ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بهره‌برداری از مرحله نخست انتقال آب خلیج فارس به مناطق کویری آغاز شد

در این پروژه قرار است آب پس از شیرین‌سازی از خلیج‌فارس به سه استان هرمزگان، کرمان و یزد منتقل شود. بانک‌ها و شرکت‌ها هزینه آن را تأمین کرده‌اند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی پنجشنبه ۱۵ آبان مرحله اول شیرین‌سازی و قطعه اول خط انتقال آب به فلات مرکزی ایران را افتتاح کرد.

مرحله اول شیرین‌سازی و قطعه اول خط انتقال آب به فلات مرکزی ایران افتتاح شد (عکس: آرشیو)

«طرح شیرین‌سازی و انتقال آب از خلیج فارس تا استان‌های مرکزی» قرار است آب را پس از شیرین‌سازی از خلیج فارس به سه استان هرمزگان، کرمان و یزد انتقال دهد. کل تسهیلات پرداختی نظام بانکی به این پروژه بیش از ۱۸ هزار و ۱۰۱ میلیارد ریال و سهم بانک ملی ایران در آن بیش از ۱۴ درصد بوده است. همچنین بانک‌های سپه، صنعت و معدن، توسعه تعاون، کشاورزی، ملت، تجارت، رفاه کارگران و صادرات ایران نیز هر کدام سهمی از کل مبلغ تسهیلات پرداخت شده را بر عهده دارند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، حسن روحانی در مراسم افتتاح این پروژه گفت:

« خط انتقال آب از خلیج فارس خط انتقال امید است زیرا فقط آب به فلات مرکزی ایران نمی‌رسد بلکه امید منتقل می‌شود و همه کشاورزان و صنعتگران و مردم امیدوار می‌شوند.»

روحانی در ادامه سخنانش گفت:

 «آب تامین شده توسط این پروژه علاوه بر شرب و کشاورزی، در بخش صنعتی نیز قابل استفاده است، به طوری که صنایع معدنی گل گهر سیرجان، شرکت ملی صنایع مس ایران و شرکت صنعتی معدنی چادرملو از بهره‌برداران اصلی آن خواهند بود.»

علیرضا رزم حسینی، وزیر صمت نیز در مراسم بهره‌برداری از مرحله نخست طرح انتقال آب خلیج فارس به مناطق کویری ایران گفت:

«صنایع و معادن کشور برای بقای خود و بقای مردم در این منطقه حاضر به سرمایه‌گذاری در این پروژه شدند که نشان می‌دهد می‌توان بدون استفاده از پول دولتی و با منابع شرکت‌های صنعتی و معدنی و بانک‌ها، پروژه‌های بزرگی را در کشور اجرا کرد که این پروژه می‌تواند الگویی برای سایر پروژه‌های در دست اجرای کشور باشد.»

طرح شیرین‌سازی و انتقال آب از خلیج فارس تا استان‌های مرکزی با خط لوله ای بالغ بر ۹۰۰ کیلومتر طی سه فاز برنامه‌ریزی شده است که فاز نخست آن در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید، اما دو فاز باقی مانده قرار است تا سال ۱۴۰۰ به پایان برسد. پیش از این سازمان محیط زیست با این طرح مخالفت کرده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    آیا مردم بلوچ به اندازۀ «صنایع معدنی گل گهر سیرجان، شرکت ملی صنایع مس ایران و شرکت صنعتی معدنی چادرملو» به آب نیاز ندارند؟ چرا آب آشامیدنی بلوچستان تأمین نمی شود؟ چرا مردم بلوچ دسترسی به آب آشامیدنی سالم ندارند؟