ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش فشارها بر دولت اتیوپی برای آغاز گفت‌وگو با تیگرای

در ادامه درگیری‌های نظامی در ایالت نیگرای اتیوپی، دیپلمات‌ها به رویترز گفته‌اند که برخی کشورهای آفریقایی از دولت اتیوپی خواسته‌اند میانجی‌گری برای پایان دادن به این نبردها را بپذیرد.

درگیری‌های نظامی در ایالت تیگرای اتیوپی ادامه دارد و بیم آن می‌رود که این درگیری‌ها شاخ آفریقا را ناآرام کند. کشورهای آفریقایی فشارهای خود بر دولت اتیوپی را برای آغاز گفت‌وگوها با مخالفان در تیگرای بیشتر می‌کنند.

سربازان ارتش اتیوپی - عکس از shutterstock

از زمانی که آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی در ۴ نوامبر / ۱۴ آبان دستور حملات هوایی و زمینی به ایالت تیگرای را به دلیل سرپیچی رهبران این ایالت از اقتدار خود صادر کرد، در این درگیری‌ها صدها نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۲۵ هزار نفر آواره شده و به سودان پناه برده‌اند.

اما آبی احمد، جوان‌ترین رهبر آفریقا که سال گذشته برنده جایزه نوبل صلح شد، تاکنون در برابر فشار برای گفت‌وگو با نمایندگان جبهه آزادی بخش تیگرای (TPLF) مقاومت کرده است.

در حالی‌که یووری موسونی، رئیس جمهوری اوگاندا با دِمِکه مِکونِن، وزیر امور خارجه اتیوپی ملاقات و درخواست مذاكره كرده است، دولت آبی احمد  میانجی‌گری اوگاندا را انکار می‌کند.

کارگروه ویژه نخست‌وزیر اتیوپی در امور تیگرای در توئیتر نوشت:

«ادعای میانجی‌گری اوگاندا درست نیست.»

شعله‌ور شدن جنگ در تیگرای می‌تواند گشایش اقتصادی اخیر در اتیوپی را به خطر بیندازد، اختلاف‌های  قومی را در دومین کشور پُرجمعیت آفریقا دامن بزند و شهرت آبی احمد ۴۴ ساله را که نوبل صلح را برای پیشبرد صلح با اریتره به‌دست آورد، لکه‌دار کند.

جبهه آزادی بخش تیگرای که در این ایالتِ پنج میلیون نفری قدرت را در دست دارد اریتره را متهم کرد که برای مقابله با آن‌ها تانک و سربازهای خود را به مرز اعزام کرده است. اسمره این اتهام را رد می‌کند.

نیروهای نظامی تیگرای در دو روز گذشته به سوی اریتره چند موشک پرتاب کردند.

کارگروه ویژه اتیوپی در امور تیگرای اعلام کرد که نیروهای نظامی دولت فدرال شهر آلاماتا در جنوب تیگرای را که در دست نیروهای جبهه آزادی بخش بود «آزاد» کرده است. هفته گذشته نیز این گروه گفته بود که ارتش اتیوپی غرب ایالت تیگرای را به تصرف خود درآورده است.

با قطع ارتباطات و منع رسانه‌ها، تأیید مستقل وضعیت درگیری‌های نظامی در این منطقه غیرممکن است.

رهبران تیگرای اظهارنظری درباره از دست دادن شهر آلاماتا در فاصله ۱۲۰ کیلومتری مِکِله، مرکز این ایالت نکرده‌اند.

دبرتسیون گبرمایکل، رهبر تیگرای و جبهه آزادی‌بخش این منطقه از سازمان ملل و اتحادیه آفریقا خواست که نیروهای فدرال اتیوپی را محکوم کنند. او نیروهای دولتی را به استفاده از سلاح‌های پیشرفته متهم کرد، از جمله استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در حملاتی که به‌گفته او منجر به تخریب یک سد و یک کارخانه قند شد.

