ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترانه‌های نوروزی

آمد نوبهار

رادیو رشت در سال‌های ۱۳۰۰

رادیو رشت در سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۲۰ زیر نظر ارتشی‌ها اداره می‌شد. در آن سال‌ها و پیش از اشغال ایران توسط متفقین نادر گلجین که در آن زمان فقط دوازده سال داشت، همکاری‌اش را با رادیو رشت آغاز کرد.
او در سال ۱۳۳۹ به تهران آمد و فعالیت‌های هنری‌اش را در اداره هنرهای زیبا و وزارت فرهنگ و هنر آغاز کرد. نخستین برنامه‌اش را با ارکستر محمود تاج‌بخش، نوازنده به‌نام سه‌تار و ویلن اجرا کرد و تا سال ۱۳۵۴ در این اداره همکاری‌اش را به ترتیب با ارکسترهای فرامرز پایور، عباس خوشدل، عبدالکریم مهرافشان، عماد رام و مصطفی کمال‌پورتراب ادامه داد.

گلچین در برنامه‌های مختلف رادیو، به ویژه «برنامه گل‌ها» با هنرمندانی چون فرامرز پایور، منصور صارمی، پرویز یاحقی، حبیب‌اله بدیعی، علی‌اصغر بهاری، جلیل شهناز، فرهنگ شریف، فضل‌اله توکل، جهانگیر ملک، امیرناصر افتتاح، محمد اسماعیلی، آبتین اجلالی و منصور نریمان همکاری کرد.

از کارهای او که بسیار مورد استقبال شنوندگانش واقع شد، اجرای آهنگ «آمد نوبهار» اثر مهدی خالدی بود که به رهبری فرهاد فخرالدینی بازسازی و با گروه کر رادیو اجرا شد.
این ترانه را اکنون همراه با «بوی بهار» ترانه دیگری از نادر گلچین می‌شنویم. به اعتبار این دو ترانه بهاری‌ست که گفته‌اند صدای گلچین نویددهنده «بوی بهار» است.

گلچین صدایی پخته و پرورده و با سوزی در نهان دارد و از تحریرهای شمرده و پخته آوازی برخوردار است. او اکنون در سالخوردگی از بیماری تنفسی رنج می‌برد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.