ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افغانستان نگران کاهش کمک‌های خارجی است

احتمال می‌رود که حامیان مالی افغانستان ۱۵ تا حتی ۲۰ درصد از حجم کمک‌های مالی خود به این کشور را کاهش دهند.

کنفرانس کشورهای حامی مالی افغانستان در روزهای ۲۳- ۲۴ نوامبر (۳ و ۴ آذر) برگزار می‌شود. این کنفرانس میزان تعهدات مالی حامیان افغانستان برای چهار سال آینده را مشخص می‌کند. افغانستان با پیامدهای جنگ داخلی و بحران همه‌گیری ویروس کرونا و حملات مکرر طالبان مواجه است. احتمال می‌رود که حامیان مالی افغانستان ۱۵ تا حتی ۲۰ درصد از حجم کمک‌های مالی خود را به آن کشور کاهش دهند.

کودکان کابل ـ عکس از شاتر استاک

وزیران خارجه بیش از ۷۰ کشور جهان دوشنبه ۲۳ نوامبر /۳ آذر در یک ویدیو کنفرانس مجازی که در ژنو برگزار می‌شود، درباره حجم کمک‌های مالی به افغانستان برای تأمین مالی پروژه‌های عمرانی در آن کشور به تصمیم می‌رسند. همزمان هیچ‌گونه پیشرفتی در مذاکرات بین‌افغان در دوحه قطر حاصل نشده و دولت ترامپ هم اعلام کرده که به زودی ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی را از خاک افغانستان خارج می‌کند.

پنج دیپلمات که در کنفرانس مجازی حامیان مالی افغانستان در ژنو حضور دارند به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که انتظار می‌رود حجم کمک‌های مالی به افغانستان کاهش یابد. به گفته این منابع که نام آن‌ها افشا نشده، قرار است که شرایط سیاسی و حقوق بشری سفت و سختی برای ادامه کمک مالی به افغانستان تعیین شود با این هدف که پیشرفت‌هایی در مذاکرات بین‌افغان حاصل شود و دولت افغانستان نیز کمک‌های مالی را عادلانه‌تر توزیع کند.

بانک جهانی اعلام کرده است که در اثر همه‌گیری ویروس کرونا، اقتصاد افغانستان ۵.۵ درصد کوچک‌تر شده است.

به گزارش سازمان ملل متحد در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۰، نزدیک به ۱۹۰۰ کودک کشته یا معلول شدند. همچنین با بالا گرفتن خشونت‌ها عده بیشتری از دانش‌آموزان افغانستانی از تحصیل بازمانده‌اند. بیش از ۶۰ درصد از دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در این کشور دختر هستند. به گزارش ائتلاف جهانی برای حمایت از آموزش و پرورش در مناطق زیر تهدید، بیش از ۳۰۰ حمله به مدارس افغانستان در فاصله بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ به ثبت رسیده که منجر به زخمی یا کشته‌شدن حداقل ۴۱۰ دانش‌آموز و معلم شده است. سرمایه‌ آموزش و پرورش افغانستان برای سال‌های آینده، در حال حاضر ۷۸ درصد کمتر از سرمایه‌ متوسط منطقه‌ آسیای جنوبی است.   

در آخرین کنفرانس حامیان مالی افغانستان که در سال ۲۰۱۶ در بروکسل برگزار شد، کشورهای حمایت‌کننده در مجموع ۱۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به این کشور کمک کردند. سالی سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار برای سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰. به گزارش رویترز ممکن است در کنفرانس ژنو این مبلغ ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یابد. کاهش تعداد نیروهای افغانستان کشورهای حامی را نگران آینده افغانستان کرده است. این احتمال وجود دارد که طالبان در نخستین گام‌ها دسترسی دختران و زنان به آموزش همگانی را از بین ببرند.

پنج دیپلماتی که با رویترز صحبت کرده‌اند، گفته‌اند که این احتمال وجود دارد که در روزهای آینده شاهد پیشرفت‌های غیرمنتظره در مذاکرات بین‌افغان در دوحه قطر باشیم. در مذاکرات ژنو محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان برنامه‌ای را معرفی می‌کند که در چارچوب آن پروژه‌های عمرانی که متضمن میلیون‌ها فرصت شغلی است و تقویت نهادهای دموکراتیک پیش‌بینی شده است.

ناصر صدیق، یک مقام بلندپایه دولت افغانستان هفته گذشته در ژنو اظهار امیدواری کرد که حامیان مالی افغانستان، به حمایت خود از آن کشور تا پایان سال ۲۰۲۴ و برگزاری انتخابات آینده ادامه دهند.

طالبان در کنفرانس ژنو حضور ندارد. نمایندگان طالبان اما از حامیان مالی افغانستان خواسته‌اند به کمک‌های بشردوستانه خود ادامه دهند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.