ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صائب عریقات بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت

صائب عریقات در بیمارستانی در اورشلیم (بیت‌المقدس) درگذشت. او از مذاکره‌کنندگان ارشد فلسطینی و دبیرکل اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین بود و در ارتباط با اسرائیل از راه حل دو کشور دفاع می‌کرد.

صائب عریقات، دبیرکل اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین پس از یک دوره بیماری، بر اثر ابتلا به ویروس جدید کرونا درگذشت. او از مدافعان راه حل دو کشور برای حل بحران خاورمیانه بود.

صائب عریقات، دبیرکل اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین در سن ۶۵ سالگی درگذشت. عکس از آرشیو

صائب عریقات، سه‌شنبه ۱۰ نوامبر / ۲۰ آبان در سن ۶۵ سالگی در بیمارستان اسرائیلی «هداسا» واقع در اورشلیم (بیت‌المقدس) به دلیل ابتلا به ویروس کووید۱۹ درگذشت.

سازمان آزادی‌‌بخش فلسطین (ساف) ۸ اکتبر / ۱۷ مهر اعلام کرده بود که عریقات به کووید۱۹ مبتلا شده است. او پس از یک شب بستری شدن در بیمارستان «هداسا» به دلیل وضعیت وخیم جسمانی جان خود را از دست داد. عریقات سه سال پیش نیز در یک بیمارستان آمریکایی پیوند ریه انجام داده بود.

صائب عریقات متولد ۱۹۵۵ در اورشلیم (بیت‌المقدس)، از سال ۲۰۱۵ مرد شماره دو سازمان آزادی‌‌بخش فلسطین و بیش از دو دهه مذاکره‌‌کننده ارشد فلسطینی‌ها در مذاکرات با اسرائیل بود. او از شخصیت‌‌های فلسطینی به‌شمار می‌رفت که به مذاکره بیش از مبارزه مسلحانه اعتقاد داشت.

عریقات فردی دانشگاهی بود، انگلیسی خوب می‌دانست و گفتارش خالی از طنز نبود. او از سال ۱۹۹۱ در اکثر هیئت‌های مذاکره‌کننده فلسطینی با اسرائیل حضور داشت و یکی از طراحان پیمان اسلو در سال ۱۹۹۳ بود.

دبیرکل اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین در سال ۲۰۱۱ به دلیل افشای صدها سند از گفت‌وگوها با اسرائیل از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۰ با عنوان «اسناد فلسطین» که در شبکه الجزیره قطر منتشر شد، از سمت خود در مذاکرات استعفا داد.

این اسناد نشان می‌دادند که نمایندگان فلسطین – به‌ویژه صائب عریقات – آماده‌اند تا امتیازات قابل توجهی در مورد موضوعات بسیار مهم مانند وضعیت اورشلیم (بیت‌المقدس) یا آوارگان فلسطینی بدون جبران خسارت از سوی اسرائیل واگذار کنند.

مقام‌های فلسطینی موفق شدند این رسوایی را مهار کنند اما عریقات با گزارش‌هایی مبنی بر این‌که مسئول اصلی درز اطلاعات در بخش او کار می‌کرد، خود را در موقعیت ضعیفی دید.

این دیپلمات کهنه‌کار، بار دیگر موقعیت خود را به‌عنوان مذاکره‌کننده به‌دست آورد و مذاکرات طرف فلسطینی را در آخرین تلاش صلح آمریکا تحت ریاست جمهوری باراک اوباما رهبری کرد؛ مذاکراتی که در سال ۲۰۱۴ با ادامه شهرک‌سازی اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی متوقف شد.

از آن زمان، او تحت تأثیر فروپاشی رؤیای ایجاد کشور مستقل فلسطین که برای آن می‌جنگید قرار داشت.

صائب عریقات در ماه‌های اخیر تلاش‌های خود را علیه طرح اسرائیل برای الحاق کرانه باختری سرزمین اشغالی و همچنین عادی‌سازی روابط اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس بدون برقراری صلح بین فلسطین و اسرائیل، دو چندان کرد.

عریقات که هفت سال پس از تشکیل دولت اسرائیل به دنیا آمد از نزدیکان یاسر عرفات، رهبر تاریخی جنبش ملی فلسطین بود اگر چه او را در تبعیدهای پی‌درپی دنبال نکرد.

او بعد از نزدیکان محمود عباس، جانشین عرفات و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین شد و به‌عنوان یکی از جانشین‌های احتمالی عباس محسوب می‌شد.

این مقام ارشد همیشه با کت و شلوار و کراوات ظاهر می‌شد و رابط اصلی ضروری با فرستادگان خارجی بود. او همچنین یکی از فعال‌ترین مقام‌های فلسطینی در توییتر بود و تقریباً روزانه پیام‌هایی را به زبان‌های عربی و انگلیسی در توییتر منتشر می‌کرد.

او اخیراً به‌عنوان یکی از منتقدان سیاست اسرائیل مبنی بر عدم بازگرداندن اجساد فلسطینی‌های کشته‌شده توسط ارتش اسرائیل در شبکه‌های اجتماعی عمل کرد. برادرزاده عریقات در ماه ژوئن در یک گذرگاه نظامی در کرانه باختری اشغال‌شده کشته شد و جسد او هنوز در اسرائیل است.

صائب عریقات، روزنامه‌نگار سابق روزنامه مستقل القدس در بخش شرقی اورشلیم (بیت‌المقدس) ، دکترای «مطالعات جنگ» (روابط بین‌الملل با تأکید بر درک بحران‌ها و درگیری‌ها) از دانشگاه برادفورد بریتانیا بود و از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۱ در دانشگاه ملی النّجاح در نابلس (کرانه باختری) تدریس می‌کرد.

او ده‌ها كتاب در زمینه دیپلماسی و حل منازعات نوشته است. آخرین کتاب او در ماه مه سال جاری میلادی درباره تأثیرات همه‌گیری ویروس کووید۱۹ در جامعه فلسطین منتشر شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.