ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حوادث طبیعی ۷ میلیون نفر را در افغانستان تهدید می‌کند

تغییرات اقلیمی و بروز برف و باران شدید، سیلاب و حوادث طبیعی در افغانستان دولت این کشور را نگران کرده است. ۲۵ ولایت به‌عنوان ولایت‌های آسیب‌پذیر شناسایی شده‌اند.

تغییرات اقلیمی و آغاز زودهنگام بارش برف و باران در افغانستان این نگرانی را به‌وجود آورده است که زندگی ۷ میلیون نفر در ۲۵ ولایت تحت تأثیر این حوادث طبیعی قرار بگیرند.

سیل در افغانستان ـ عکس از آرشیو

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث افغانستان اعلام کرد که ۲۵ ولایت این کشور در فصل زمستان با تهدیدهای ناشی از حوادث طبیعی مرتبط به بارش برف و باران روبه‌رو خواهند بود.

به دلیل تغییرات اقلیمی بارش برف نسبت به سال‌های گذشته یک ماه زودتر آغاز شده و ممکن است با ادامه این روند حوادث طبیعی همچون بسته‌شدن راه‌ها، سرازیر شدن سیلاب، لغزش کوه و غیره افزایش یابد.

مسئولان وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث افغانستان پیش‌بینی می‌کنند که در زمستان پیش رو بیش از ۷ میلیون نفر زیر تهدید خطرات حوادث طبیعی قرار داشته باشند.

این وزارت‌خانه برای رسیدگی به مشکلات ناشی از چنین شرایطی، حدود دو میلیارد و ۲۰۰ هزار افغانی بودجه در نظر گرفته و برای پاک‌سازی بیش از ۸ هزار کیلومتر راه مسدودشده‌ی احتمالی اظهار آمادگی کرده است.

به‌گفته احمدتمیم عظیمی، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی، ولایت‌های دایکندی، غور، نورستان، بدخشان، پروان، بادغیس، جوزجان، کندز، بغلان، سمنگان، سرپل، تخار، فاریاب، ارزگان، هرات، غزنی، پنجشیر، پکتیا، خوست، میدان‌وردک، پکتیکا و لوگر به‌عنوان ولایت‌های آسیب‌پذیر در مقابل حوادث طبیعی، شناسایی شده‌اند.

از این میان، ولایت‌های دایکندی، غور، نورستان، بدخشان، پروان، بادغیس و جوزجان از جمله ولایت‌هایی هستند که تحت تأثیر تهدیدهای شدیدتری قرار دارند.

از پنجم شهریورماه سال جاری نیز ۱۵ ولایت افغانستان شاهد بارش‌های سنگین و جاری‌شدن سیلاب‌ بود که این حادثه طبیعی حدود ۲۰۰ نفر کشته و بیش از ۱۷۰  نفر زخمی بر جای گذاشت. همچنین دست‌کم یک هزار و ۵۵ خانه به‌شکل کامل و دو هزار و ۹۶۰ خانه نیز نیمه‌تخریب شدند.

این در حالی است که افغانستان به‌طور معمول در سه فصل زمستان، پاییز و بهار با خطرات ناشی از بارش‌های شدید، سیلاب و لغزش زمین روبه‌رو است.

اشرف حق‌شناس، معاون سخنگوی وزارت فواید عامه نیز گفته است این وزارت‌خانه ۳۱۷ نقطه آسیب‌پذیر را در ۱۶ ولایت شناسایی کرده است. او گفت برای پاک‌سازی راه‌های مواصلاتی بیش از ۶۰ میلیون افغانی بودجه در نظر گرفته شده است.

بر اثر حوادث طبیعی بر شمار آوارگان نیز در فصل زمستان افزوده می‌شود و خطر جدی سرما آن‌ها را تهدید می‌کند. وزارت مهاجران و عودت‌کنندگان افغانستان گفته است که در سال جاری حدود ۳۰۰ هزار خانواده به دلیل جنگ و خشونت آواره شده‌ و یا از خارج به کشور بازگشته‌اند. این وزارت‌خانه می‌گوید در زمستان به این خانواده‌های نیازمند، بسته‌های مواد غذایی و پول نقد کمک خواهد کرد اما از میزان بودجه برای این کمک‌ها پیزی نگفت.

حوادث طبیعی در حالی بر زندگی مردم افغانستان تأثیرات منفی می‌گذارد که صندوق جهانی پول دو روز پیش در گزارش تازه‌ای، اوضاع بد اقتصادی و بیکاری را از مشکلات بزرگ افغانستان دانسته است.

در این گزارش آمده‌ است که رشد اقتصادی افغانستان تا پایان امسال منفی پنج درصد خواهد بود و صادرات آن نیز با کاهش حدود ۳۵ درصدی به ۵۵۸ میلیون دلار خواهد رسید.

این گزارش افزود اوضاع بد اقتصادی، نابه‌سامانی مالی و پولی، افزایش بهای کالاها، بیکاری روزافزون، بحران کرونا و افزایش تورم سبب افزایش محرومیت و نداری در افغانستان شده‌اند.

حسیب الله موحد، معاون ادارۀ احصائیه و معلومات در این باره گفت: «کشور ما در جملۀ کشورهای کمترین انکشاف یافته است؛ این خود نشان می‌دهد که تأثیرات کرونا بیشتر نمی‌تواند به سکتور اقتصادی آسیب بزند؛ از این لحاظ من فکر می‌کنم که رشد منفی پنج درصد تحقق نخواهد یافت. ‌»

قرار است که در روزهای آینده نشست جهانی ژنو برای کسب کمک‌های جهانی به افغانستان برگزار شود. خبرگزاری رویترز ۳ نوامبر / ۱۲ آبان به نقل از سه منبع آگاه گزارش داد که اهداکنندگان کمک به افغانستان احتمالاً در نشست ماه دسامبر در ژنو شرایط اهدای کمک‌ها را به‌دلیل فساد موجود سخت‌‌تر خواهند کرد. تغییر عمده در کمک‌های بین‌المللی به افغانستان احتمالاً بازنگری‌ کمک‌ها از هر چهار سال یک بار به هر سال است.

کمک‌های بین‌المللی تقریباً ۷۵ درصد بودجه افغانستان را تأمین می‌کند و تاکنون ده‌ها کشور و سازمان کمک‌کننده هر چهار سال یک ‌بار این کمک‌ها را تأمین می‌کردند. این کمک‌ها تحت مدیریت بانک جهانی به صندوق بازسازی افغانستان واریز می‌شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.