ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا در ایران: ممکن است شمار جان‌باختگان در هر روز چهار رقمی شود

از شنبه، یکم آذر همه مشاغل در کشور به جز مشاغل سطح یک تعطیل هستند و قوانین منع رفت و آمد نیز اجرا خواهد شد.

معاون درمان ستاد کرونای استان تهران با انتقاد از افزایش سفرها پیش از اعمال محدودیت‌های جدید هشدار داد که ممکن است شمار جان‌باختگان کووید-۱۹ در ایران در هر روز چهار رقمی بشود. از شنبه، یکم آذر همه مشاغل در کشور به جز مشاغل سطح یک تعطیل هستند و قوانین منع رفت و آمد نیز اجرا خواهد شد.

کرونا در ایران: ممکن است شمار جانباختگان چهار رقمی شود
کرونا در ایران: ممکن است شمار جان‌باختگان چهار رقمی شود

نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونای استان تهران جمعه ۳۰ آبان، یک روز قبل از اعمال محدودیت‌های سفت و سخت‌تر در استان تهران و سایر مناطق قرمز در ایران در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت:

«زمانی که مغازه‌ها و فروشگاه‌های غیرضروری تعطیل شوند و اداره‌ها و سازمان‌ها نیز با یک‌سوم ظرفیت کارمندان خود به فعالیت بپردازند، خود به خود میزان ارتباط افراد کاهش می‌یابد و حمل و نقل شهری که عامل عمده انتقال ویروس کرونا است کنترل می‌شود. طبیعتاً موضوعات ذکر شده و اعمال محدودیت‌ها سبب می‌شود زنجیره انتقال ویروس تا حدی کم شود.»

توکلی در ادامه این مصاحبه یادآوری کرد که ظرفیت بیمارستان‌ها برای پذیرش موارد حاد مبتلا به کووید-۱۹ تکمیل شده است و کادر درمان از عهده پذیرش بیماران بیشتر برنمی‌‌آیند. او اظهار امیدواری کرد که با محدودیت‌های دو هفته‌ای بار بیماری و مراجعه به مراکز درمان کاهش بیابد و با این‌حال با صراحت گفت:

«این اقدام هم درمان قطعی واقعه نیست. با اضافه شدن متغیرهایی مانند سرما، آنفلوانزا، عدم رعایت مردم و... وقوع مرگ‌های چهار رقمی دور از انتظار نخواهد بود و ممکن است این اتفاق هم بیفتد.»

تقریباً همه مشاغل خدماتی

از شنبه، یکم آذر همه مشاغل در کشور به جز مشاغل سطح یک تعطیل هستند و قوانین منع رفت و آمد نیز اجرا خواهد شد. بر این اساس اصناف فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپر مارکت‌ها، میوه‌فروشی‌ها و سبزی‌فروشی‌ها، میادین میوه و تره‌بار، مراکز تولید، نگهداری، توزیع و فروش محصولات غذایی و خدمات وابسته، مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های لبنی و نانوایی (تولید فراورده های نانوایی)، داروخانه‌ها، مراکز و فروشگاه‌های دامپزشکی، پخش دارو، عطاری و داروهای سنتی، مراکز تهیه، تولید و توزیع مواد غذایی آماده و بیرون‌بر، خدمات اپراتورهای ارتباطی، خدمات الکترونیک، شرکت‌های خدمات اینترنتی، تعمیرگاه‌های انواع خودرو و لوازم خانگی، الکتریکی و الکترونیکی، فروشگاه‌های انواع قطعات و لوازم یدکی، فروشگاه‌های انواع مصالح ساختمانی و آهن‌آلات، کارگاه‌های صنعتی (مانند جوشکاری و تراشکاری و مشابه آن)، چاپخانه‌ها و  خشکشویی‌ها در دو هفته آینده مجاز به فعالیت هستند.

علیرضا دلاوری، معاون بهداشت ستاد کرونای استان تهران اعلام کرد که ضابطان قضایی و همچنین بازرسان و رابطان بهداشتی ستاد تهران نیز بر فعالیت اصناف نظارت می‌کنند.  

بهنام نیک منش، معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران نیز اخیراً از آغاز طرح تشدید نظارت‌ها با شروع محدودیت‌های جدید کرونایی از اول آذر خبر داده و گفته بود که از اول آذر به واحدهای صنفی که واحد خود را باز می‌کنند اخطار کتبی و شفاهی داده می‌شود که معمولاً اثربخش است و باعث می‌شود خودشان مقررات را رعایت کنند، اما اگر از این کار تبعیت نکنند اماکن انتظامی واحدهای متخلف را پلمب می‌کند.

بر اساس طرح جدید ستاد مقابله با کرونا شاخص تعداد بستری، رنگ‌بندی شهرها را مشخص می‌کند. به این ترتیب که بستری‌های چهار نفر در ۱۰۰ هزار نفر شهر زرد، شش نفر در ۱۰۰ هزار نفر شهر نارنجی و ۱۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر، شهرهای قرمز را تعیین می‌کند و وزارت بهداشت لیست شهرهای زرد، نارنجی و قرمز را اعلام خواهد کرد. براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۶۰ شهر در وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر در وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر در وضعیت زرد هستند.

در شهرهای قرمز خودروهای شخصی بعد از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد محدودیت منع تردد خواهند داشت و خودروهایی که این محدودیت را رعایت نکنند با شناسایی توسط دوربین‌ها ۵۰۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.

معاون امنیتی وزارت کشور درباره نحوه قرنطینه بیماران مبتلا به کووید-۱۹ گفت:

«وزارت بهداشت معتقد است بسیاری از قرنطینه‌های خانگی موجب سرایت بیماری به دیگر اعضای خانواده می‌شود.»

حسین ذوالفقاری با اشاره به اینکه از نظر وزارت بهداشت بهترین قرنطینه، قرنطینه‌های خارج از منزل و به صورت اتاق مجزاست گفت:

«هتل‌ها، مهمانسراها و آسایشگاه‌های نیروهای مسلح و محل‌های اقامتی وزارت ورزش از جمله طرح و روش قرنطینه برای بیماران است که ارائه شده است.»

یک امر شدنی؟ بعید است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.