ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه واکنش‌ها به نشست مخفیانه پمپئو، بن‌سلمان و نتانیاهو

به‌رغم تکذیب رسمی عربستان، یک مقام اسرائیلی نشست مخفیانه سه‌جانبه اسرائیل، عربستان و آمریکا را تأیید کرد. «تشکیل جبهه متحد علیه ایران» و عادی‌سازی روابط ریاض با تل‌آویو ؟

واکنش‌ها به خبر سفر مخفیانه نخست‌وزیر اسرائیل به عربستان سعودی و شرکت در یک نشست سه‌جانبه با ولیعهد سعودی و وزیر خارجه آمریکا ادامه دارد. به‌رغم تکذیب رسمی عربستان، یک مقام اسرائیلی این دیدار را تأیید کرد.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

خبرگزاری رویترز سه‌شنبه ۲۴ نوامبر / ۴ آذر از تأیید سفر مخفیانه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به عربستان سعودی از سوی یک مقام اسرائیلی خبر داد. براساس گزارش رویترز این مقام اسرائیلی که نام او فاش نشده، دوشنبه ۲۳ نوامبر / ۳ آذر دیدار محرمانه میان نتانیاهو با محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا را تأیید کرده است. این نخستین واکنش رسمی اسرائیل به خبرهای منتشرشده در رسانه‌های این کشور است.

رسانه‌های اسرائیل پیشتر خبر داده بودند که نتانیاهو روز یکشنبه برای شرکت در یک نشست محرمانه پنج ساعته با بن‌سلمان و مایک پمپئو پرواز مخفیانه‌ای به نئوم در ساحل دریای سرخ داشته. به نوشته روزنامه تایمز اسرائیل یوسی کوهن، رئیس موساد هم در این سفر نتانیاهو را همراهی کرده بود.

تکذیب عربستان

گزارش رسانه‌های اسرائیلی اما از سوی فیضل بن فرحان السعود، وزیر خارجه عربستان سعودی تکذیب شد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

او دوشنبه در واکنش به این خبر گفت:‌

«من پمپئو را در فرودگاه ملاقات کردم و با او به جلسه رفتم و سپس او را به فرودگاه بردم. در این جلسه تنها مقام‌های سعودی و آمریکایی حضور داشتند.»

نتانیاهو نیز ساعاتی بعد در نخستین مصاحبه خود پس از انتشار این خبر، از اشاره به هرگونه سفر مخفیانه خودداری کرد. او در جلسه‌ با اعضای حزب لیکود هم در پاسخ به سئوالی درباره صحت ملاقات با ولیعهد عربستان گفت:

«شوخی می‌کنید؟ دوستان، در همه این سال‌ها من هیچ وقت درباره مسائل این‌چنینی اظهارنظر نکرده‌ام و قصد هم ندارم که الان شروع به اظهارنظر کنم.»

سخنگوی پمپئو نیز از اظهارنظر خودداری کرده است. وزیر خارجه ایالات متحده تنها دیدار با ولیعهد عربستان را تأیید کرده و گفته سفر او به نئوم بخشی از تور خاورمیانه او بوده است.

تأیید ضمنی از سوی مقام‌های اسرائیلی

در اسرائیل اما علاوه بر یک مقام رسمی که ملاقات نتانیاهو با بن‌سلمان و پمپئو را تأیید کرده، برخی دیگر از مقامات هم به صورت ضمنی به اینکه این دیدار اتفاق افتاده و اخبار آن درز کرده اشاره کرده‌اند.

بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل در یک سخنرانی «درز بی‌مسئولانه پرواز مخفیانه [نتانیاهو] به عربستان سعودی» را محکوم کرد.

یواو گالانت، از اعضای کابینه امنیت نتانیاهو هم به رادیو ارتش اسرائیل گفت:

«این مسئله که آیا این جلسه، حتی غیررسمی، اتفاق افتاده و به صورت عمومی درز کرده، بسیار بااهمیت است.»

