ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ می‌گوید تقلب شده؛ بایدن می‌گوید بشمار

ترامپ می‌گوید در شمارش آرای پستی تقلب می‌شود. جمهوری‌خواهان به تدریج از او فاصله می‌گیرند.

دونالد ترامپ ادعا  تقلب گسترده در انتخابات کرده و تهدید کرده که نتیجه انتخابات را در دادگاه مشخص خواهد کرد. جمهوری‌خواهان نگران تضعیف فرآیند دمکراسی هستند. جو بایدن منتظر شمارش آراء است.

حامیان دونالد ترامپ در هریسبورگ، پنسیلوانیا مقابل ادارات دولتی تجمع کرده‌اند و درخواست دارند که شمارش آراء متوقف شود. عکس از خبرگزاری فرانسه

روز پنجشنبه پنجم نوامبر صحنه دعواهای سیاسی بین دو طرف انتخابات آمریکا بود که هنوز نتیجه آن مشخص نیست. دونالد ترامپ نشست خبری گذاشت و گفت: تقلب شده است. جو بایدن با بی‌اعتنایی به حرف‌های ترامپ گفت رای‌ها را بشمارید.

در حالی که هنوز برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام نشده، شبکه‌های اجتماعی پر شده از خبرنگارانی که لحظه به لحظه ارقام آرای ایالت‌های کلیدی را گزارش می‌دهند. رقابت‌ها شانه به شانه است. جو بایدن نامزد دمکرات‌ها در نوادا و آریزونا پیشتاز است و در پنسیلوانیا و جورجیا هم دارد به ترامپ می‌رسد. حدود سه هزار رای فاصله در جورجیا آماری است که ساعت ۱۰ شب منتشر شد. در پنسیلوانیا، نتایج فیلادلفیا که بزرگترین شهر این ایالت است در حال شمارش است. نیویورک تایمز پیش‌بینی می‌کند آرای بایدن در چند ساعت در پنسیلوانیا افزایش چشمگیری داشته باشد.

ترامپ می‌گوید در شمارش آرای پستی تقلب شده

پنجشنبه پنجم نوامبر، دونالد ترامپ که آشفته می‌نمود به اتاق مطبوعات کاخ سفید آمد. او از قدرت موقعیت انتخاباتی‌اش گفت و بار دیگر ادعاهای اثبات نشده تقلب را تکرار کرد: تقلب گسترده صورت گرفته و این تقلب مرتبط با آرای پستی است.

آنچنان که خود رئیس جمهوری آمریکا توضیح داد:

«اگر آرای قانونی را بشمارید، من به راحتی پیروز می‌شوم. اما اگر آرای غیرقانونی شمارش شوند، آنها می‌توانند سعی کنند انتخابات را از ما بدزدند.»

انتخابات دزدی - ترکیبی است که ترامپ ساخته اما چندین گروه هم در شبکه‌های اجتماعی ایجاد شده که مقابل دزد‌های انتخابات علم شوند. فیس بوک امروز اعلام کرد که یکی از این گروه‌ها با عنوان Stop the Steal را برای انتشار اطلاعات نادرست و دعوت به خشونت مسدود کرده است.

بایدن: صبر کنید تا همه آراء شمرده شود

جو بایدن، نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری هم بعد از ظهر پنجشنبه خیلی کوتاه مقابل دوربین آمد و از آمریکایی‌ها خواست تا آرامش خود را حفظ کنند و صبر داشته باشند. به گفته او دمکراسی دردسرهای خودش را دارد.

صحبتٔ‌های بایدن را ببینید:

— CSPAN (@cspan) November 5, 2020

او به کاملا هریس که همراهش بود نگاه کرد و گفت:

«من و سناتور - ما احساس خوبی در مورد اوضاع داریم. تردیدی نداریم که وقتی شمارش پایان ‌یابد، من و سناتور هریس به عنوان برندگان معرفی می‌شویم.»

نامزد حزب دمکرات سپس در توییتر نوشت:

«هیچ کس قرار نیست دموکراسی ما را از ما بگیرد - نه حالا و نه هرگز. آمریکا راه درازی را آمده، نبردهای بی‌شماری را جنگیده، و رنج‌های بسیار کشیده که نگذارد که چنین شود.»

استدلال ترامپ برای تقلب

کنفرانس خبری ترامپ با پوشش زنده در همه شبکه‌های تلویزیونی آمریکایی آغاز شد. اما در میانه صحبت‌ها او برخی از شبکه‌ها صدای رئیس جمهوری آمریکا را قطع و سپس تصویر او را هم از پخش زنده حذف کردند.

کنفرانس خبری دونالد ترامپ در کاخ سفید در شامگاه پنجم نوامبر

داستان  در همه ایالت‌های کلیدی در نظر ترامپ یکی بود: ابتدا او پیشتاز بود، بعد آرای پستی را می‌شمردند و رقم‌های او پایین می‌رفت. به نظر او این نشان از یک تقلب گسترده بود.

رئیس جمهوری آمریکا ماه‌هاست که از طرفداران خود خواسته که رای پستی ندهند. برای همین هم اقبال دمکرات‌ها در آرای پستی بیشتر بوده است. آرای پستی را هم بعد از آرای صندوق‌ها شمرده‌اند. از این رو شمارش آرای دمکرات‌ها با خواندن آرای پستی بالا رفته است.

شبکه‌های تلویزیونی اصلی آمریکا مانند شبکه MSNBC، ABC، CBS پخش صحبت‌های رییس‌جمهوری آمریکا را با این توضیح که حاوی اطلاعات غلط و ادعاهای نادرست است قطع کردند.

برایان ویلیامز، مجری MSNBC گفت که شبکه برای اصلاح اطلاعات نادرست باید زمان بگذارد و پخش زنده را قطع می‌کند.

