ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل خواستار حمایت از غیرنظامیان در تیگرای اتیوپی شد

دولت فدرال اتیوپی می‌خواهد به مِکِله، مرکز ایالت تیگرای حمله کند و به رهبران این ایالت ۷۲ ساعت مهلت داده است که خود را تسلیم کنند اما آن‌ها نمی‌خواهند تسلیم شوند.

دولت مرکزی اتیوپی با پیشروی نیروهای نظامی خود در ایالت تیگرای اکنون می‌خواهد مِکِله، مرکز این ایالت را محاصره کند و حمله «نهایی» را انجام دهد. دولت به رهبران این ایالت ۷۲ ساعت مهلت داده است که خود را تسلیم کنند. سازمان ملل نگران جان غیرنظامیان تیگرای است.

سربازان ارتش اتیوپی - عکس از shutterstock

به‌گزارش رویترز، پس از آن‌که آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی به نیروهای شورشی در ایالت تیگرای مهلت ۷۲ ساعته برای تسلیم داد، دوشنبه ۲۳ نوامبر / ۳ آذر سازمان ملل متحد خواستار حمایت از غیرنظامیان شد.

کاترین سوزی، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در اتیوپی گفت امیدوار است ایمنی امدادرسان و «حفاظت از بیش از ۵۲۵ هزار غیرنظامی ساکن مِکِله که در جنگ شرکت ندارند»، تضمین شود.

او همچنین خواستار محافظت از «همه زیرساخت‌های غیرنظامی مانند مراکز بهداشتی، مدارس و شبکه آب» شد.

در بیانیه‌ای که دولت اتیوپی در توییتر منتشر کرد گفت ارتش «از زمان شروع عملیات در تیگرای» بسیار مراقب بوده که از جان غیرنظامیان محافظت کند.

یک گروه ویژه دولتی روز یکشنبه اعلام کرد که شهر ایداگا هاموس واقع در ۹۷ کیلومتری مِکِله، مرکز تیگرای را تصرف کرده‌اند و در حال پیشروی برای تصرف مِکِله به‌عنوان «هدف نهایی عملیات» هستند.

جبهه آزادی‌بخش تیگرای که از تسلیم به حاکمیت در منطقه شمالی امتناع می‌ورزد، گفته است نیروهایش در حال ایجاد سنگر و مقاومت هستند.

آبی احمد شامگاه یکشنبه به نیروهای تیگرای مهلت سه روزه داد تا قبل از آغاز حمله ارتش به مِکِله خود را تسلیم کنند. او در پیامی در توییتر نوشت «ما از شما می‌خواهیم که ظرف ۷۲ ساعت تسلیم شوید، شما در نقطه بی‌بازگشت هستید». هیچ اظهار نظری در این‌باره از سوی جبهه آزادی بخش که بر تیگرای حاکم است، صورت نگرفته است.

بیانیه آبی احمد چند ساعت پس از آن منتشر شد که سرهنگ دجنه تسگای، سخنگوی ارتش اتیوپی اعلام کرد ارتش قصد دارد مِکِله را با تانک محاصره کند و ممکن است برای پایان دادن به یک جنگ تقریباً سه هفته‌ای با توپخانه به آن حمله کند. او از غیرنظامیان خواست «خود را نجات دهند».

درگیری‌های نظامی که از ۴ نوامبر / ۱۴ آبان بین نیروهای دولتی اتیوپی و ارتش منطقه تیگرای آغاز شده، احتمالاً هزاران کشته و بیش از ۳۰ هزار پناهجو در کشور همسایه سودان بر جای گذاشته است. از آنجا که جبهه آزادی‌بخش تیگرای سودان و اریتره را به کمک به نیروهای فدرال اتیوپی متهم می‌کند تاکنون موشک‌هایی به آمهارا، منطقه همسایه و آن سوی مرز با اریتره شلیک کرده است.

دبرتسیون گبرمایکل، رهبر تیگرای و جبهه آزادی‌بخش این منطقه روز یکشنبه به رویترز گفت که نیروهای او در برابر فشار از جنوب مِکِله مقاومت می‌کنند و همزمان در نزدیکی شهر شمالی ادیگرات که به دست نیروهای فدرال افتاده است نیز می‌جنگند.

گبرمایکل گفت:

«محاصره مِکِله برنامه آن‌هاست اما هنوز نتوانسته‌اند آن را عملی کنند. در جبهه جنوبی، آن‌ها بیش از یک هفته نتوانستند یک وجب حرکت کنند. آن‌ها نیرو پشت نیرو می‌فرستند اما فایده‌ای ندارند.»

نیروهای فدرال آبی احمد در طی بمباران‌های هوایی و درگیری‌های زمینی شهرهای مختلفی را به تصرف خود درآورده‌اند و اکنون به دنبال تصرف مِکِله، شهری با حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت هستند.

کشورهای مختلف آفریقایی و اتحادیه اروپا خواستار آتش‌بس شده‌اند، اما آبی احمد، جوان‌ترین رهبر آفریقا که سال گذشته برنده جایزه نوبل صلح شد، تاکنون این درخواست‌ها را رد کرده است.

رهبران تیگرای آبی احمد را که از بزرگترین گروه قومی «اورومو» می‌آید متهم به آزار و اذیت و پاکسازی آن‌ها از نهادهای دولتی و نیروهای امنیتی در طی دو سال گذشته کرده‌اند. او اما می‌گوید نیروهای تیگرای با حمله به یک پایگاه نظامی علیه او قیام کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.