ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا: اگر به FATF نپیوندیم رفع تحریم‌ها هیچ فایده‌ای ندارد

رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا می‌گوید ایتالیا همه نیاز پالایشگاه‌هایش را از ایران تأمین می‌کرد اما امروز یک بشکه نفت هم از ایران نمی‌خرد. معامله‌های تجاری با ایتالیا بیش از یک میلیارد دلار کاهش داشته است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا اعلام کرد که حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود اما ایران نتواند ارتباط سوئیفت برقرار کند و هم به کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) نپیوندد، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. او می‌گوید معامله‌های تجاری ایران با ایتالیا بیش از یک میلیارد دلار کاهش داشته است.

گروه ویژه اقدام مالی FATF
کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) ـ عکس از آرشیو

احمد پورفلاح، رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا دوشنبه ۱۹ آبان به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت:

«سیاست‌گذاران و نخبگان ما بدانند که حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود ولی نتوانیم ارتباط سوئیفت را برقرار کنیم و به FATF نپیوندیم هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. چون اگر نتوانیم پول را جابه‌جا کنیم برداشتن تحریم‌ها چه سودی خواهد داشت؟»

پورفلاح افزود ایتالیا زمانی تقریباً همه نیاز پالایشگاه‌هایش را از ایران تأمین می‌کرد و پالایشگاه‌های ایتالیا از نظر فرمولاسیون روی نفت ایران تنظیم شده بود، «اما امروز ایتالیا یک بشکه نفت هم از ما نمی‌خرد و مجبور به سرمایه‌گذاری زیادی شد تا نفت دیگری را جایگزین ایران کند.»

به‌گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا، پس از انقلاب ایران سال‌های طولانی ایتالیا شریک اول تجاری ایران بود، تا جایی که تا ۱۰ سال پیش ایران رکورد یک میلیارد و ۷۰۰-۸۰۰ میلیون یورو در معامله‌ با ایتالیا داشت اما براساس آخرین آمار قبل از شیوع ویروس جدید کرونا، معامله‎های ایران و ایتالیا به حدود ۶۰۰-۷۰۰ میلیون دلار رسیده است که این معامله‌ها نیز تنها با شرکت‌های کوچک و متوسطی است که به دلیل عدم ارتباط با آمریکا، از این نظر مشکلی ندارند.

احمد پورفلاح معتقد است که تحریم‌ها و نپیوستن ایران به FATF روی معامله‌های تجاری تأثیر بسیاری گذاشته است:

«نداشتن ارتباط سوئیفت با دیگر کشورها بسیار مشکل ایجاد کرده و بسیاری از فرصت‌طلبان از این وضعیت سوء استفاده می‌کنند و منافع ملی ایرانیان به خطر می‌افتد.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا آبان ۹۷ دسترسی ایران به سوئیفت را قطع کرد. سامانه سوئیفت بخش عمده‌ای از تراکنش‌های مالی بین کشورهای جهان را به عهده دارد. کشورها حتی اگر بخواهند با ایران مبادلات تجاری هم داشته باشند، بدون اتصال ایران به سوئیفت نمی‌توانند طلب ایران را به حساب‌ بانک‌های داخلی واریز کنند.

از سوی دیگر ایران بیش از ۹ ماه است که در لیست سیاه کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) قرار دارد. در بهمن‌ماه سال گذشته، با به پایان رسیدن مهلت قانونی یک ساله مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی مصوبه پیوستن ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT)، پرونده بررسی این لایحه به‌عنوان یکی از لایحه‌های درخواستی کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) در مجمع بسته شد و تمام تلاش‌های مدافعان دولت حسن روحانی برای تصویب این لایحه‌ها بی‌نتیجه ماند.

ایران پس از توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی از لیست سیاه کارگروه ویژه اقدام مالی خارج و وارد لیست خاکستری شده بود. FATF به ایران هشدار داده بود که اگر لایحه‌های مربوط به کنوانسیون‌های مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم را هر چه سریع‌تر تصویب نکند، بار دیگر نام این کشور را در لیست سیاه قرار خواهد داد. اما مخالفت در درون حکومت ایران با این لایحه‌ها، مانع از تصویب آن‌ها شد.

احمد پورفلاح درباره تأثیر روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا نیز گفت:

«بعضی از سیاست‌گذاران ما گفتند که برای ما فرقی نمی‌کند کدام رئیس‌جمهوری با چه تفکری روی کار بیاید. ولی من به‌عنوان یک فعال بخش خصوصی می‌گویم قطعاً بی‌تأثیر نیست. دیدگاه‌های کسی که پافشاری می‌کرد تا درآمدهای ما به صفر برسد، با دیدگاه کسی که به گونه‌ای دیگر فکر می‌کند، متفاوت است.»

رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا همچنین اعلام کرد که ۴ تا ۵ میلیارد دلار پول مسدود ‌شده ایران در ایتالیاست.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.