ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازار ارز ایران تحت تأثیر انتخابات آمریکا

کسانی که احتمال می‌دهند ترامپ برنده می‌شود دلار می‌خرند، آن‌ها که گمان می‌کنند بایدن پیروز انتخابات است، دلار می‌فروشند. حامیان ولی فقیه از این تحولات ناخشنودند.

بازار ارز ایران زیر تأثیر انتخابات آمریکا قرار گرفته است. از روز گذشته قیمت دلار در بازارهای ایران نوسان داشت. کسانی که احتمال می‌دهند ترامپ برنده می‌شود دلار می‌خرند، آن‌ها که گمان می‌کنند بایدن پیروز انتخابات است، دلار می‌فروشند. حامیان ولی فقیه از این تحولات ناخشنودند.

امام خمینی چشم به دلار دوخته است
بازار ارز ایران زیر تأثیر انتخابات آمریکا قرار گرفته است (عکس: آرشیو)

صبح پنجشنبه ۱۵ آبان قیمت دلار در بازار غیررسمی ارز  به ۲۸ هزار و ۹۲۷ تومان رسید. قیمت دلار روز گذشته تحت تأثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوسانات زیادی داشت بدان حد که برخی صرافی‌ها از خرید و فروش دلار آمریکا خودداری کردند. به گزارش اقتصاد آن‌لاین دلار کار خود را با نرخ ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان شروع کرد و در میانه روز به حدود ۲۹ هزار و ۹۰۰ تومان هم رسید اما مجدداً در روز پنجشنبه با احتمال پیروزی بایدن به مجرای ۲۸ هزار تومان بازگشت.

 روز گذشته همزمان با افزایش قیمت دلار، قیمت طلا هم در بازار داخلی تحت تأثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا افزایش یافت. نایب رئیس‌ اتحادیه طلا و جواهر، ظهر روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت:

«قیمت سکه از ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافت.»

 در ابتدای این هفته، قیمت سکه با ریزش ۶۰۰ هزار تومانی به کانال ۱۲ میلیون تومان برگشته بود.

تداوم سردرگمی در بازار ارز ایران

روزنامه همشهری روز پنجشنبه با استناد به گفته‌‌های یک کارشناس بازار پیش‌بینی کرد که قیمت دلار در محدوده ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان باقی می‌ماند، زیرا نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هر چه که باشد دونالد ترامپ دست‌کم تا ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ سر کار است. اگر جو بایدن بر سر کار بیاید باید دولت را معرفی و سیاست‌گذاری کند تا مشخص شود که صادرات نفت و عملیات بانکی ایران آزاد می‌شود یا خیر.

همشهری بر همین اساس گزارش داد که سردرگمی در بازار ارز ایران ممکن است تا هفته آینده ادامه داشته باشد.

یک فعال ارز در مصاحبه با اقتصاد آن‌لاین درباره تقاضا در بازار ارز ایران گفت:

«امروز هم خریدار در بازار وجود دارد و هم فروشنده. کسانی که احتمال می‌دهند بایدن پیروز انتخابات است شروع به فروش دلار‌های خود کرده‌اند و درمقابل افرادی که معتقد به پیروزی ترامپ هستند، دلار می‌خرند.»

این فعال بازار ارز در ادامه سخنانش افزود:

«همین موضوع باعث تشدید سردرگمی بازار ارز شده و پیش‌بینی آینده آن را غیرممکن کرده است.»

برخلاف روز‌های قبل از روز چهارشنبه ۷ آبان قیمت خرید دلار و یورو از سایت صرافی ملی حذف شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی همچنان متغییر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

ناخشنودی حامیان ولی‌فقیه

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران یکشنبه گذشته در حاشیه جلسه با نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به نوسانات ارز در ایران مبنا را بر تداوم ریزش قیمت ارز گذاشت:

«با توجه به فشارهای دولت آمریکا، تجارت خارجی ایران و مبادی ارزی تحت تأثیر قرار گرفته که امیدواریم با اتخاذ تدابیری شاهد آن باشیم که این روند بهتر شود. افرادی که در بازار هستند مسائل ریسک را در نظر بگیرند. تغییرات مهمی در بازار رخ می‌دهد و به تدریج به سمت ثبات پیش خواهد رفت.»

رفتار بازار غیررسمی ارز در ایران و اظهارات رئیس کل بانک مرکزی ایران و برخی از کارشناسان اقتصادی حامی دولت در تقابل با اظهارات علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران قرار دارد که می‌گوید ریشه بحران اقتصادی را باید در داخل کشور جست و نه در ارتباط با آمریکا و تحریم نفتی و بانکی ایران.

روزنامه کیهان روز پنجشنبه در مقاله‌ای ناخشنودی از رفتار بازار ارز زیر تأثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به این شکل بیان کرد:

«فضای اقتصادی کشور در روزهای اخیر به گونه‌ای منحرف شده و ذهن جامعه آن‌چنان از خبرهای لحظه به لحظه انتخابات آمریکا پُر شده که گویا قرار است دستی از خارج، مشکلات اقتصادی کشور را که بیشتر ریشه در سوء مدیریت داخلی دارد، به یکباره حل کند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.