ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیویورک تایمز: هفته گذشته ترامپ به فکر حمله به مراکز هسته‌ای ایران بوده است

رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا هفته گذشته مشاوران خود را فراخوانده تا گزینه‌های حمله به مراکز هسته‌ای ایران را بررسی کند.

دونالد ترامپ هفته گذشته از مشاورانش خواسته که به او گزینه‌های حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران را ارائه کنند. مشاوران برای منصرف کردن ترامپ به او هشدار داده‌اند که چنین حمله‌ای در هفته‌های آخر دوره ریاست جمهوری او می‌تواند به درگیری گسترده‌تری در منطقه تبدیل شود.

نیویورک تایمز شامگاه دوشنبه ۱۶ نوامبر/ ۲۶ آبان نوشت که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا هفته گذشته مشاوران خود را فراخوانده تا گزینه‌های حمله به مراکز هسته‌ای ایران را بررسی کند.

جلسه بررسی گزینه حمله به ایران پنجشنبه ۱۲ نوامبر /۲۲ آبان در کاخ سفید برگزار شده است و شرکت‌کنندگان در جلسه مشاوران ارشد نظامی، امنیت ملی و سیاست خارجی ترامپ بودند - از جمله معاون رئیس‌جمهوری، مایک پنس، وزیر خارجه، مایک پمپئو، سرپرست فعلی وزارت دفاع، کریس میلر، و رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، ژنرال مارک میلی.

هم مایک پنس و هم مایک پمپئو در مورد خطرات احتمالی تشدید درگیری‌ها در منطقه در صورت حمله نظامی آمریکا به ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

منبع نیویورک تایمز برای این خبر، چهار مقام فعلی و پیشین ایالات متحده هستند که این خبر را روز دوشنبه ۱۶ نوامبر به نیویورک تایمز رسانده‌اند.

به گفته این منابع، دلیل تشکیل جلسه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد خلف وعده ایران نسبت به تعهداتش در توافق هسته‌ای برجام است. یک روز پیش از این جلسه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود که ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را در نطنز به ۱۲ برابر میزان مجاز افزایش داده است. نیویورک تایمز نوشته که به همین دلیل «هرگونه حمله - چه از طریق موشک و چه از طریق سایبری -  مطمئناً معطوف به نطنز خواهد بود».

هفته گذشته، آژانس همچنین گفت که ایران اجازه دسترسی به یک مرکز دیگر را که در آن شواهدی از فعالیت هسته‌ای در گذشته وجود داشته، نداده است.

ترامپ از مقامات ارشد نظامی و امنیت ملی‌اش پرسیده است که چه گزینه‌هایی برای مقابله با فعالیت‌های ایران در این مراکز هسته‌ای وجود دارد؟

به گفته مقاماتی که با نیویورک تایمز گفت‌وگو کرده‌اند، ماک پنس، ژنرال میلی (رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا) و پمپئو، هر سه با حمله نظامی به ایران مخالفت کرده‌اند و در لحظه ترک جلسه بر این باور بودند که گزینه حمله نظامی دیگر روی میز نیست.

مقاماتی که از این جلسه آگاهی دارند به نیویورک تایمز گفته‌اند که ترامپ هنوز هم می‌تواند علیه منافع ایران یا متحدانش به عنوان مثال در عراق اقدام هایی - از جمله حمله نظامی - انجام دهد.

نیویورک تایمز از کاخ سفید در مورد این جلسه پرسش کرده است اما مقامات کاخ سفید توضیحی در این باره نداده‌اند.

بنا به آخرین گزارش آژانس، ذخیره اورانیوم ایران اکنون بیش از ۲۴۴۲ کیلوگرم اورانیوم با غنی‌سازی کم است که بنا به گزارش نیویورک تایمز این میزان برای ساخت دو موشک هسته‌ای کافی است. اما برای اینکه اورانیوم فعلی قابل استفاده در سلاح هسته‌ای شود، غنی‌سازی نیاز دارد و که ایران تا بهار سال آینده می‌تواند این را ممکن کند.

ترامپ از زمان مبارزات انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۱۶ مخالفت خود را با برجام با این استدلال مطرح کرد که به ایران اطمینان نیست و این کشور به تعهدات خود وفادار نخواهند ماند. گزارش بازرسان آژانس در هفته گذشته اولین شواهد برای تأیید نظر ترامپ در تمام این چند سال بازرسی‌ها از زمان توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بود.

تنش‌های فعلی بین ایران و آمریکا تنها محدود به برنامه هسته‌ای ایران نمی‌شود. با توجه به نزدیک شدن سالگرد حمله هوایی آمریکا به خودرو حامل قاسم سلیمانی، نگرانی‌ها مربوط به حملات موشکی گروه‌های شبه نظامی نزدیک به ایران به سفارت آمریکا در بغداد و پایگاه‌های آمریکایی‌ها در عراق هم هست.

