ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایروان بر فراز ارمنستان و قره‌باغ را منطقه پرواز ممنوع اعلام کرد

در پی توافق صلح ارمنستان و جمهوری آذربایجان اعتراضات علیه نخست‌وزیر ارمنستان همچنان ادامه دارد. باکو می‌گوید آماده اعطای خودمختاری فرهنگی به ارامنه ساکن قره‌باغ است.

به‌دنبال توافق صلح میان ارمنستان و آذربایجان بر سر قره‌باغ، نخست‌وزیر ارمنستان همچنان زیر فشار است و اعتراضات علیه او ادامه دارد. ایروان برفراز ارمنستان و قره‌باغ را منطقه پرواز ممنوع خواند و باکو اعلام کرد که آماده اعطای خودمختاری فرهنگی به ارامنه ساکن قره‌باغ است.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان - عکس از shutterstock

به‌گزارش خبرگزاری روسی اینترفاکس، پنج‌شنبه ۱۲ نوامبر / ۲۲ آبان وزارت دفاع ارمنستان منطقه پرواز ممنوع بر فراز ارمنستان و منطقه قره‌باغ کوهستانی اعلام کرد.

وزارت دفاع ارمنستان گفته است که ممنوعیت پرواز شامل هواپیماهای نظامی مجاز نمی‌شود.

اطلاعیه وزارت دفاع ارمنستان در حالی منتشر می‌شود که تنش‌های سیاسی در ارمنستان افزایش می‌یابد. هزاران نفر روز گذشته در این کشور با برگزاری اعتراضات خیابانی خواستار استعفای نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر شدند. آن‌ها پاشینیان را متهم می‌کنند که با موافقت با آتش‌بس به مردم ارمنستان «خیانت» کرده است.

نیکول پاشینیان بامداد سه‌شنبه ۱۰ نوامبر /۲۰ آبان با انتشار بیانیه‌ای در فیسیوک از توافق سه‌جانبه با جمهوری آذربایجان و روسیه به عنوان یک توافق بی‌اندازه دردناک یاد کرد. الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان اما این توافق را «تاریخی» خواند. بر اساس این توافق، آتش‌بس از ساعت یک بامداد سه‌شنبه برقرار شده است.

در جریان درگیری‌های شش هفته گذشته بر سر منطقه قره‌باغ بیش از هزار نفر جان خود را از دست دادند.

اعتراضات علیه توافق صلح با آذربایجان پنج‌شنبه ۱۲ نوامبر / ۲۲ آبان نیز در ایروان پایتخت ارمنستان ادامه یافت.

به‌گزارش خبرگزاری ریانووستی روسیه سازمان پیگیری قضایی ارمنستان با انتشار بیانیه‌ای از بازداشت ۱۰ نفر از رهبران مخالفان دولت ارمنستان خبر داد و گفت این افراد در سازماندهی و برگزاری گردهمایی‌های اعتراضی در ایروان نقش داشتند.

در میان بازداشت‌شدگان، آرتور وانتسیان، رئیس سابق سازمان امنیت ارمنستان و رهبر حزب میهن و ادوارد شارمازانوف، معاون سابق پارلمان ارمنستان دیده می‌شوند. آن‌ها در اعتراضات روز چهارشنبه دستگیر شدند.

مخالفان دولت ارمنستان خواهان کناره‌گیری نیکول پاشینیان شده‌اند. آن‌ها توافق صلح با جمهوری آذربایجان را برخلاف مصالح و منافع ارمنستان می‌دانند.

بر اساس توافق سه‌جانبه بین ارمنستان، جمهوری آذربایجان و روسیه نیروهای ارمنستان ۲۰ نوامبر / ۳۰ آبان از منطقه قره‌باغ خارج می‌شوند.

ارمنستان همچنین متعهد شد تا ۱۵ نوامبر / ۲۵ آبان شهرستان کلبجر و تا یک دسامبر/ ۱۱ آذر شهرستان لاچین را به آذربایجان پس دهد. رفت و آمد شهروندان ارمنی و محموله‌ها از منطقه قره‌باغ به جمهوری ارمنستان از طریق گذرگاه لاچین انجام خواهد شد. ارمنستان نیز در منطقه نخجوان گذرگاه امنی را برای رفت و آمد شهروندان جمهوری آذربایجان و انتقال محموله‌های تجاری در اختیار آن کشور می‌گذارد. امنیت این گذرگاه را روسیه تأمین می‌کند. این مسئله بر وضعیت شهر شوشا هم اثر می‌گذارد. طبق توافق سه‌جانبه ارمنستان با جمهوری آذربایجان و روسیه، طی سه سال آینده، برنامه‌ای برای احداث یک مسیر جدید حمل و نقل در طول کریدور لاچین مشخص خواهد شد. این مسیر، ارتباط بین استپاناکرت و ارمنستان را میسر می‌کند.

بر اساس این توافق آوارگان باید تحت نظارت دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به خاک قره‌باغ و مناطق همجوار برگردند. اسرای جنگی و سایر بازداشت‌شدگان و اجساد افراد کشته‌شده مبادله خواهند شد.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز پنج‌شنبه در باکو اعلام کرد که مسکو و آنکارا به‌طور مشترک نظارت بر اجرای آتش‌بس در قره‌باغ را بر عهده دارند.

به‌گفته وزیر خارجه ترکیه، این کشور با روسیه توافق کرده است که یک مرکز و شعبه‌های مشترک نظارت و بازرسی تأسیس کنند. مراکز کنترل و نظارت در خاک آذربایجان، در مکان‌هایی که این کشور مناسب بداند راه‌اندازی خواهد شد و در این مراکز هرگونه اقدام مغایر آتش‌بس شناسایی و ثبت خواهد شد. همچنین کارگروه مشترکی تشکیل و اصول آن تعیین خواهد شد.

چاووش‌اوغلو گفت:

«نخست‌وزیر ارمنستان توافق آتش‌بس را امضا کرد و اگر آتش‌بس را بار دیگر نقض کنند، تاوان آن را خواهند پرداخت.»

او با بیان این‌که «تا زمانی که سرزمین‌های اشغالی آذربایجان پس داده نشوند تنش ادامه خواهد داست»، افزود:

«آذربایجان هر راه حلی که برای سرزمین‌های اشغالی در قره‌باغ انتخاب کند ما در کنار آن‌ها خواهیم بود.»

پولاد بلبل‌اوغلو، سفیر جمهوری آذربایجان در روسیه روز پنج‌شنبه در مسکو گفت باکو آماده اعطای خودمختاری فرهنگی به ارامنه ساکن قره‌باغ است.

بلبل‌اوغلو به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت:

«در حال حاضر ساختاری هنوز وجود ندارد (...) می‌توان یک استقلال فرهنگی برای مردم ارمنی که در آن‌جا زندگی می‌کنند در نظر گرفت.»

درگیری‌های نظامی میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قره‌باغ کوهستانی در ۲۷ سپتامبر / ۶ مهرماه آغاز شد و سه بار تلاش کشورهای روسیه و آمریکا به‌عنوان میانجی برای برقراری آتش‌بس به شکست انجامید.

ارمنستان و آذربایجان در این مدت بارها یکدیگر را مسئول وقوع درگیری‌ها دانستند. با حمایت فعالانه ترکیه، عضو ناتو از آذربایجان اوضاع دشوارتر شد و درگیری‌ها ادامه یافت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    «...ایروان پرواز ممنوع برفراز ارمنستان و قره‌باغ را ممنوع خواند...» یعنی چه؟!؟ --- زمانه: ممنون . اصلاح شد.