ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روستاییان ارمنی خانه‌هایشان را آتش می‌زنند

طبق توافق صلح قره‌باغ، ارمنیان اولین روستای تحت کنترل خود را روز یکشنبه به آذربایجان تحویل می‌دهند. روستاییان ارمنی همزمان با خروج دسته‌جمعی از روستا در حال آتش زدن خانه‌هایشان هستند.

ارمنی‌های ساکن یک روستا در قره‌باغ روز شنبه پیش از خروج دست‌جمعی و فرار به قلمروی جمهوری ارمنستان خانه‌هایشان را آتش زدنند. اولین موعد برای تحویل بخش‌هایی از قره‌باغ به آذربایجان تحت توافق صلح روز یکشنبه فرا می‌رسد.

Residents look at burning houses in the village of Charektar outside the town of Kalbajar on November 14, 2020, during the military conflict between Armenia and Azerbaijan over the breakaway region of Nagorno-Karabakh. - Villagers in Nagorno-Karabakh set their houses on fire before fleeing to Armenia ahead of a weekend deadline that will see parts of the territory handed over to Azerbaijan as part of a peace agreement. (Photo by Alexander NEMENOV / AFP)
ساکنان روستای چارکتار بیرون شهر کلبجار در حال تماشای خانه ای که به آتش کشیده اند/ عکس از Alexander NEMENOV / AFP

ساکنان کلبجر که به طور رسمی بخشی از قلمروی جمهوری آذربایجان به حساب می‌آید و برای دهه‌ها تحت اداره اقلیت ارمنی بود این هفته خروجی دسته‌جمعی را از شهر خود آغاز کردند. خروج دسته‌جمعی ارمنیان پس از آن آغاز شد که قرارداد صلح و تصمیم به بازپس‌‌دادن این شهر به آذربایجان از سوی ارمنستان مورد پذیرش قرار گرفت.

کلبجر روز یکشنبه به آذربایجان تحویل داده می‌شود و این اولین قدم در برقراری قرارداد صلح میان ایروان و باکو است.

یک ساکن کلبجر با چشمی گریان به شبکه خبری الجزیره گفت: «کودکان در ارمنستان گریه می‌کنند و می‌خواهند به خانه برگردند، خیلی غمناک است.»

درگیری میان ارتش آذربایجان و نیروهای قومی ارمنی از اواخر سپتامبر آغاز شد و شش هفته به طول انجامید. این میراث‌داران شوروی سابق چند روز پیش توافق کردند که به درگیری‌ها پایان دهند.

زمینه‌ساز توافق صلح میان دو طرف، پیشروی سنگین سربازان آذربایجان در قره باغ بود.

توافق صلح که با وساطت روسیه به امضا رسید، ارمنستان را به بازگرداندن کلبجار، بازگرداندن آغ‌دام تا تاریخ ۲۰ نوامبر و همچنین بازگرداندن لاچین تا یک دسامبر ملزم می‌کند. این مناطق از زمان جنگ خانمان‌سوز دهه ۹۰ میان دو طرف از سوی ارمنیان اداره می‌شد.

در روستای چارکتار - در مرز روستای مارتاکرت که تحت کنترل ارمنیان باقی می‌ماند - حداقل شش خانه صبح شنبه به آتش کشیده شد و دودی خاکستری بالای دره را پوشاند.

یکی از ساکنان روستا در حال سوزاندن خانه خود به الجزیره گفت: «همه خانه‌شان را امروز آتش می‌زنند... تا آخر شب فرصت داریم که بیرون برویم.»

روز جمعه حداقل ۱۰ خانه در این روستا یا اطراف آن به آتش کشیده شد.

بسیاری از ارمنیان تصمیم گرفتند که ابتدا خانواده خود را به قلمرو جمهوری ارمنستان بفرستند و سپس هر چه دارند را یا با خود برده یا به آتش بکشند.

آذربایجان و ارمنستان روز شنبه اجساد سربازانی را که در درگیری‌های شهر شوشا (شوشی) کشته شدند، مبادله کردند.

ارمنستان روز شنبه کشته شدن دوهزار و ۳۱۷ سرباز این کشور را در جریان درگیری‌ها تایید کرد. هزاران نفر نیز آواره شده‌اند.