اتفاقی که در چند روز گذشته هر بار که ترامپ توییت کرده افتاده است - توییتر با این برچسب که حرف‌ها و ادعاهای او نادرست است جلوی بازبخش آن را گرفته و حرف‌هایش را مخفی کرده است.

ترامپ: یا من برنده‌ام و یا برویم دادگاه

رئیس‌جمهوری آمریکا از روز دوم شمارش آراء درخواستش این بوده: «شمردن را متوقف کنید.» او متوجه این موضوع بوده که با شمردن آرای پستی ارقامش پایین می‌روند.

اما رئیس‌جمهوری هیچ اختیاری در شمارش آرای انتخاباتی ندارد. درخواست او برای قطع شمارش آراء را هم دادگاه‌های ایالتی رد کرده‌اند.

ترامپ معتقد است که آرایی که پس از روز انتخابات به حوزه‌ها می‌رسند را نباید بشمارند. او پیش از این هم در توئیتر نوشته بود «هیچ رأیی که بعد از روز انتخابات آمده باشد شمرده نمی‌شود»!

قانون بسیاری از ایالت‌ها از جمله پنسیلوانیا اما با نظر ترامپ متفاوت است. برگه‌های رای شمرده می‌شوند به شرطی که تمبر پستی آنها تا قبل از تاریخ سوم نوامبر و یا در همان روز سوم نوامبر ثبت شده باشد.

ترامپ برنامه نهایی‌اش را هم اعلام کرد و گفت که این انتخابات «احتمالاً در بالاترین دادگاه کشور به پایان خواهد رسید».

به عبارتی ترامپ سعی خواهد کرد با مجموعه‌ای از اقدام‌های قانونی موضوع را به دیوان عالی برساند - البته اگر بتواند ثابت کند که اتفاقی غیرقانونی افتاده و یا تقلب شده است - چیزی که بنا به درستی‌سنجی‌های رسانه‌ها به سختی می تواند اثبات کند.

جمهوری‌خواهان از ترامپ فاصله می‌گیرند؟

برخی از جمهوری‌خواهان هم از ادعای ترامپ مبنی بر وجود آرای غیرقانونی خشمگین شدند.

فرماندار مریلند، لری هوگان که جمهوری‌خواه و از منتقدان ترامپ است گفت «هیچ دفاعی» برای اظهارات رئیس‌جمهوری که «روند دموکراتیک ما را تضعیف می‌کند» وجود ندارد.

رهبر اکثریت سنا، میچ مک کانل که از متحدان ترامپ است و پیش از این هم گفته بود که از اقدام‌های قانونی ترامپ برای به چالش کشیدن بی‌قانونی دفاع خواهد کرد، روز پنجشنبه پنج نوامبر به خبرنگاران گفت که «ادعای پیروزی در انتخابات با پایان دادن شمارش آرا متفاوت است». اشاره او به ادعای زودهنگام ترامپ بود که گفته بود پیروز شده است.

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه فلوریدا در توئیتی نوشت که «چند روزی سپری کردن که همه آراء شمرده شود، تقلب نیست. همان گونه که چالش قانونی آرای شمرده شده پس از مهلت قانونی سرکوب نیست».

لیزا مورکوفسکی، سناتور جمهوری‌خواه از آلاسکا هم نوشت که مهم است که به مسئولان انتخابات مهلت بدهیم تا کار خود را به اتمام برسانند و اطمینان حاصل کنیم که همه آرای قانونی مجاز شمارش شوند».

میت رامنی - سناتور جمهوری‌خواه ایالت یوتا هم بدون اینکه مستقیم با ترامپ درگیر شود در توییتر خود نوشت: «شمارش هر رای، قلب دموکراسی است» او در بیانیه‌اش از مردم خواست که به روند دمکراسی در آمریکا ایمان داشته باشند.

خراب شدن روابط خانواده ترامپ با جریان اصلی حزب جمهوری‌خواه اما مشهود است.

پسر ارشد دونالد ترامپ که پنجشنبه شب بالافاصله پس از سخنرانی پدرش در جمع حامیان سخنرانی کرد به جمهوری‌خواهان پرید و گفت که با توده‌های رسانه‌ای همراه شده‌اند. او گفت پدرش مثل همیشه خواهد جنگید در حالی که آنها (جمهوری‌خواهان) تماشا می‌کنند.

اریک ترامپ - پسر دیگر رئیس‌جمهوری کنونی هم در حساب خود در توییتر نوشت:

«جمهوری‌خواهان کجا هستند؟!.. با این تقلب مبارزه کنید. رای‌دهندگان هرگز فراموش نخواهند کرد اگر شما گوسفند باشید».

توانایی ترامپ در اثبات این موضع که تقلبی صورت گرفته است بدون حفظ پشتیبانی درون‌حزبی دشوار است. او اول باید این را به هم‌حزبی‌های خودش ثابت کند. چراکه ترامپ حزب را لازم دارد که بتواند نبردهای قانونی‌ای که در سر دارد را عملی کند.

آمریکایی‌ها همچنان منتظر شمارش آراء در ایالت‌های کلیدی هستند تا ببینند چه کسی برنده انتخابات ریاست جمهوری سه‌شنبه سوم نوامبر اعلام خواهد شد. در حال حاضر پیش بینی می‌شود که بایدن ۲۶۴ رأی الکترال را به دست خواهد آورد و ترامپ ۲۱۴ رأی را. برای پیروزی ۲۷۰ رأی لازم است. آلاسکا، جورجیا، نوادا، کارولینای شمالی و پنسیلوانیا هنوز در حال شمارش آرای پستی هستند- آرایی که احتمال می‌رود اقبال دمکرات‌ها در آنها بیشتر باشد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.