ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جان غیرنظامیان در منطقه تیگرای اتیوپی در خطر است

در پی درگیری‌های نظامی در ایالت تیگرای اتیوپی سازمان ملل اعلام کرد که نیروهای امدادرسان قادر نیستند برای کمک‌های انسانی به غیرنظامیان به این منطقه بروند.

ایالت تیگرای اتیوپی صحنه درگیری‌های نظامی میان نیروهای دولتی و نیروهای محلی است. سازمان ملل نسبت به وضعیت غیرنظامیان در این ایالت ابراز نگرانی کرده و گفته است گروه‌های امدادرسان دسترسی به منطقه ندارند.

مردم ایالت تیگرای اتیوپی براثر حملات نیروهای دولت فدرال آواره شده‌اند - عکس از shutterstock

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (UNOCHA) در گزارشی درباره بحران ایالت تیگرای اتیوپی اعلام کرد حمل و نقل به تیگرای مجاز نیست و مردم این منطقه با کمبود کالاهای اساسی روبه‌رو می‌شوند.

به‌گفته این نهاد سازمان ملل، سازمان‌های امدادی به منطقه دسترسی ندارند و تهیه مواد غذایی، دارو و سایر وسایل اضطراری برای مردم امکان‌پذیر نیست.

خطوط مخابراتی این منطقه نیز هنوز قطع است و گروه‌های امدادرسان نگران جان کودکان، زنان، افراد مسن و معلولان در درگیری‌های نظامی هستند.

آبی احمد علی، نخست‌وزیر اتیوپی و برنده جایزه نوبل صلح ۲۰۱۹ در پی تشدید اختلافات قدیمی با ایالت تیگرای، ۴ نوامبر / ۱۴ آبان نیروهای ارتش و هواپیماهای جنگی به این منطقه فرستاد. او جبهه آزادی‌بخش تیگرای را به حمله به یک پایگاه نظامی دولت فدرال متهم کرد.

به‌گفته تحلیلگران، درگیری‌های نظامی این دومین کشور پُرجمعیت آفریقایی را در آستانه یک جنگ داخلی خونین قرار داده است. هر دو طرف به سلاح‌های سنگین، زره‌پوش و ذخایر قابل توجهی مهمات مجهز هستند. با این حال، کنی یادِتا، وزیر دفاع اتیوپی می‌گوید حمله به تیگرای یک جنگ داخلی نیست، بلکه برای «اجرای قانون» است.

روز گذشته، چهارشنبه ۱۱ نوامبر / ۲۱ آبان دولت اتیوپی اعلام کرد که ۵۰۰ نفر از اعضای «گروه افراطی» در درگیری‌های نظامی تیگرای کشته شدند. این اطلاعات به‌طور مستقل قابل تأیید نیست زیرا ارتباطات با ایالت تیگرای در حال حاضر تا حد زیادی قطع شده است.

همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که ده‌ها هزار نفر از مردم تیگرای در جریان این حملات آواره شده‌اند.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان از افزایش شمار پناهجویان آواره در این منطقه ابراز نگرانی کرد.

آن انکونتر، نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در اتیوپی در گفت‌وگو با رویترز گفت سازمان ملل در حال مذاکره با دو طرف درگیری‌ها برای گشودن راهروهای بشردوستانه است.

دولت سودان روز چهارشنبه اعلام کرد که این کشور از زمان آغاز جنگ در تیگرای بیش از ۱۰ هزار پناهنده اتیوپیایی را پذیرفته است.

صلیب سرخ اتیوپی از حمله به سه آمبولانس در شبکه‌های اجتماعی خبر داد و خواستار پیروی از قوانین بین‌المللی شد.

آبی احمد علی که در سن ۴۴ سالگی جوان‌ترین رهبر آفریقاست، تاکنون در برابر درخواست‌های سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و دیگران برای آتش‌بس فوری و مذاکره مقاومت کرده است.

او سال گذشته به خاطر تلاش‌هایش در جهت خاتمه دادن به درگیری‌های بین اریتره و اتیوپی که یکی از طولانی‌ترین مناقشات آفریقا به‌شمار می‌رود جایزه نوبل صلح را دریافت کرد.

نگرانی‌های گسترده‌ای وجود دارد که نبردها در تیگرای به سایر مناطق اتیوپی و حتی شاخ آفریقا گسترش یابد.

ایالت تیگرای با ۹ میلیون نفر جمعیت از مناطق نیمه‌خودمختار اتیوپی است و جبهه آزادی‌بخش تیگرای سه دهه در دولت ائتلافی این کشور شرکت داشته است اما با روی کار آمدن آبی احمد، او ائتلاف حاکم را در یک حزب ادغام کرد و جبهه آزادی‌بخش تیگرای از عضویت در آن سر باز زد.

رهبران تیگرای می‌گویند در پیگردهای قانونی فساد در کشور، ناعادلانه مورد هدف قرار گرفته و از سمت‌های بالا برکنار شده‌‌اند.

این اختلافات پس از آن‌که ایالت تیگرای برخلاف نظر دولت فدرال انتخابات خود را در ماه سپتامبر برگزار کرد، شدت گرفت. دولت به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا انتخابات را به تعویق انداخته بود.

نمایندگان پارلمان حدود دو هفته پیش رأی به تعلیق رهبران تیگرای دادند و یک دولت موقت جدید را به جای آن‌ها منصوب کردند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.