ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ریزش در بورس ادامه دارد

شاخص بورس تهران بازهم عقب نشست. یک تحلیل‌گر بازار سرمایه «دلالان و سودجویان» که به دنبال خرید در قیمت‌های بسیار مفت هستند را علت ریزش ادامه‌دار شاخص دانست.

شاخص بورس تهران برای دومین روز پیاپی در هفته جاری افت کرد. خلاف حرکت شاخص کل، نماد شرکت‌های دارویی تحت تاثیر یک خبر تایید‌نشده افزایش یافت. دو تحلیل‌گر بازار سرمایه در تهران افت شاخص را «هیجانی» و متاثر از «بازی دلال‌ها برای خرید مفت سهام» توصیف کرده‌اند.

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات یکشنبه ۱۸ آبان ۲۲ هزار و ۴۱۰ واحد دیگر عقب نشست تا به نزدیکی مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد برسد.

براساس گزارش سازمان بورس اوراق بهادار تهران در معاملات امروز از میان ۳۰۸ شرکت بورسی و فرابورسی ، تنها ۵۱ سهام ( ۳۶ نماد بورسی و ۱۵ فرابورسی ) مثبت بود. سهام ۲۵۷ نماد دیگر با افت قیمت داد و ستد شد.

در روزی که همانند دو سه ماه گذشته بیشتر نمادهای بورسی شاهد کاهش قیمت بودند، نماد شرکت‌های دارویی متاثر از خبر حذف ارز برای واردات دارو افزایش یافت. این خبر اما چند ساعت بعد تکذیب شد.

سایت نبض بورس ظهر امروز به نقل از «شاه‌منصوری» که از او به عنوان کارشناس بازار سرمایه نام برد، گزارش کرد: دلار تامین مواد اولیه شرکت‌ها دارویی آزاد شد و به همین دلیل در قیمت محصولات نهایی این شرکت با افرایش قیمت مواجه خواهیم بود و همین موضوع سبب شده که امروز سهام گروه‌های دارویی رشد داشته باشند.

خبرگزاری ایسنا اما به فاصله کوتاهی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دارو و مواد اولیه دارویی را تکذیب کرد و به نقل از «مسئولان مربوطه» نوشت: «به تازگی تصمیمی در رابطه با ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو اتخاذ نشده و حذف کامل این ارز دولتی برای واردات دارو صحت ندارد و ظاهرا چنین خبرهای از طریق افراد سودجو برای تحت تاثیرقرار دادن بازارهای مختلف منتشر می‌شود».

شاخص کل بورس تهران از نیمه دوم سال گذشته تا مرداد امسال در یک مسیر صعودی قرار داشت و از مرز ۲ میلیون واحد نیز عبور کرد. از ۲۱ مرداد امسال اما به مسیر نزولی بازگشت و نزدیک به ۸۰۰ هزار واحد عقب نشست.

در داخل ایران شماری از نمایندگان دولت را «مسئول» ریزش شاخص می‌دانند و در نظر دارند فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد را به همین دلیل استیضاح کنند. دولت اما هرگونه دستکاری بازار سهام به نفع خود را رد کرده و ریزش شاخص کل را «اصلاح قیمتی» می‌خواند.

«تحلیل‌گران» و «کارشناسان بازار سرمایه» در ایران طی روزهای قبل پیش‌بینی کرده بودند که بازار سهام تحت تاثیر اثر روانی مثبت پیروزی جو بایدن ممکن است دوباره در مسیر صعودی قرار بگیرد. تالار بورس اما پس از اعلام رسمی شکست ترامپ هم همچنان به روند کاهشی ادامه داد.

حمید اخوان‌دوست که از او نیز به عنوان کارشناس بازار سرمایه نام برده شده، تداوم افت شاخص بورس را «ناشی از عدم قیمت‌گذاری صحیح بورس و سهام توسط بسیاری از معامله‌گران و جوسازی‌های دلالان و سودجویان برای خرید در قیمت‌های بسیار مفت» عنوان کرد و نوشت: «بورس مدت‌ها قبل قیمت دلار را در خود تعدیل کرده و اگر زیرکانه نگاه کنیم بورس یا انتخاب شدن بایدن را در نظر گرفته بود یا پیروزی ترامپ که در هر دو صورت کل بازار و حتی سهام دلاری نیز با افزایش قیمت دلار حتی تا ۳۲ هزار تومان، رشد چندانی نکرد و تعدیل قیمت‌ها با دلار حدود ۱۸ هزار تومان صورت گرفته است».

او در نهایت پیش‌بینی کرد با توجه به ریزش سایر بازارها «در بلندمدت ورق به سود بورس برگردد».

امین موسوی که خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) از او به‌عنوان «کارشناس بازار سرمایه» نظرخواهی کرده است، در پیوند با همین موضوع گفت: «نمی‌توان اعلام کرد که روند اصلاحی بازار ناشی از احتمال پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بوده است».

موسوی افت شاخص در روزهای گذشته و تشکیل صف فروش را «رفتارهای هیجانی» توصیف کرد و افزود:

«اگر قرار بود بورس براساس انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیش رود باید به سمت ایجاد صف‌های خرید در بازار پیش می رفتیم و حمایت‌های بیشتری از بازار صورت می‌گرفت، به همین دلیل در وضعیت فعلی ایجاد صف فروش در بازار و در همه نمادها منطقی به نظر نمی‌رسد».

از همان آغاز رشد شاخص بورس برخی منتقدان سیاست‌های اقتصادی دولت حسن روحانی، رونق بورس را «کاذب» دانسته و نسبت به ریزش آن هشدار داده بودند. حسن روحانی اما رونق بورس را نشانه شرایط مساعد اقتصادی عنوان کرده و گفته بود که دولت برای حمایت از بورس سهام بیشتری را برای فروش عرضه می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.