ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارشناسان سازمان ملل: حکم اعدام احمدرضا جلالی را لغو کنید

جاوید رحمان، گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران و اگنس کالامار، گزارش‌گر ویژه در مورد اعدام‌های فراقضایی و خودسرانه، در بیانیه‌ای مشترک از مقام‌های جمهوری اسلامی خواستند هر چه سریع‌تر و «پیش از اینکه دیر شود»، حکم اعدام احمدرضا جلالی را لغو کنند.

جاوید رحمان، گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران و اگنس کالامار، گزارش‌گر ویژه این سازمان در مورد اعدام‌های فراقضایی و خودسرانه، با صدور بیانیه‌ای مشترک از مقام‌های جمهوری اسلامی خواستند هر چه سریع‌تر و «پیش از اینکه دیر شود»، حکم اعدام احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر ایرانی-‌سوئدی محبوس در زندان اوین را لغو کنند.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

این دو کارشناس مستقل حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه خود با تأکید بر اینکه روند محاکمه احمدرضا جلالی «به طرز فاحشی ناعادلانه» بوده و او در طول دوران بازداشت تحت شکنجه قرار گرفته، اعلام کردند: 

«ما از اینکه جمهوری اسلامی ایران قرار است به زودی آقای جلالی را اعدام کند وحشت زده‌ایم. بازداشت خودسرانه، شکنجه، صدور حکم اعدام و اکنون خطر اعدام قریب‌الوقوع این زندانی سیاسی، رفتارهایی غیر قابل دفاع هستند که باید به شدیدترین شکل ممکن از سوی جامعه بین‌المللی محکوم شوند.»

در ادامه این بیانیه گفته شده است که احمدرضا جلالی، پزشک و محققی‌ست که بنا بر اتهام نادرست جاسوسی، در اکتبر ۲۰۱۷/ مهر ماه ۱۳۹۶، به اعدام محکوم شد:

«با وجود مدارک معتبری که نشان می‌دهند حکم دادگاه علیه این زندانی سیاسی بر اساس اعترافات اجباری تحت شکنجه و در دادگاه غیر‌منصفانه بوده، اما این حکم و مجازات تعیین شده برای او همچنان لغو نشده است.»

احمدرضا جلالی، استاد دانشگاه، اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ به دعوت دانشگاه تهران به ایران رفت، اما نیروهای امنیتی او را دستگیر کردند. عنوان اتهام او «محاربه از طریق جاسوسی برای اسرائیل» است.

این پزشک ایرانی که به تازگی شهروندی سوئد را نیز دریافت کرده، در مهر ماه ۱۳۹۶ یعنی بیش از یک سال پس از بازداشت، از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی به اتهام «فساد فی الارض از طریق جاسوسی برای دولت متخاصم» به اعدام محکوم شد.

این حکم ۲۹ مهر ماه ۱۳۹۶ به وکیل او ابلاغ شد و دو ماه بعد، شعبه یک دیوان عالی کشور هم این حکم را تأیید کرد.

پس از گذشت چهار سال از بازداشت و به زندان افتادن احمدرضا جلالی، ویدا مهران‌نیا، همسر این محقق ایرانی-‌سوئدی، روز سه شنبه چهارم آذر ماه به زمانه گفت همسرش در آستانه انتقال به زندان رجایی‌شهر برای اجرای حکم اعدام است.

به‌ گفته ویدا مهران‌نیا، در حال حاضر احمدرضا جلالی در یکی از سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به ‌سر می‌برد.

جاوید رحمان و اگنس کالامار اما در بیانیه خود از مقامات حکومتی ایران خواسته‌اند تا «با اقدام فوری» و «پیش از اینکه دیر شود»، حکم اعدام این زندانی سیاسی را لغو کنند.

آنها در ادامه گفته‌اند:

«تصمیم دولت و قوه قضاییه ایران برای اعدام آقای جلالی باید محکوم شود. این تصمیم از جهات متعدد و به ‌طور خاص در زمینه حق حیات، نقض آشکار و جدی تعهدات بین‌المللی ایران است. ما مصرانه از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم فورا روند اجرای این اعدام را متوقف کند.»

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.