گبرمایکل ضمن هشدار نسبت به فروپاشی اتیوپی، گفت:

«آبی احمد این جنگ را علیه مردم تیگرای به‌راه انداخته است و مسئول تحمیل هدفمند رنج به انسان‌هاست.»

دولت اتیوپی هدف قرار دادن سد یا مکان‌های غیرنظامی را انکار کرده اما در مورد حمله به کارخانه قند توضیحی نداده است.

رهبران تیگرای آبی احمد را که از بزرگترین گروه قومی «اورومو» می‌آید متهم به آزار و اذیت و پاکسازی آن‌ها از نهادهای دولتی و نیروهای امنیتی در طی دو سال گذشته کرده‌اند. او اما می‌گوید نیروهای تیگرای با حمله به یک پایگاه نظامی علیه او قیام کرده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش ۱۲ نوامبر / ۲۲ آبان خود، به‌نقل از شاهدان عینی نوشت در تاریخ ۹ نوامبر / ۱۹ آبان در تیگرای ده‌ها و احتمالاً صدها کارگر غیرنظامی با ضربات چاقو کشته شدند. هر دو طرف این کشتار را به گردن یکدیگر انداختند.

کمیسیون ملی حقوق بشر اتیوپی نیز روز گذشته یکشنبه ۱۵ نوامبر/ ۲۵ آبان از کشته شدن دست‌کم ۳۴ نفر در حمله به اتوبوسی در منطقه‌ای واقع در غرب اتیوپی خبر داد.

یووری موسونی، رئیس جمهوری اوگاندا در توئیتر نوشت که علاوه بر ملاقات با وزیر خارجه اتیوپی با معاون نخست‌وزیر این کشور نیز در اوگانادا دیدار کرده است.

او در توئیتی که بعد حذف شد نوشت:

«جنگ در اتیوپی به کل قاره [آفریقا] وجهه بدی می‌بخشد. باید مذاکره آغاز و درگیری‌ها متوقف شود تا مبادا منجر به تلفات انسانی شده و اقتصاد را فلج کند.»

محبوب معالیم، دیپلمات کنیایی گفت:

«همه مذاکرات را تشویق می‌کنند و این بسیار ضروری و فوری است. اکنون زمان آن نیست که مقصر را تعیین کنیم. ما باید بر ایجاد آتش‌بس متمرکز شویم.»

جیبوتی، کشور همسایه از آبی احمد به‌عنوان ضامن وحدت ملی اتیوپی پشتیبانی کرد اما پیشنهاد داد که از هرگونه تلاش برای راه حل صلح‌آمیز حمایت کند.

یک دیپلمات دیگر به رویترز گفت ارتش اتیوپی ۶۰ درصد تیگرای را تصرف کرده و آماده حمله هوایی با چندین هواپیمای جنگنده به مِکِله، مرکز تیگرای می‌شود تا آن را در سه روز در اختیار بگیرد.

در میان تلاش‌های آفریقا و اروپا برای شروع مذاکرات، اولوسگون اوباسانجو، رئیس جمهوری سابق نیجریه نیز به آدیس آبابا رفت.

یک دیپلمات گفت:

«دریچه مذاکرات بسته است اما ما باید به تلاش‌های خود ادامه دهیم. قرار نیست ما فقط به این دلیل که او (آبی احمد) میانجی‌گری نمی‌خواهد، سکوت کنیم.»

نیروی دفاع ملی اتیوپی حدود ۱۴۰ هزار نفر پرسنل و تجربه زیادی از جنگ با شبه‌نظامیان سومالی، شورشیان در مناطق مرزی و اریتره دارد. اما بسیاری از افسران ارشد نیروی دفاع ملی اتیوپی از تیگرای هستند. بیشترین سلاح‌های قدرتمند آن نیز در تیگرای است و جبهه آزادی‌بخش تیگرای مقر قدرتمند فرماندهی شمال را در مِکِله در اختیار دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.