طبق توافق صلحی که توسط روسای جمهوری آذربایجان، ارمنستان، و روسیه امضا شد، حدود دوهزار سرباز روسیه در ۱۶ پست دیده‌بانی در مناطق کوهستانی قره‌باغ و در کریدور لاچین مستقر می‌شوند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • احمد

    جناب نجاتی با درود, بسیار قبل از شما سید علی و ج.ا. و قبل از آنان هم "عاری از مهر" * و تیزهای مافوق ناسیونالیستی کم نداشتن. اما همواره دیده ایم که پروپاگاندا های ناسیونالیستی به نفع طبقات حاکمه و به ضرر مردم عادی (در ایران و جهان) تمام می شود. همزیستی مسالمت آمیز با کشورهای همسایه و جهان, مانند آدم, طریقهء زندگانی در قرن بیست و یکم است. بد نیست که صحبتهای ما نیز معطوف و مختص به معاصر زیستن و انسان زیستن و متمدن زیستن باشد. دوران "من آنم که رستم بود پهلوان" خیلی وقت که سپری شده است. با احترام

  • آینده کشور

    آقای محمد نجاتی مرزهای فعلی کشورها امروزه از طرف اکثر کشورهای دنیا امری شناخته شده هستند وقابل تغییر نیستند این یک فاکت است. آذربایجان شمالی هم اراضی شناخته شده خود را دارد واراضیی را که بعد از سی سال باز پس گرفته بنا به چهار قطعنامه سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا به خودش تعلق داشته است وتمامیت ارضیش را دوباره بدست آورده و حفظ خواهد کرد. تمام هم و غم شما باید این باشد که بعد از سید علی تمامیت ارضی کشور را حفظ کنید و این کار بدون درک نیازهای زمان و نگاه قرن بیست یکمی به مسعله اقوام ساکن کشور مشکل خواهد بود.

  • محمد نجاتی

    اگر باز پس گیری زمینهایی که ۳۰ سال پیش از دست داده اید کار درستی است پس باز پس گیری زمینهایی که ۲۰۰ سال پیش از دست داده اید نیز باید کار درستی باشد. البته کسانی بودند که زمینهای خود را بعد از ۱۰۰۰سال پس گرفته اند و تمام دنیا مهر تایید بر کارشان زده اند. فقط می ماند توانایی باز پس گیری زمینهایی که ۲۰۰سال پیش از دست دادیم که آن هم بعد از رفتن سدعلی در موردش صحبت می کنیم.

  • منوچهر

    در جنگ دو طرف متخاصم با اسلحه شوویننیزم کور یکدیگر را می کشند اینکه صد سال پیش چه اتفاقی افتاده هر چند قابل دفاع نیست مورد مناقشه شان نیست تنها زمان جان دادن یک طرف مرهم دردی است که توجیه جنگ میهنی شان است بازنده واقعی هر دو طرف مناقشه است هرچند به ظاهر اولی ز مینی صاحب میشود ودیگریی از دست میدهد

  • ایوب

    خانم ـ آقای حقیقت ارمنی ها سی سال پیش اراضی آذربایجانی ها را در آذربایجان شمالی اشغال کردند صاحبان خانه ها را تا جایی که توانستند قتل و عام کردند و باقیماندها را دربدر کردند. خانه های آذربایجانی ها را تصرف کردند حالا بعد از سی سال و شکست قطعی شان دارند همان خانه ها را پیش از فرارشان آتش میزنند. و شما هم این وسط یاد صد سال پیش آفتاده اید بدون اینکه ذره ای به ظلمی که بیخ گوشتان به همسایه تان شده توجه کنید بقول ترک ها : "*وا شکر پروردگارا"

  • حقیقت

    فراموش نکنید عاملان نسل کشی ارمنی ها رو !!!!! آتاتورکیست ها ی حاکم بر ترکیه خیالی هرگز طرف ترک نبودند نیستد نخواهند بود. اتاتورک که خودش اولین هیتلر دوره صنعتی بود ۱.۵ میلیون ارمنی بیگناه رو نسل کشی کرد و اولین کسی بود که ایده دولت-ملت براساس نژاد رو مطرح و اجراکرد.