ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

راهپیمایی کشاورزان شرق اصفهان با خواست احیای حق‌آبه

گروه وسیعی از کشاورزان شرق اصفهان دوشنبه ۱۹ آبان با خواست احیای حق‌آبه خود راهپیمایی کردند. آن‌ها گفته‌اند در اثر رعایت نشدن حق‌آبه، در اداره زندگی و معیشت خود ناتوان شده‌اند.

گروه وسیعی از کشاورزان شرق اصفهان صبح روز دوشنبه ۱۹ آبان در اعتراض به ادامه برداشت‌های غیرقانونی از آب زاینده رود و با خواست احیای حق‌آبه خود راهپیمایی کردند. در قطعنامه شش ماده‌ای کشاورزان تاکید شده است آن‌ها تا رسیدن به مطالبات خواست خود به اعتراض ادامه خواهند داد.

دوشنبه ۱۹ آبان- تجمع کشاورزان شرق اصفهان با خواست حق آبه

کشاورزان گفته‌اند در اثر رعایت نشدن حق‌آبه، با مشکل تولید مواجه و در اداره زندگی و معیشت خود ناتوان شده‌اند.

اعتراض کشاورزان شرق اصفهان به عدم اختصاص حق‌آبه تداوم اعتراضات دو سال پیش آنان است که با راهپیمایی‌های وسیع در اصفهان همراه بود و به نماز جمعه شهر کشیده شد که در آن کشاورزان با شعار «پشت به دشمن، رو به میهن» به امام جمعه پشت کردند.

تجمع روز دوشنبه نیز در اعتراض به عدم اجرای مصوبات ۹ ماده‌ای احیای حوضه آبریز زاینده رود و مصوبات شورای عالی آب در مورد زاینده رود انجام شد که دولت را موظف می‌کند در تخصیص آب زاینده رود، عدالت را درباره کشاورزان اصفهان رعایت کند.

امروز کشاورزان معترض که خبرگزاری صدا و سیما تعداد آن‌ها را بیش از هزار نفر برآورد کرده است ابتدا در روستای وجاره واقع در مسیر اصفهان ورزنه تجمع کردند و پس از آن به راهپیمایی دست زده و خواست‌های خود را در قالب یک قطعنامه شش ماده‌ای خطاب به دولت و سایر مسئولان حکومتی اعلام کردند.

خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی به نقل از قطعنامه کشاورزان نوشته است:

«از آنجا که مطابق مصوبات اولیه مقرر شده بود وزارت نیرو بعد از راه اندازی تونل‌های سوم کوهرنگ و بهشت آباد، اجازه برداشت آب به استان‌های چهار محال و بختیاری، یزد و صنایع اصفهان را دهد، اما سال‌هاست بدون راه اندازی این طرح‌ها اجازه برداشت از محل حق‌آبه کشاورزان اصفهانی را به آن‌ها داده است.»

به گفته‌ی حسین محمدرضایی عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان، در حال حاضر ۴۲ طرح بارگذاری بر حوضه زاینده رود در استان چهارمحال و بختیاری اجرا و یا در حال اجراست. او در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) گفت:

«قرار بود برخی از این طرح‌ها بعد از احداث تونل سوم کوهرنگ و بهشت آباد اجرایی شود که متاسفانه بسیاری از این طرح‌ها پیش از آنکه این دو طرح اجرایی شده و به بهره برداری برسند، در حال برداشت از زاینده رود هستند… متاسفانه بسیاری از این طرح‌ها با مصوبات دهمین جلسه شورای عالی آب مربوط به مصوبه ۹ ماده‌ای احیای حوضه آبریز زاینده رود، که هر گونه بارگذاری جدید بر زاینده رود پیش از به اتمام رسیدن طرح‌های آبرسانی به این حوضه ممنوع است، به نوعی مغایرت دارد.»

زاینده‌رود به عنوان بزرگ‌ترین جریان آبی منطقه مرکزی ایران در سال‌های گذشته با پدیده خشک‌سالی، افزایش برداشت و سوء مدیریت منابع آب مواجه است. کشاورزان بارها در میادین اصلی شهرهای استان اصفهان، محل برگزاری نمازجمعه و امتداد زاینده‌رود تجمع کردند و بارها لوله انتقال آب به استان‌های یزد و چهارمحال و بختیاری را شکستند.

تجمعات دو سال پیش کشاورزان مورد حمله‌ی یگان‌های ضد شورش قرار گرفت، اما سرانجام منجر به رهاسازی آب زاینده رود شد که قرار بود ۲۰ روز ادامه داشته باشد. کشاورزان نیز موقتا به اعتراض خود پایان دادند. اما عدم اجرای مصوبه‌ی شورای عالی آب، سبب از سرگرفتن مجدد اعتراض کشاورزان شرق اصفهان شد.

به نوشته‌ی صدا و سیما، تجمع روز دوشنبه کشاورزان پس از سه ساعت و «بدون هیچ حاشیه‌ای» به پایان رسیده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.