

    اکنون مسیر پیروزی در دست من است از جملات قدیمی بایدن عراق تنها یک راه حل دارد به سه بخش تقسیم شود شیعی سنی و کردستان عراق هیچ وقت از روی کامنت و رفتار کسی را پیش بینی نکنید ایران را چنان منهدم خواهیم کرد تا دیگر هیچ مستبدی در ان پا نگیرد زیاد خوشحال نباش اکنون چین هم با من است