ارتش ایالات متحده رخداد‌های عراق و فعالیت‌های نیروهای نیابتی نزدیک به ایران را تحت نظر دارد. هرگونه حمله ایران یا شبه‌نظامیان نزدیک به ایران علیه دیپلمات‌های آمریکایی یا نیروهای آمریکایی مستقر در عراق خط قرمز پمپئو است و او این را قبلا هم اعلام کرده است.

در حال حاضر نیویورک تایمز نوشته است که پمپئو حتی گزینه بستن سفارت ایالات متحده در بغداد را هم به دلیل نگرانی از تهدیدهای احتمالی بررسی کرده است. تنظیم کرده است.

مقاماتی که با نیویورک تایمز حرف زده‌اند می‌گویند در صورت کشته شدن حتی یک آمریکایی قبل از روز تحلیف و انتقال دولت به جو بایدن، ممکن است ورق برگردد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    جناب ترامپ که با یک دستش شلاق تحریم ها داشت و با دست دیگرش قاقالی ها به خامنه ای وشرکاء نشان میداد درحقیقت می خواست صندلی درکنار صندلی های چین و روسیه و اروپا دردربار خامنه ای داشته باشد وهرآنچه که کرد نتوانست چنین صندلی شاملش شود ..درخلیج فارس چنین و چنان کرد...وحتی انهادم پهپاد امریکا را هم هضم کرد...برخلاف آنچه که خامنه ای وشرکاء در وصف قاسم سلیمانی گفته ومی گویند قاسم سلیمانی بدون هیچ هدفی درعراق و سوریه چنین و چنان نمی کرد بلکه هدفش جانشین شدن خامنه ای بود که درحقیقت روح وروان خامنه ای را آزار میداد که فرزندش می باید جانشینش باشد و نه قاسم سلیمانی که ترامپ هم لطفی به خامنه ای وقاسم سلیمانی را محترمانه ترور کرد...درهمان اوایل ظهور ترامپ بعوان رئیس جمهور امریکا توانست بابت تهدیدهای خامنه ای وسپاه برعلیه عربستان قرارداد فروش اسلحه و جنگ افزار به ارزش بیش از 480میلیارددلار ابا عربستان مضاء کند!!!ولی ترامپ بازهم امید داشت که بله ما با حکومت اسلامی طالیبان وار نه درافغانستان ونه درایران مشکلی داریم که موهبتی بروز کند و صندلی دردربار خامنه ای شاملش شود که تا کنون چنین نشده است ...حالا همانند بازی کن فوتبالی که سالها بروری صندلی کنار زمین بازی نشسته است دچار تشویش روحی وروانی شده است اگر بنده را جدی نمی گیرند ونمی گذارند بازی کنم سنگ به داخل زمین بازی پرتاب می کنم ...

  • آواره

    متاسفانه چندیست که بدعتی آغاز شده که خبرگزاریها و روزنامه ها بدون هیچ دلیلی حرفهایی بی مدرک میزنند بر اساس "یکی میگوید". قبل از این یک اسراییلی گفته بود اگر آمریکا تحریم را بردارد ما خودمان تاسیسات هسته ای را بمباران میکنیم بعد زمانه،بی بی سی، و... بی هیچ تفسیری همان داستان را در بوق و کرنا میکنند و غیرمسئولانه تنور ترس را در ایران گرم میکنند. اول بپرسیم چطور ممکن است که حرفی در اتاقهای سر به مهر پنتاگون زده شود و به هفته نرسیده بیاید روی میز نیو یورک تایمز؟ مجازات درز اطلاعات امنیتی را از "منینگ" بپرسید اگر در حرفم شک دارید! ثانیا طرح این بمباران ها در زمان "پانتئا " تهیه شده بود با تحلیل کامل ریسک آن . به گفته او خرجش به دخلش نمی ارزید. گیرم که ترامپ دنبال بمباران هست، خوب طرح آماده بود.( بگذریم که این طرحها هفته ها کار میبرد تا آماده شود). ثالثا گیرم که آمریکا زیر دماغ سران سپاه زد نطنز ر ا با خاک یکسان کرد، سپاه چرا باید برود سراغ سفارت آمریکا در بغداد و نه تل آویو؟ آمریکا هزاران میلیارد دلار در افغانستان و عراق که در مجموع ایران هم نمی شوند خرج کرد و راه به جایی نبرد (عاقبت با طالبان قرارداد امضا کردو در عراق پنجش گرو هشتش هست ). کسانی که فکر میکنند ریس جمهور باخته در مملکتی با یازده میلیون بیمار کرونایی می تواند جنگ را شروع کند نه درک درستی از سیایت در آمریکا ونه فهمی از شعور مردم ایران دارند. اینها همان هایی هستند که دیروز میگفتند کیم ابل جونگ مرده وخواهرش شده فرمانده کل قوا مگی نه عکس ماهوارهای قطارش را نگاه کن ! حرفم با زمانه این هست: حرمت امامراده به متولیش هست.