ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سردار دهقان: حادثه نطنز یک خرابکاری صنعتی بود

مشاور علی خامنه‌ای در صنایع دفاعی می‌گوید کسانی که مسئول نصب یک سری تجهیزات در سایت هسته‌ای نطنز بودند، تغییراتی را در آن‌جا ایجاد کردند که منجر به انفجار شده است.

مشاور رهبر جمهوری اسلامی در صنایع دفاعی حادثه انفجار در سایت هسته‌ای نطنز را یک «خرابکاری صنعتی» دانست و گفت کسانی که مسئول نصب یک سری تجهیزات در سایت هسته‌ای نطنز بودند، تغییراتی را در آن‌جا ایجاد کردند که منجر به انفجار شده است.

حسین دهقان

سردار حسین دهقان، مشاور علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در صنایع دفاعی در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره انفجاری که در تیرماه سال جاری در سایت هسته‌ای نطنز رخ داد، گفت:

«یک خرابکاری صنعتی بود و این موضوعی قطعی است. کسانی که متولی نصب یک سری تجهیزات بودند در زمانی تغییراتی را در آن‌جا ایجاد کردند که منجر به انفجار شده است.»

۱۲ تیرماه گذشته بخشی از تأسیسات رو زمینی سایت هسته‌ای نطنز دچار آتش‌سوزی شد. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران چهار روز بعد اعلام کرد حادثه در سیلویی اتفاق افتاد که در آن سانتریفیوژهای نسل جدید برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو اورانیوم غنی‌شده بر اساس دستور علی خامنه‌ای تولید می‌‌شد.

پس از آن نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه‌‌ای که در کمیسیون امنیت ملی با حضور وزیر اطلاعات و نمایندگان سایر دستگاه‌های امنیتی برگزار شد، این حادثه را از «زاویه‌ امنیتی» بررسی کردند و علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز یکم مهر اعلام کرد که «در این ماجرا خرابکاری قطعی است و خرابکاری صورت گرفته» و احتمال داد که انفجار در تأسیسات هسته‌ای نطنز «عناصر داخلی» دست داشته‌اند.

حسین دهقان درباره این‌که آیا بازسازی سایت هسته‌ای نطنز ادامه دارد یا خیر، گفت:

«حتماً ادامه دارد. حتماً توقفی در کار نیست.»

خبرگزاری رویترز، ۱۸ نوامبر / ۲۸ آبان بر اساس نسخه‌ای از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران تزریق «هگزافلوراید اورانیوم» به سانتریفیوژهای پیشرفته IR-2m تأسیسات هسته‌ای نطنز را آغاز کرده است.

مهم‌ترین رکن غنی‌سازی اورانیوم در ایران تأسیسات هسته‌ای نطنز است. نیویورک تایمز سه‌شنبه ۱۷ نوامبر / ۲۷ آبان به نقل از چهار مقام کنونی و پیشین آمریکا گزارش داد که ترامپ در تاریخ ۱۲ نوامبر / ۲۲ آبان گذشته در نشستی در کاخ سفید از مشاوران ارشد خود درباره گزینه حمله به سایت‌ هسته‌ای نطنز ایران در هفته‌های آتی پرسیده است. این گزارش افزود مشاوران ارشد ترامپ از جمله مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا او را از این تصمیم منصرف کرده‌اند.

بریتانیا، آلمان و فرانسه سه کشور اروپایی باقی مانده در برجام روز چهارشنبه با ارسال بیانیه‌ای به آژانس ‌بین‌المللی انرژی اتمی از نقض تعهدات برجامی ایران انتقاد کردند. این بیانیه در پاسخ به نقض موارد تعیین‌شده در توافق هسته‌ای در عرصه تولید سانتریفوژهای پیشرفته، تزریق هگزافلوراید اورانیوم در تاسیسات نطنز، افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم از میزان تعیین‌شده، افزایش ذخایر اورانیوم با درجه نازل غلظت و همچنین کشف ذرات اورانیوم بود.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز جمعه ۳۰ آبان در واکنش به بیانیه سه کشور اروپایی گفت این کشورها «به جای فرافکنی سیاسی، در جهت پایبندی کامل به تعهداتشان طبق برجام و مصوبات کمیسیون مشترک اقدام نمایند و به اجرای کامل برجام برگردند». خطیب‌زاده فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را «صلح‌آمیز» و «کاملاً در چارچوب قوانین بین‌الملل و کاملاً قانونی و مشروع» دانست.

حسین دهقان در مصاحبه با آسوشیتدپرس درباره نگرانی کشورهای اروپایی و حتی چین و روسیه از کاهش تعهدات برجامی ایران گفت:

«اروپایی‌ها چند سال است که بازی می‌کنند و وقت‌کشی کردند. حتی در میدانی که آمریکایی‌ها می‌خواستند بازی کرده و از خود هیچ عزم و اراده‌ای نشان ندادند. (...) جمهوری اسلامی ایران تا به امروز براساس همان ظرفیت حقوقی که در برجام برای ما توافق شده بود، عمل کرده است و خارج از آن عمل نکردیم.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.