ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جهانپور: ۵ واکسن ایرانی در فهرست کاندیداهای سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته‌اند

مطابق برنامه وزارت بهداشت قرار است از اردیبهشت ۱۴۰۰ به بعد تزریق انسانی واکسن در ایران آغاز شود، مشروط بر آنکه فاز یک و دو در سال جاری انجام شده باشد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو از قرار گرفتن پنج واکسن‌ ایرانی ضد کرونا در فهرست کاندیداهای واکسن سازمان بهداشت جهانی خبر داد. قرار است از اردیبهشت ۱۴۰۰ به بعد تزریق انسانی واکسن در ایران آغاز شود.

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو (عکس: همشهری)

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو جمعه ۲۳ آبان با انتشار پیام کوتاهی در توییتر اعلام کرد که «واکسن‌های ایرانی کرونا در جمع فهرست کاندیداهای واکسن سازمان بهداشت جهانی» قرار گرفته است.

مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فن‌آوری معاونت علمی ریاست جمهوری و عضو کمیته واکسن کرونا جمعه ۲۳ آبان در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت ظاهرا قرار است از اردیبهشت سال آینده، تزریق انسانی واکسن ضد کرونا در فاز سوم آغاز شود. بر اساس این برنامه فاز یک و دو تا پایان سال جاری می‌بایست آغاز شود. قانعی در ادامه مصاحبه با ایلنا گفت:   

«برای سال آینده این امید را داریم که در یک حد مشخصی، از خرداد به بعد شروع تزریق انسانی را داشته باشیم. وقتی واکسن ساخته شود، برای همه قابل استفاده است، ولی در نظر داشته باشید، واکسن آنفولانزا ۶۰ درصد اثر دارد یا واکسن سل خیلی کمتر از این اثر دارد، بنابراین هیچ واکسنی نیست که ۱۰۰ درصد پیشگیری کند.»

این مقام مسئول در ادامه یادآوری کرد امکان اینکه «ایران سه الی چهار ماه از دنیا عقب‌تر باشد» وجود دارد‌.

سازمان جهانی بهداشت، اتحادیه جهانی واکسن و سایر نهادهای بین‌المللی با ایجاد ساز و کار کواکس تلاش می‌کنند مانع از تبعیض در بین کشورها در توزیع واکسن ضد کرونا بشوند. ایران همراه با ۱۸۰ کشور جهان به این ساز و کار پیوسته است اما برای دسترسی به واکسن ضد کرونا جمهوری اسلامی ایران می‌بایست از طریق بانک مرکزی مبلغی را پیش‌پرداخت کند.  روشن نیست که آیا این مبلغ پرداخت شده است یا نه.

رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فن‌آوری وزیر بهداشت در مصاحبه با همشهری آن‌لاین گفت:

«امیدواریم در زمینه وارد کردن واکسن کرونا به مشکل برنخوریم.»

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت همچنین درباره داروهای موثر در درمان کرونا گفت:

«سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) خبر خوبی درباره درمان موثر کووید اعلام کرد. این درمان موثر مونوکلونال آنتی‌بادی است. در این درمان، آنتی‌بادی‌هایی علیه ویروس تولید می‌شود که تا ۸۰ درصد از ابتلای شدید به بیماری جلوگیری می‌کند.»

بر همین اساس این دارو از ابتلا به موارد حال کووید-۱۹ جلوگیری می‌کند و به این ترتیب فشار از روی کادر درمان برداشته می‌شود. ملک‌زاده درباره امکان استفاده از این دارو در ایران گفت:

«این امکان در ایران هم وجود دارد، اما هنوز مطالعات در این زمینه تکمیل نشده است و باید منتظر باشیم تحقیقات در این زمینه تکمیل شود.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.