براساس گزارش‌ها نخست‌وزیر اسرائیل، ولیعهد عربستان و وزیر خارجه آمریکا درباره دو مسئله «تشکیل جبهه متحد علیه ایران» و عادی‌سازی روابط اسرائیل با عربستان گفت‌وگو کرده‌اند.

تشکیل جبهه متحد علیه ایران و عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو

اسرائیل و عربستان با توجه به مواضع این دو کشور مقابل جمهوری اسلامی، نگران‌ بازگشت احتمالی ایالات متحده به توافق هسته‌ای برجام‌اند.

نتانیاهو روز یکشنبه در پیامی که آشکارا جو بایدن، رئیس جمهوری بعدی ایالات متحده را خطاب قرار می‌داد، گفت نباید به برجامی که دونالد ترامپ از آن خارج شده بازگشت.

روزنامه عبری زبان اسرائیل هایوم هم دوشنبه به نقل از چند مقام عربستان سعودی نوشت مسئله اصلی مطرح شده توسط بنیامین نتانیاهو و محمد بن سلمان در دیدار گزارش شده آنها در روز یکشنبه، ایجاد یک جبهه متحد علیه ایران بود.

به‌علاوه، با نزدیک شدن به پایان ریاست جمهوری ترامپ، پمپئو تلاش می‌کند عربستان سعودی را نیز پس از امارات متحده عربی، بحرین و سودان به عادی‌سازی روابط با اسرائیل ترغیب کند. ریاض از ماه اوت سال جاری آسمان خود را برای هواپیماهای اسرائیلی گشود، اقدامی که مسیر عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و امارات را هموارتر کرد. از سوی مقابل نیز نتانیاهو که با اتهام فساد روبه‌روست، می‌تواند با توجه به نفوذ و ثروت عربستان، برای بازیابی اعتبار سیاسی خود به عادی‌سازی روابط با ریاض متوسل شود.

عربستان اما به‌رغم نشان دادن روی خوش به اسرائیل همچنان بر لزوم تشکیل کشور فلسطین و بازگشت به مرزهای ۱۹۶۷ پافشاری کرده است. وزیر خارجه عربستان سعودی شنبه در حاشیه نشست گروه ۲۰، در پاسخ به سئوالی در این رابطه گفته بود:

«پادشاهی عربستان مدت‌هاست از عادی‌سازی روابط با اسرائیل حمایت می‌کند اما پیش‌ از آن اتفاق مهمی باید رخ دهد و آن حصول یک توافق دائمی و جامع بین فلسطین و اسرائیل است که تأسیس کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ را نیز شامل شود.»

گروه‌های نظامی در فلسطین خبرهای مربوط به تغییر مواضع عربستان سعودی در برابر اسرائیل را محکوم کرده‌اند. گروه جهاد اسلامی آن را خیانت به بیت‌المقدس و مکه و مدینه خوانده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نگران

    خیانت به مکه و مدینه! عربستان و پادشاهان آن کشور، سالهاست که به مکه و مدینه بعنوان مرکز توریستی می‌نگرند که برای عربستان دلار به ارمغان می‌آورد. آنها هرگز به دین اسلام معتقدتر از آخوندهای شیعه نبوده و نیستند. آخوند شیعه برای قدرت در مرقد رضا بمب گذاری کرد! مرقد رضا برای آخوند شیعه و پیروان کر و کور حکم مکه را دارد! امروز جنگ قدرت میان آخوند شیعه ایرانی و آخوند سنی عربستانی بیش از پیش خودنمایی می کند. یکی از این دو دجال باید میدان را خالی کند. دو پادشاه در یک اقلیم (اسلام) نمی گنجند! ظاهراً ترامپ قصد دارد تا ضربه ای کاری به برجام بزند، تا راه برگشت به برجام بسته شود. دجال شیعه برای حفظ خودش هم که شده باید از هرگونه درگیری پرهیز کند، حتی اگر تأسیساتش توسط آمریکا و اسرائیل بمباران شود.